Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések
A közműalagút 2,00 × 2,00 m keresztmetszetű vízzáró gumigyűrűkkel csatlakozó előregyártott, vasbeton keretelemekből készült. A keretelem oldalfala 25 cm, a felső födém 25-27,5 cm, alaplemeze pedig 25 cm vastagságú (17–18. ábra).
A műtárgy főbb mérete és magassági adatai:
- szabad nyílás: 2,00 m
- belmagasság: 2,00 m
- szerkezeti hossz: 1 × 2,15 (váltóelem)+13 × 3,00 + 1 × 2,00 (keretelem) = 43,15 m
- hosszesés: 0,5% (22 cm)
- szerkezet alsó éle: 114,33-114,12 mBf
- fenékszint: 112,33-112,12 mBf
Az alagút megközelítése aknán keresztül hágcsón történhet. Az alagútban belső világítás, és a kábelek szakszerű fektetésére az oldalfalra szerelt kábellétra épült. A keretelemek gyártója a Csomiép Beton és Meliorációs Termékgyártó Kft.
A vízzáró betonból készült keretelemek, és az ugyancsak vízzáró gumitömítés lehetővé tette a közműalagút szigetelés nélküli megépítését, ennek eredménye a gyors szerelhetőség volt.
Homlokrakodó
A műtárgy a vasúti szelvényezés szerint a 322+95,33 szelvénytől a 323+19,33 szelvényig tart. A rakodó ez utóbbi szelvényben csatlakozik a meglévő XIV. rakodóvágányhoz. Teljes hossza 24,00 m, szélessége 5,10 m, magassága 1,54 m. Tengelye egybeesik a csatlakozó vágány tengelyével. A homlokrakodó helyszínrajzilag egyenes, hossz-szelvényi értelemben véve a kezdőszelvénytől 8%-ot emelkedik a 323+11,33 szelvényig, majd a 8,0 m hosszú „vízszintes” szakaszon 1,3%-os esésű tetőszelvényben végződik.
A szerkezet 11-féle előregyártott vasbeton szögtámfal elemből áll, kivitelezését a Közgép Zrt. végezte.
Az elkészült homlokrakodó vágány felőli nézete a 19. ábrán látható.
Az építés során felhasznált betonok
A kivitelezésnél célszerű a betonreceptúrák számának minimalizálása a nagyobb szilárdság felé csoportosítva. Ezzel sok energiát, időt és pénzt takaríthatunk meg a kevesebb betonrecept jóváhagyatása, próbakeverése, minősítése következtében, és a tévedés lehetősége is kisebb.
Ennek az új szemléletnek a figyelembevételével a Mérnök szervezettel közösen alakítottuk ki az alábbi recepteket:
- szerelőbeton C12/15-X0-32-F3
- kitöltő beton C20/25-X0-24-F3 (vízelvezető folyókák és gránitburkolat fogadószerkezete, mely 45-55 cm vastagságban épült be az aluljárók alaplemezén)
- szerkezeti beton C35/45-XC4-XF1-XV2(H)-XA1-16-F3
- szigetelést védő beton C20/25-X0-16-F3
- (5 cm vastagságban készül az alaplemez és szigetelés közé).
A műtárgyakhoz felhasznált főbb anyagok
- Betonacél: 610 t
- Szigetelés: 4650 m²
- Gabion kőrakat: 4430 m³
- Gránit kőburkolat: 2076 m²
- Földkiemelés: 35 000 m³
- Szádfalazás: 1600 m²
- Beton: 5650 m³
- Földvisszatöltés: 18 960 m³
Az állomás átépítése során sokszor hallhattunk vonatkésésekről. Az állomáson és nyílt vonalon a vágányok fele le volt zárva, ami önmagában nem okozott volna ilyen mértékű késéseket, de a párhuzamosan folyó biztosítóberendezési munkák és egy esetleg bekövetkező meghibásodás esetén az „érzékeny” menetrend felborult, mivel ez esetben nem volt tartalék.
Fontos megemlíteni, hogy veszélyes munkaterületen dolgoztunk, ahol a meglévő földben, kábelcsatornákban futó vezetékekre kellett vigyázni, ami a vasút érrendszere. Daruzáskor, betonpumpáláskor, közlekedéskor oda kellett figyelni az építkezés melletti üzemelő vágányokra. A dolgozók külön oktatásban részesültek, belépési engedélyekre és minden esetben védőfelszerelésre volt szükségük.
A műtárgyépítések előtt és azzal párhuzamosan zajló egyéb munkákat és azok összehangolását nem részletezzük, de a konzorcium vezetésének és az egész kivitelezésben a résztvevőknek komoly feladatot jelentett a vonalas létesítmények építésének és az önkormányzati igényeknek az összehangolása, egyidejű kielégítése.
A kivitelezés során az igazi feladatot nem a szerkezetek megépítése jelentette. A kiviteli terveknek a feltárt körülményekhez és a társkivitelezők igényeihez igazítása csak folyamatos egyeztetéssel, egy hosszú folyamat végén volt lehetséges, ami gyakran csak a kivitelezés vége felé vált véglegessé. Minden tevékenység, problémamegoldás mögött emberi kapcsolatok, viszonyok és türelem áll. Úgy véljük, hogy a több mint kétéves tevékenységünk eredménye az utazóközönség igényeinek megfelelő és tetszését elnyerő szép új állomás megszületése méltó folytatása első vasútvonalunk 160 éves történetének.
Köszönetnyilvánítás
A Mérnökszervezet és Projektvezetés ezúton köszöni meg az A-Híd Zrt.-nek a műtárgyépítések terén végzett szakszerű és a Projektvezetés elvárásaihoz maximálisan igazodó munkáját.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.