A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (5. rész) – Dinamikus modellezés

A hazai gyakorlatban a kiöntött síncsatornás pályaszerkezetek méretezéséhez a Zimmermann–Eisenmann-féle kvázistatikus méretezési módszert alkalmazzuk. A Zimmermann-féle számítás lehetővé teszi az alakváltozások, valamint igénybevételek középértékének meghatározását. Ehhez egy végtelen hosszú rugalmasan ágyazott gerenda szolgáltatja a statikai vázat. A középértékek meghatározását követően a pályaállapot és a sebesség hatását az Eisenmann-féle felszorzással tudjuk figyelembe venni és ennek segítségével a tervezési értékeket meghatározni.


Ennek az egyszerű feltevéseken alapuló módszernek a segítségével bármely kiöntött síncsatornás szerkezet esetén megállapítható a szerkezetre jellemző fajlagos tömeg.
A dinamikus sínalátámasztási merevség értéke a gyakorlati tapasztalatok alapján a statikus érték 1,4-1,6-szerese. A pontos értékeket laboratóriumi vizsgálattal is meg lehet határozni az egyes kiöntött síncsatornás pályaszerkezeti kialakításokhoz. Felhasználva ennek középértékét a vizsgált szerkezet esetén, a dinamikus sínalátámasztási merevség értéke:
A dinamikus sínalátámasztási merevség és az együtt rezgő tömeg ismeretében meghatározható a szerkezet saját frekvenciája, amelyet laboratóriumi vizsgálatok segítségével is meg lehet állapítani. A vizsgált szerkezet első függőleges saját frekvenciája a bemutatott számítás alapján:

A kritikus sebesség

A kiöntött síncsatornás pályaszerkezet számításához használható összefüggés Coenraad Esveld Modern Railway Track [2] című könyvében lelhető fel, amelyben a kritikus sebesség négyzetére az alábbi összefüggés található:
Ezt rendezve, a kritikus sebességre az alábbi összefüggést kapjuk:
ahol:
vcr: a pályaszerkezet kritikus sebessége [m/s],
Udyn: a dinamikus sínalátámasztási merevség [N/mm/mm],
Es: a sínanyag rugalmassági modulusa [N/mm2],
Is: a sínszál vízszintes tengelyre vett inercianyomatéka [mm4],
m: a pályaszerkezetre jellemző fajlagos tömeg [kg/m].

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Rapp S. Modell zur Identifizierung von punktuellen Instabilitäten am Bahnkörper in konventioneller Schotterbauweise, 2017, Stuttgart
  • [2] Esveld C. Modern Railway Track – Second Edition. MRT-Productions, 2001, Zaltbommel
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©