A cikk szerzője:

Fejes Antal muzeológus
Magyar Vasúttörténeti Park

Kisteleki Mihály kiemelt tanácsadó
MÁV Zrt.

A MÁV História Bizottságának 40 éves története

A MÁV História Bizottságát 1984 nyarán hozta létre dr. Bajusz Rezső, a MÁV akkori vezérigazgatója. Hogyan is kezdődött ez a „mozgalom”? Kezdetben a Magyar Közlekedési Múzeum már a XIX. század végén megkezdte a közlekedési, ekkor elsősorban a vasúti emlékek gyűjtését. Később azonban a „múltat végképp eltörölni” időszak uralkodott, ennek egyik áldozata volt éppen a híres 601-es gőzmozdonysorozat utolsó példánya is, és még sok egyéb szép muzeális emlék. A következő szakasz a gőzmozdonyok szerepének csökkenése miatti kezdődő kiállítási dömping. Ezután alakult a bizottság, amely elsősorban a magyar vasút történetének rendszerezését, a következetes emlékvédést tűzte ki céljául. (Az alapítók közül kiemeljük Tóth Béla, Perger Imre, de különösen dr. Heller György nevét.)

Ugyanekkor került az MMKM volt Északi Járműjavítóban kialakított új telephelyére az „Árpád” gyorssínautóbusz, a 242,001-es áramvonalas gőzmozdony, a V60,003 pályaszámú villamos mozdony és a Cmn 204787-es pályaszámú személykocsi és a 424.001-es pályaszámú legendás gőzmozdony (20. ábra). A múzeum és a park együttműködésének folyamatos biztosítása szükséges.

18. ábra. MÁV 603 Henschel rotációs hómaró. (Fotó: Soltész József)

19. ábra. MÁV 33. pályaszámú hóeke. (Fotó: Németh Andor)

A MÁV História Bizottság további tennivalói

Mottó: Nincs befejezett múzeum!
A követőknek ajánlott feladatok:
– A park infrastruktúrájának továbbfejlesztésében közreműködés és a kiállított berendezések folyamatos karbantartásának biztosítása. A védett járművek, berendezések megőrzése, lehetőség szerinti megjavítása. Ehhez szponzorok toborzása és pályázati támogatások megnyerése.
– Bizonyos kiállított járművekhez és berendezésekhez a patrónusi rendszer megszervezése, a karbantartás, javítás, szintentartás folyamatosságának biztosítása érdekében.
– Az országban szoborszerűen kiállított emlékek állagának folyamatos biztosítása.
– A nosztalgiaüzem és kiemelten a gőzmozdonyüzem hosszú távú feltételrendszerének kialakítása nemzetközi együttműködéssel.
– A Magyar Vasúttörténeti Park üzemeltetési egyensúlyának folyamatos biztosításában való közreműködés.
A MÁV História Bizottságának kiemelt missziója elsősorban a „híd” szerepének folyamatos betöltése, a magyar vasút és a hazai vasúti ipar korábbi sikereinek bemutatása, komplex hagyományainak olyan mértékű átemelése a mai és a jövőbeli magyar vasutak mindennapi életébe, hogy az ne muzeális kövület maradjon, hanem szellemi és gazdasági értékteremtő erővé váljon.

20. ábra. A „Bivaly” becenevű 424.001-es pályaszámú mozdony. (Fotó: MMKM Sajtószoba)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345

Irodalomjegyzék

  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park 2000. évben tervezett megnyitásának előkészületei. Sínek Világa
  • 1999;4:180-182.
  • Kisteleki M. A Magyar Vasúttörténeti Park megnyitása. Közlekedéstudományi Szemle 2000;8.
  • Árva K, Vörös J. A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa 2006;3-4.
  • Vörös J. Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa 2009;3.
  • Kisteleki M. Jubileum a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Vasútgépészet 2009;4.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©