Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között
Műtárgyak
A vágányépítéssel párhuzamosan 23 db műtárgy készült el. Ezek között van meglévő műtárgy felújítása, illetve új létesítmény is. Megvalósult a támfalfelújítás és -építés Balatonaligánál, valamint Balatonvilágos megállóhelynél, mélyszivárgó táró felújítása, Edilon felépítményű lemezhídépítés, új és meglévő kerethidak, boltozatok építése, felújítása.
A nevezetesebb műtárgyakról részletesebben:
Balatonaligai támfal
A műtárgy az 1020+82,72 és az 1023+ 31,85 hm szelvények között, 247,20 m hosszban található (6. ábra). Az új támfal megépítése előtt laktanyakerítés-elemekből készített földmegtámasztó szerkezet, illetve súlytámfal támasztotta meg az 1:1,2-es meredekségű löszfalat. Ezek elbontása után épült meg az új gabion rendszerű támfal. Az új támfalrendszer kiépítésére tartószerkezeti és vasút-üzemeltetési helyszínrajzi szempontok miatt volt szükség. A stabilitás érdekében a támfal egységesen 10°-ot hátrafelé dől a löszfal felé (6. ábra). A löszfal víztelenítésére a tervezett gabion támfal előtt húzódó 1,50 m széles járda alatt mélyszivárgó épült. A víztelenítés másik eleme a támfal hátoldalán végigfutó betonfolyóka Ø80 KPE csővel, ami a beton alaptestre került. Innen 20 m-enként Ø125 KG PVC-csővel vezetik a vizet a mélyszivárgóba.
A balatonaligai mélyszivárgó táró felújítása
A vasútvonal 1023+37 és 1025+09 szelvényei között a terepszint, illetve vágányszint alatt 20-22 m-es mélységben mélyszivárgó táró halad (7. ábra). A Budapest felőli bal oldali fővágat 122,0 m, a vágányt keresztező bejárati vágat 55,0 m, a jobb oldali fővágat kb. 51,0 m hosszú. A vágatok belső átmérője 2,50 m, falvastagságuk 38 cm. A szerkezet felújítása során új vasbeton lezárófal (1 db), 3,50 m-enként vasbeton gyűrű (86 db) és új folyókarendszer épült, összhangban az új szivárgócsapok fúrásával, illetve a meglévő csapok megszüntetésével. A szivárgótáró és környezete folyamatos vizsgálatára monitoringrendszert építettek ki (inklinométerek, dőlésmérők, geodéziai alappontok, nyúlásmérő bélyegek stb.).
Balatonvilágosi támfalak
Balatonvilágos megállóhelyen a meglévő szintbeli közúti átkelőhely átépítéséhez kapcsolódóan három támfal is létesült. Egy fúrt cölöpalapozású szögtámfal, egy gabion kosarakból készült súlytámfal, valamint egy síkalapozású monolit vasbeton szögtámfal. A megállóhelytől nagy meredekséggel vezet le út a Balaton-part közelébe. A magasságkülönbség 20-25 m, a rézsűszög 45°-os. Tehát egy magas és meredek rézsű van közvetlenül az út mellett. A cölöpalapozású szögtámfal a Balaton felőli meredek rézsűben épült, a kiszélesített útpálya szegélyének megtámasztására (8. ábra).
A támfal teljes hossza 73,40 m. A cölöpösszefogó gerenda alsó síkja – a terepszinthez igazodva – lépcsős kialakítású.
A gabion súlytámfal a vasúti töltés lábát támasztja meg, fokozatosan növekvő magassággal, az útpálya bal oldalán (9., 10. ábra). A támfal teljes hossza 31,00 m.
A síkalapozású monolit vasbeton szögtámfal a megállóhely épülete mellett szintén az útpálya szegélyének megtámasztását szolgálja (11. ábra).
Siófok, Vitorlás utcai közúti aluljáró
Az 1152+58,38 hm szelvényben a siófoki önkormányzat kérésére új, 9,50 m nyílású közút feletti monolit vasbeton lemezhíd (közúti aluljáró) építése vált szükségessé (12., 13., 14. ábra). Geotechnikai (talajvíz, talaj) okokból az aluljáró alépítménye résfal és az azokat összefogó szerkezeti gerenda. A közút átvezetése monolit vasbeton alaplemezre épített útpályán, bélésfalak között történt.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.