Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések
Műtárgyépítési feladatokaz átépítés során
Az állomás átépítése kapcsán szükségessé váló műtárgyépítési munkákat az első részben részletesen felsoroltuk, közülük most elsősorban a beton-, vasbeton és kőszerkezeteket mutatjuk be, ezek az alábbiak voltak:
- Boltozott áteresz bontása a 324 hm szelvényben
- Kosdi úti meglévő közúti aluljáró (328+52 hm) és a gyalogos-aluljáró felújítása a (328+44 hm) szelvényekben
- 2 db (240,30 m hosszú) Gabion és szögtámfal építése
- A 333+35 hm szelvényben új gyalogos-aluljáró építése
- A 335+10 hm szelvényben a Naszály (Temető) úti meglévő közúti aluljáró átépítése
- A 335+19 hm szelvényben Naszály (Temető) úti új gyalogos- és kerékpáros aluljáró építése
- 4 db kis műtárgy, ebből 3 db áteresz és 1 gyalogos-aluljáró felújítása, jellemzően szigetelése
- Jelzőhidak építése a 347+68 és a 360+74 szelvényben
- Vác állomás 1829/86 helyrajzi számú ingatlanon a PFT szakmérnökség üzemi épülete alatt átvezetett 2,00 × 2,00 m nyílású vasbeton kábelalagút
- A 322+95,33 szelvényben épült homlokrakodó
További műtárgyépítés:
- 4 db ütközőkapu építése a Kosdi és a Naszály úti aluljáró rámpás szakaszán, ezek nem képezik ismertetésünk tárgyát.
A műtárgyépítési munkák ütemezésének alapja
Az építési tevékenységet a kiírási dokumentációban szereplő 16 ütemre bontott fázisterv irányozta elő, mely 2015. június 30-ig, a kivitelezés tervezett befejezéséig meghatározta a teendőket. Ennek alapján összefoglalva az alábbi munkákat végeztük el:
1. A vasútállomás jobb oldalának lezárásával a vasútforgalom korlátozása mellett lehetőség nyílt az állomásnak ezen a területén és a külső szakaszokon szabaddá vált vágányok helyén az építkezés megkezdésére.
2. Ez alapján a szelvényezés szerinti jobb oldalon elbontották a vasúti felépítményt, ami az állomáson 5 vágányt, a külső nyomvonalon pedig 1-2 vágányt jelentett.
3. Ezt követően az új peronaluljárók esetében a vágánytengelyre merőleges kialakítású műtárgyak építéséhez szádlemezeket kellett leverni a középen levő, még üzemelő vágány védelmére (1. ábra). Ez lehetővé tette az állomás jobb oldali részén a munkagödör kiemelését, és a műtárgyépítés megkezdését (2. ábra). A felújítandó műtárgyaknál elegendő volt ágyazatmegtámasztást készíteni a még üzemelő középső vágány mellé, így a műtárgy fölötti szigetelésekről a föld eltávolítható volt. Komoly feladatot jelentett a földkiemelés során szabaddá vált, és ugyanakkor üzemelő kábelek biztonságba helyezése.
4. A meglévő műtárgyak felszínét ezután újra szigeteltük Servideck-Servipack szigeteléssel és keresztszivárgó kialakításával, végül kis magasságú szögtámfalak építésével lehetővé vált a vasúti pálya visszaépítése.
5. Ezzel párhuzamosan meg kellett építenünk az elbontott vágányok helyén fél hosszon az új aluljárószakaszokat a peronlépcsőkkel (3. ábra).
6. Az aluljárók szigetelését és a földvisszatöltést követően építették vissza az elkészült műtárgyszakaszok fölé a vágányokat.
7. A jobb oldali forgalomba helyezése után, még 2014-ben megnyílt a munkaterület az állomás bal oldalán (azaz hasonló módon folytatódott az egész elölről).
8. A szádlemezeket kihúztuk, és a már elkészült szakaszokhoz csatlakozva az állomás bal oldala alatt is elkészítettük az aluljárókat a peronlépcsőikkel együtt.
9. A szigetelés és a földvisszatöltés után került sor a vágányépítésre, így 2015 áprilisában elkészült az állomás végleges új vágányhálózata.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.