Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között
Szabadisóstó
Az állomás teljes rekonstrukciója elkészült. Az állomás kétvágányú, a megelőző vágány (II. vágány) B60-800-as kitérőkkel ágazik ki az állomás elején és végén.
Szabadisóstó–Siófok
Ezen a szakaszon is helyben épült át a pálya. Szabadifürdő megállóhely után a 1109+68,48 szelvényben kezdődik egy B60-1800 típusú kitérő beépítésével a kétvágányú szakasz, mely becsatlakozik Siófok teherpályaudvarra.
Siófok
Az állomás kezdőpont felőli oldala a II. vágány becsatlakozása miatt kissé módosult, új vágánykapcsolatok épültek. Sajnálatos módon, Siófok állomáson a felépítmény cseréje a kitérőkörzet kialakításával megszakadt. A jobb vágány folytatásának számító XI. és IV. sz. régi átmenő fővágányt gépi ágyazatrostálással tették alkalmassá 100 km/h sebességre. Maradt a korábbi 54 r. hézagnélküli felépítmény. A bal vágány folytatásának számító X. és III. vágányban szintén gépi ágyazatrostálás történt. Ez a vágány továbbra is 48 rendszerű, hézagnélküli felépítményű maradt, 80 km/h sebességgel.
Az állomás végponti végén a kitérőkörzetet a III. vágányra 80 km/h sebességgel történő bejárhatóság érdekében átépítették. Ehhez az 1. sz. kitérőt B60-800-as rendszerűre cserélték, továbbá az új kitérő miatt az 5. és 9. sz. kitérők is átépültek. Sajnálatos módon az átmenő fővágányban maradt 3 csoport 54XI r. kitérő, melyek cseréje nem történt meg. (Tervezve sem volt!)
Az állomás végpont felőli végétől folytatódott a felépítménycsere. Innen a pálya egyvágányú, majd közvetlenül az állomás után, a Sió-hidat elhagyva, az 1157+72,47 szelvénytől B60-1800 kitérő beépítésével ismét kétvágányú vonalként halad tovább.
Balatonszéplak felső és Balatonszéplak alsó megállóhelyeket elhagyva érünk Zamárdi felső állomásra.
Zamárdi felső
Az állomás teljesen átépült, a kezdőponti végen új 4. sz. kitérő épült be, a végponti végen az 1. sz. kitérőt B60-1800 típusúra cserélték. Az állomás mindkét vágánya 60 r. felépítményű lett. Az 1. sz. kitérő elejétől (1214+90,00) a pálya ismét egyvágányúként vezet tovább, a felépítménycsere (1271+37) végszelvényéig, Szántód-Kőröshegy állomás 2. sz. kitérő elejéig.
Nyílt vonalon a felépítménycserét az SMD 80 felépítményátépítő géplánccal végezték (4. ábra).
Az új felépítmény 60-as rendszerű sínekkel, hézagnélküli kialakítással, jellemzően L4 (Lepsény állomáson LW) jelű aljakkal, 60 cm aljkiosztással, alátétlemez nélküli, szorító hatású, rugalmas sínleerősítéssel, 35 cm hatékony ágyazatvastagsággal, 1:40 síndőléssel épült. Egyes szakaszokon a tervezők – a környezetvédelmi előírások figyelembevételével – a zajcsökkentés érdekében rugalmas sínágyazat (USP = alj alatti betétek) alkalmazását írták elő.
A beépített új kitérők vasbeton aljas kialakításúak, B60XI, B60-800, B60-1800 rendszerűek, vályúaljakkal, mangán középblokkos keresztezéssel, Spherolock zárszerkezettel, Hydrolink erőátviteli szerkezettel. A kitérők központi állításúak, biztosítóberendezésbe kötöttek.
Peronok
Új magasperonok épültek Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi felső állomásokon, valamint Balatonvilágos, Szabadifürdő (5. ábra), Balatonszéplak felső, Balatonszéplak alsó és Zamárdi megállóhelyeken. Balatonaliga kivételével a megépült peronok szélsőperonos kialakításúak. Magasságuk sk +55 cm, a peronokra 5,0%-os rámpák vezetnek fel. Lepsény állomáson egyelőre ideiglenes peron készült. Lepsény és Siófok állomások peronépítési munkái terv szerint az átépítés II. ütemében készülnek el.
A korszerű peronok burkolata elemes térkő, az elsodrási határ jelölésével, két színben. A kétvágányú megállóhelyeken a peronok teljes hosszában a két vágány közé életvédelmi kerítés épült. A peronokon esőbeállókat és új peronbútorzatot helyeztek el a MÁV Zrt. Arculati kézikönyvében ismertetett elvárásoknak megfelelően.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.