A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.

Műtárgyépítési feladatokaz átépítés során

Az állomás átépítése kapcsán szükségessé váló műtárgyépítési munkákat az első részben részletesen felsoroltuk, közülük most elsősorban a beton-, vasbeton és kőszerkezeteket mutatjuk be, ezek az alábbiak voltak:

  • Boltozott áteresz bontása a 324 hm szelvényben
  • Kosdi úti meglévő közúti aluljáró (328+52 hm) és a gyalogos-aluljáró felújítása a (328+44 hm) szelvényekben
  • 2 db (240,30 m hosszú) Gabion és szögtámfal építése
  • A 333+35 hm szelvényben új gyalogos-aluljáró építése
  • A 335+10 hm szelvényben a Naszály (Temető) úti meglévő közúti aluljáró átépítése
  • A 335+19 hm szelvényben Naszály (Temető) úti új gyalogos- és kerékpáros aluljáró építése
  • 4 db kis műtárgy, ebből 3 db áteresz és 1 gyalogos-aluljáró felújítása, jellemzően szigetelése
  • Jelzőhidak építése a 347+68 és a 360+74 szelvényben
  • Vác állomás 1829/86 helyrajzi számú ingatlanon a PFT szakmérnökség üzemi épülete alatt átvezetett 2,00 × 2,00 m nyílású vasbeton kábelalagút
  • A 322+95,33 szelvényben épült homlokrakodó

További műtárgyépítés:

  • 4 db ütközőkapu építése a Kosdi és a Naszály úti aluljáró rámpás szakaszán, ezek nem képezik ismertetésünk tárgyát.

A műtárgyépítési munkák ütemezésének alapja

Az építési tevékenységet a kiírási dokumentációban szereplő 16 ütemre bontott fázisterv irányozta elő, mely 2015. június 30-ig, a kivitelezés tervezett befejezéséig meghatározta a teendőket. Ennek alapján összefoglalva az alábbi munkákat végeztük el:
1. A vasútállomás jobb oldalának lezárásával a vasútforgalom korlátozása mellett lehetőség nyílt az állomásnak ezen a területén és a külső szakaszokon szabaddá vált vágányok helyén az építkezés megkezdésére.
2. Ez alapján a szelvényezés szerinti jobb oldalon elbontották a vasúti felépítményt, ami az állomáson 5 vágányt, a külső nyomvonalon pedig 1-2 vágányt jelentett.
3. Ezt követően az új peronaluljárók esetében a vágánytengelyre merőleges kialakítású műtárgyak építéséhez szádlemezeket kellett leverni a középen levő, még üzemelő vágány védelmére (1. ábra). Ez lehetővé tette az állomás jobb oldali részén a munkagödör kiemelését, és a műtárgyépítés megkezdését (2. ábra). A felújítandó műtárgyaknál elegendő volt ágyazatmegtámasztást készíteni a még üzemelő középső vágány mellé, így a műtárgy fölötti szigetelésekről a föld eltávolítható volt. Komoly feladatot jelentett a földkiemelés során szabaddá vált, és ugyanakkor üzemelő kábelek biztonságba helyezése.
4. A meglévő műtárgyak felszínét ezután újra szigeteltük Servideck-Servipack szigeteléssel és keresztszivárgó kialakításával, végül kis magasságú szögtámfalak építésével lehetővé vált a vasúti pálya visszaépítése.

1. ábra. A Larssen-fal hátrahorgonyzása feszített horgonyokkal (Fotó: Feczkó Róbert)

2. ábra. Alaplemez vasszerelése és kábelfelfüggesztés (Fotó: Feczkó Róbert)


5. Ezzel párhuzamosan meg kellett építenünk az elbontott vágányok helyén fél hosszon az új aluljárószakaszokat a peronlépcsőkkel (3. ábra).

3. ábra. Keresztfolyosó és lépcsőkar építése (Fotó: Feczkó Róbert)
6. Az aluljárók szigetelését és a földvisszatöltést követően építették vissza az elkészült műtárgyszakaszok fölé a vágányokat.
7. A jobb oldali forgalomba helyezése után, még 2014-ben megnyílt a munka­terület az állomás bal oldalán (azaz hasonló módon folytatódott az egész elölről).
8. A szádlemezeket kihúztuk, és a már elkészült szakaszokhoz csatlakozva az állomás bal oldala alatt is elkészítettük az aluljárókat a peronlépcsőikkel együtt.
9. A szigetelés és a földvisszatöltés után került sor a vágányépítésre, így 2015 áprilisában elkészült az állomás végleges új vágányhálózata.

A cikk folytatódik, lapozás:123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©