A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.

 

Naszály úti új gyalogos és kerékpáros peronaluljáró a 335+19 szelvényben

A másik új gyalogos és kerékpáros peronaluljáró a meglévő Naszály úti közúti aluljáróval párhuzamosan épült. A Naszály úti műtárgynál, mivel a vágány közvetlenül egy működő vágány mellett halad, két sorban kellett kihorgonyoznunk a munkagödör-határolást. Ennek megépülése után, mivel a meglevő közúti aluljáróban a gyalogos forgalmat biztosító járda helye felszabadult, a korábbi váltakozó irányú forgalom helyett ma már két forgalmi sáv biztosítja az áthaladást. A régi közúti aluljáró kőfalazatát a szigetelésvédő betonjával együtt a feltáráskor meglepően jó állapotban találtuk. Ez lehetővé tette, hogy a műtárgy új szigetelését erre a felületre hordjuk fel. Az aluljáró 4,66 m szélességben teszi lehetővé az áthaladó forgalmat (9. ábra), és csak két lépcső vezet fel a peronra, mivel a műtárgy fő feladata a vasutat keresztező forgalom átvezetése. Az „alagút” két bejáratához ~ 60 m hosszú rámpás szakasz csatlakozik, biztosítva a kerékpárforgalmat is (10. ábra).

9. ábra. A Naszály úti gyalogos- és peronaluljáró (Fotó: Feczkó Róbert)

10. ábra. A Naszály út rámpás szakasza az új vasbeton támfallal (Fotó: Szeifert Tamás)
Az útpályaszerkezet bontása során vált világossá, hogy a meglévő kő anyagú bélésfal alapozással nem rendelkezett. Ezért vállalkozó új vasbeton támfal építését kez­deményezte, amit a Megrendelő és Mérnök elfogadott. A műszaki tartalom változása miatt szerződésmódosításra volt szükség.

A meglévő műtárgyak felújítása

A legnagyobb meglevő műtárgy felújítása a Kosdi úti közúti és gyalogos-aluljáró volt, a 328+52 hm szelvényben, aminek elkészült állapotát a 11. ábra mutatja. Ezenkívül több kisebb műtárgy felújítása is megtörtént.

11. ábra. A felújított Kosdi úti közúti és gyalogos-aluljáró (Fotó: Szeifert Tamás)

A kis műtárgyak a feltárás után kellemes meglepetést jelentettek a Kivitelezőnek és a Mérnöknek is. A műtárgyak tényleges szigetelése és annak javítási technológiája csak a feltárások után vált véglegessé. Az ágyazatbontás után a szigetelést védő betonréteggel találkoztunk, amit nem volt célszerű megbolygatni, mivel állapotuk jó volt, beázások nem jelentkeztek a műtárgyban. Emiatt felülettisztítás és habarcsos javítás után került sor a „második” új szigetelés felhordására a keresztszivárgó kibetonozását követően. A hídszerkezetek mögött nem találkoztunk keresztszivárgókkal, hanem kb. 1,0 m széles hátfalszivárgókat tártunk fel, melyek kb. 25-40 cm átmérőjű kövekből álltak, és nagy felületen vezették le a vizet a műtárgyak hátfalánál. Ezeket a vizeket az átépítés alkalmával a pálya hossz-szivárgójába, illetve a külön csatornákban vezettük el a műtárgyak végeinél.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©