Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Síndilatációs készülékek elhagyásának hatása (1. rész)
A futamok iránya csupán kismértékben befolyásolja az ágyazathatároló lemez és a sín hosszirányú elmozdulását, az eltérés gyakorlati szempontból nem jelentős.
A pincehelyi hídon a mozgó saru felől a fix saru felé történő 40 km/h sebességű mozdonyáthaladás során mért elmozdulásokat a 10., 11. ábrák tüntetik fel. A híd ágyazathatároló lemezének hosszirányú elmozdulása a mozgó sarunál 1,50 mm, a fix sarunál 0,98 mm, a sín elmozdulása a mozgó sarunál 0,98 mm, a fix sarunál 0,23 mm volt. Az egyes futamoknál mért eredményeket a 2. táblázat foglalja össze.
A sín és az ágyazathatároló lemez elmozdulása szempontjából a 3. sz. futam volt a mértékadó, ahol a mozdonyok 5 km/h sebességgel haladtak a mozgó saru felől a fix saru irányába. A híd ágyazathatároló lemezének legnagyobb elmozdulása 1,66 mm volt, míg a síné 1,13 mm. A táblázat adatai alapján az is megállapítható, hogy amikor a mozdonyok a mozgó saru felől haladtak a hídra, kismértékben ugyan, de nagyobb elmozdulások alakultak ki, mint fordított irányú futamok esetén.
Irodalomjegyzék
- [1] MSZ EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 2. rész: Hidak forgalmi terhei. Magyar Szabványügyi Testület.
- [2] MÁV Zrt. (2009) D. 12/H. Utasítás, Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete.
- [3] Magyar Államvasutak D.54. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások I. kötet. Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest, 1986.
- [4] Dr. Liegner Nándor – Papp Helga: Pályamérések a szolnoki vasúti Zagyva-hídon 1. rész. Statikus járműterhekből kialakuló hosszirányú mozgások. Sínek Világa, 2017/1, 11–16. o.
- [5] Liegner N., Kormos Gy., Papp H. (2015): Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers. Periodica Polytechnica, Vol. 59, No. 4, 2015, DOI: 10.3311/PPci.8169 pp. 495–502.
- [6] Major Zoltán (2012): A vasúti híd és vágány kölcsönhatása, Sínek Világa, 2012/5, 24–27. o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.