A cikk szerzője:

Fejes Antal muzeológus
Magyar Vasúttörténeti Park

Kisteleki Mihály kiemelt tanácsadó
MÁV Zrt.

A MÁV História Bizottságának 40 éves története

A MÁV História Bizottságát 1984 nyarán hozta létre dr. Bajusz Rezső, a MÁV akkori vezérigazgatója. Hogyan is kezdődött ez a „mozgalom”? Kezdetben a Magyar Közlekedési Múzeum már a XIX. század végén megkezdte a közlekedési, ekkor elsősorban a vasúti emlékek gyűjtését. Később azonban a „múltat végképp eltörölni” időszak uralkodott, ennek egyik áldozata volt éppen a híres 601-es gőzmozdonysorozat utolsó példánya is, és még sok egyéb szép muzeális emlék. A következő szakasz a gőzmozdonyok szerepének csökkenése miatti kezdődő kiállítási dömping. Ezután alakult a bizottság, amely elsősorban a magyar vasút történetének rendszerezését, a következetes emlékvédést tűzte ki céljául. (Az alapítók közül kiemeljük Tóth Béla, Perger Imre, de különösen dr. Heller György nevét.)


Az elmúlt évek legfontosabb szervezési eseménye volt, hogy a többségi tulajdonos MÁV Zrt. döntése nyomán a MÁV Nosztalgia Kft. – az egyik alapító – végelszámolásra került, a Nosztalgia Kft. helyett létrehozott MÁV Rail Tours Kft. nem jogutódja a Nosztalgia Kft.-nek, és nem alapító tag az alapítványban. Így a parkot működtető alapítvány jelenleg kizárólagosan a MÁV Zrt. irányítása alatt áll.

14. ábra. Gyalogos-felüljáró, amelyet Szombathelyről telepítettek át a Vasúttörténeti Parkba. (Fotó: Németh Andor)

15. ábra. Újpesti Duna-híd-emlékmű a Vasúttörténeti Parkban. (Fotó: Kovács Katalin)
A MÁV elnök-vezérigazgatójának döntése nyomán, a MÁV Zrt. tulajdonú, üzemképes nagyvasúti járműveket apportálták a MÁV Rail Tours Kft.-be.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) megkezdte a tulajdonát képező eredeti vasúti járművek szerződés szerinti visszavételét, amiből a nosztalgia járműflotta ékkövének számító 109.109 pályaszámú gőzmozdony visszavétele és szoborrá „degradálása” vasútbarátok nemtetszését váltotta ki.

16. ábra. A MÁV „Buda” AVG 01. pályaszámú aláverő gépe. (Fotó: Németh Andor)

17. ábra. 45 tonna teherbírású gőzdaru. (Fotó: Németh Andor)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park 2000. évben tervezett megnyitásának előkészületei. Sínek Világa
  • 1999;4:180-182.
  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park megnyitása. Közlekedéstudományi Szemle 2000;8.
  • Árva K, Vörös J. A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa 2006;3-4.
  • Vörös J. Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa 2009;3.
  • Kisteleki M. Jubileum a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Vasútgépészet 2009;4.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©