A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.

 

Gabion és szögtámfal építése a 330+90-330+30 és a 336+30-339+30 szelvények között

Az építkezés során 2013-ban meg kellett építeni az állomás kezdőpontja felőli jobb oldalon, 2014-ben a végpont felőli baloldalon (4. ábra) a 240 m (ebből ~40 m szögtámfal), illetve a 300 m hosszú Gabion falakat. A Gabion fal vasbeton alaptestre támaszkodik, melyből a zajvédő fal tartóoszlopai állnak ki 4,0 m-enként. A jobb oldali támfal építésénél egyes szakaszokon az utcát el kellett bontani (5. ábra), így a lakosok a kivitelezés ideje alatt járműveikkel nem tudtak behajtani a telkükre.

4. ábra. Gabion támfal alapozása (Fotó: Feczkó Róbert)

5. ábra. A MÁV telep utca az építkezés idején (Fotó: Szeifert Tamás)

A Gabion támfal több pontban ütközik a felsővezeték-tartó oszlopokkal, ahol az oszlopok állékonyságát kikötéssel kellett biztosítani, illetve a földet csak az egyik oldaláról lehetett elszedni, és emiatt oldalanként lehetett „köpenyezni” a felsővezeték-tartó oszlopok alapjait. A legalsó Gabion sort a kiviteli tervek módosításával, betonnal váltottuk ki, mivel teljes egészében föld alá került, és így a csapadékot távol tartja az alapozási síktól.
A Gabion szerkezet 3 db 1,0 m magas sorból álló, lépcsőzetes kialakítású. A támfal homlokfala hátradöntött helyzetű. A Gabion támfal hatszögletű, kétszer csavart, GALFAN (Zn+5%Al) korrózió elleni védőbevonattal ellátott, min. 3 mm drótvastagságú, 8 × 10 cm hálóméretű kosarakból és ezeket kitöltő andezitkőből áll. Az utca felőli frontoldalakon alkalmazott drótvastagság 3,9 mm, ami elé nagyobb (120/200 mm méretű) andezitköveket helyeztünk a kipörgés gátlására. Az elkészült támfal a 6. ábrán látható.

6. ábra. Az elkészült Gabion támfal a zajvédő fallal (Fotó: Szeifert Tamás)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©