Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között
Zajárnyékoló falak
A projekt sajátos helyszíne, a közeli beépítettség miatt a viszonylag magas zajvédő falak a balatoni látképet nagymértékben rontották volna, ezért az alábbi zajcsökkentési változatokat alkalmazták:
- A megfelelő mértékű zaj- és rezgésterhelés-csökkentés eléréséhez meghatározott vasúti pályaszakaszokon USP betonaljakat építettek be, melyek hatására a talajban terjedő rezgés jelentősen csökken. Az USP-s betonaljak egy még lényegesebb előnye a betonalj és zúzottkő érintkezési felületének megnövelése, ezáltal a teherátadás javítása és a hossz-fekszint jó minőségének tartósabbá tétele.
- Alacsony, 1,7 m magas zajárnyékoló falat létesítettek a vasúti pálya tengelyéhez a lehető legközelebb, 3,50 m távolságban, az indokolt helyeken (16. ábra).
- Szükség esetén mindkét megoldást alkalmazták.
Összességében 4 km hosszon létesült zajárnyékoló fal, és 17 km hosszon épült rugalmas sínágyazat.
Villamos felsővezeték és biztosító- berendezés
A Lepsény–Szántód-Kőröshegy vonalszakaszon a pálya korszerűsítésekor a több mint 25 éve épült villamos felsővezetéki hálózat szükség szerinti felújítására, átépítésére is sor került. Az oszlopok mintegy 10%-át kellett a vágányzat geometriai változása vagy oszlophiba (pl. repedés) miatt cserélni. Ahol nem volt szükség oszlopcserére, ott a geometriai változásokat új tartókonzol felszerelésével vagy szabályozással oldották meg. Az új második vágányos szakaszon új felsővezetéki hálózatot építettek ki.
A korszerűsítés a biztosítóberendezést is érintette
- Új biztosítóberendezés létesült a Siófok–Zamárdi felső kétvágányú szakaszon.
- Zamárdi mh. átépítése miatt új sorompó- és térközi berendezés épült.
- Komplett állomási biztosítóberendezés-csere volt Zamárdi felsőn és Balatonaligán.
- A nagy sugarú kitérők beépítése miatt Szabadisóstón és Lepsényben az állomási biztosítóberendezéseket át kellett alakítani.
- Siófok állomáson a megváltozott vágányhálózatnak megfelelően a D70 típusú biztosítóberendezést átalakították, részlegesen felújították, ez mintegy 50%-ban új elemekkel és korszerű kapcsolástechnikával valósult meg.
- Az átépítés teljes hosszán új vonalkábelt és erősáramú kábelt fektettek.
Az átépült pálya kényelmesebb, gyorsabb utazást tesz lehetővé, biztonságosabbá teszi a vasúti, közúti és a gyalogosközlekedést. Környezetvédelmi szempontból rendezettebbé válik a környezet (17. ábra), csökken a zajterhelés.
A folytatás
A vonal korszerűsítése (DB II.) idén is folytatódik (1. ábra). A nyári szezon kezdetére, április-június hónapban elkészült Szántód-Kőröshegy (kiz.) – Balatonszárszó (kiz.) vonalszakasz egy része, ősszel pedig folytatódik az átépítés az alábbi ütemezés szerint:
2016. szeptember 12. – december 10. között: Szántód-Kőröshegy (bez.)–Fonyód (kiz.);
2016. december 11. – 2017. június 16.: Szántód-Kőröshegy (kiz.)–Balatonszentgyörgy (kiz.);
2017. szeptember 11. – december 9. között: Balatonszemes (kiz.)–Balatonszentgyörgy (kiz.) között lesz teljes kizárásos, folyamatos vágányzár.
2018. február 28. – június 12. között tervezik Siófok és Lepsény állomásokon a peronépítési munkákat.
Az átépítés folytatásával egészen Balatonszentgyörgyig a tengelyterhelés 225 kN, a sebesség 120 km/h lesz. A helyi kötöttségek miatt az 1569+00 és az 1572+20 szelvények közötti ívekben lesz csak 100 km/h a sebesség. Ez Fonyód állomáson van, ahol a személyvonatok többsége megáll, tehát nem is indokolt a 120 km/h sebesség.
Balatonszemes és Balatonlelle felső állomások között 1,6 km hosszban kétvágányú pálya épül majd.
Köszönetnyilvánítás
Ezúton mondok köszönetet a Déli Part 2013 Konzorciumnak, a Mérnökszervezetnek, valamint saját munkatársaimnak a cikk megírásához nyújtott segítségért és az illusztráláshoz átadott fotókért.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.