A cikk szerzője:

Fejes Antal muzeológus
Magyar Vasúttörténeti Park

Kisteleki Mihály kiemelt tanácsadó
MÁV Zrt.

A MÁV História Bizottságának 40 éves története

A MÁV História Bizottságát 1984 nyarán hozta létre dr. Bajusz Rezső, a MÁV akkori vezérigazgatója. Hogyan is kezdődött ez a „mozgalom”? Kezdetben a Magyar Közlekedési Múzeum már a XIX. század végén megkezdte a közlekedési, ekkor elsősorban a vasúti emlékek gyűjtését. Később azonban a „múltat végképp eltörölni” időszak uralkodott, ennek egyik áldozata volt éppen a híres 601-es gőzmozdonysorozat utolsó példánya is, és még sok egyéb szép muzeális emlék. A következő szakasz a gőzmozdonyok szerepének csökkenése miatti kezdődő kiállítási dömping. Ezután alakult a bizottság, amely elsősorban a magyar vasút történetének rendszerezését, a következetes emlékvédést tűzte ki céljául. (Az alapítók közül kiemeljük Tóth Béla, Perger Imre, de különösen dr. Heller György nevét.)


A park megnyitása előtt minden vontatási főnökség, járműjavító, számos külső vállalat, MÁV-alapítású kft., MÁV-főnökség, intézmény vállalta járművek, infrastruktúra-elemek vagy egyéb kiállítási tárgyak felújítását, elsősorban saját profiljukba tartozó területen. Nevüket emléktáblák őrzik a központi épület oldalfalán. Már a megnyitás napján 85 tábla hirdette a kiváló közreműködők dicsőségét. A táblák szerencsére azóta is sokasodnak.
Néhány büszkeségünk:
– 269 pályaszámú gőzmozdony (készült1870-ben);
– Wagon-Lits WR 2347 (1912) teakfa étkezőkocsi (11. ábra);
– 100 éves szerelvény büfékocsija (B 50 002, készült 1854-ben);
– V60-as mozdony (12. ábra);
– ACSEV motorkocsi (13. ábra);
– gyalogos-felüljáró (14. ábra);

11. ábra. Wagon-Lits WR 2347 teakfa étkezőkocsi. (Fotó: Németh Andor)

12. ábra. V 60.003 mozdony. (Fotó: Németh Andor)

13. ábra. ACSEV motorkocsi. (Fotó: Fejes Antal)

– IV osztályú felvételi épület;
– Északi összekötő híd eleme (15. ábra);
– MÁV „Buda” AVG 01. pályaszámú aláverő gép (16. ábra);
– 45 t-s angol gőzdaru (17. ábra);
– Henschel hómaró gép (18. ábra);
– MÁV-hóeke (19. ábra).
Az eredmények a MÁV Nosztalgia Kft., a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány kuratóriuma és a História Bizottság mintaszerű, személyi átfedésekkel is színesített együttműködésének köszönhetők.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park 2000. évben tervezett megnyitásának előkészületei. Sínek Világa
  • 1999;4:180-182.
  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park megnyitása. Közlekedéstudományi Szemle 2000;8.
  • Árva K, Vörös J. A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa 2006;3-4.
  • Vörös J. Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa 2009;3.
  • Kisteleki M. Jubileum a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Vasútgépészet 2009;4.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©