A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Mihályi István mérnök-tanácsadó
Sika Hungária Kft.

Ágyazat nélküli felépítmény föld­alatti vasúti vonalakon – Diszkrét sínleerősítések

Földalatti vasúti vágányokban a diszkrét sín­alátámasztás megfelelő rugalmassága elaszto­merekkel vagy aláöntő anyagokkal oldható meg. A cikk a kialakítási megoldásokkal, a felhasználható szerkezeti anyagokkal foglalkozik és röviden ismerteti az építési technológiákat. Számítási eredményeket közöl a sínleerősítések járműterhekből származó igénybevételére, a sínszálak alakváltozására.

(Az elasztomereket gyártó cégek termékeikre megadják a statikus [ritkábban a dinamikus] rugóállandó értékeket, azonban gyakran egymástól eltérő terhelési tartományokra történik azok megállapítása, ami az értékek összehasonlítását megnehezíti.) Sajnos az aláöntés vastagsága és a merevség közötti összefüggésre vonatkozó adatok a cikk írásakor nem álltak rendelkezésünkre.

8. ábra. Az Icosit KC 340/4 anyag terhelési diagramja

Építési technológiák

Top down technológia

Új vágány építése esetén kedvezően alkalmazható az úgynevezett top down (felülről lefelé) építési módszer. A megoldás bonyolultabb kitűzést és szerelést kíván, de egy ütemben elkészül a vágány- és a sínszálak geometriája is megfelelő lesz. Az alagútfenéken elkészítik a pályalemez vasalását, a zsaluzatokat, majd e fölé alátámasztásokra helyezve fektetik a sínszálakat. A sínszálak magassági és irányhelyzetre, valamint nyomtávolságra való megfelelőségét a sínszálak alátámasztásainál és összefogásainál csavaros megoldásokkal lehet finoman szabályozni. A sínszálak az előírt lekötéstávolságnak megfelelően vannak fellemezelve.

9. ábra. Vágány építése top down technológiával, betonozás előtti állapot10. ábra. Vágány építése top down technológiával, betonozás utáni állapot

Az elaszto­mereket és a legalsó elemet jelentő szerelő műanyag lemezeket az acél anyagú bordás alátétlemezekhez rögzítik. A lehorgonyzócsavarokat behelyezik az alátétlemezek furataiba, terv szerint átlósan két darabot, illetve kisebb sugarú ívekben 4 darabot (9. ábra). Gondosan ellenőrzik műszeresen a sínszálak fekvését irányra, magasságra és nyomtávra, majd ezután megtörténik teljes keresztmetszetben a betonozás (10. ábra). Az utolsó ütemben, ha szükséges, a sínleerősítési megoldás biztosította finomszabályozást hajtják végre, majd a síntalp leszorítására szolgáló kengyeleknél az anyacsavarokat az előírt nyomatékkal meghúzzák. A lehorgonyzócsavarok spirálrugója feletti anyát a rugóra előírt összenyomódásig húzzák meg.

Építés kész pályalemezen

Ebben az esetben a beton pályalemez már adott, alulról felfelé történik a kivitelezés. A régi vágány elbontása után elhelyezik a fellemezelt sínszálakat magassági, oldal- és nyomtávszabályozást lehetővé tévő szerelő segédszerkezetekre. Ellenőrzik a lekötéstávolságokat, a nyomtávolságot, geodéziai módszerrel a sínszálak magassági és irányfekvését. A lehorgonyzócsavarok furatait a pályalemezbe fúrókocsi használatával készítik el (11. ábra).

11. ábra. FúrókocsiA fúrókocsi a kiszabályozott, fellemezelt sínszálakon gördül és a felszerelt alátétlemezek furatai által kijelölt helyeken az állványzatra rögzített, a betonsík hajlásához beállított merőleges szögben állított fúrókkal a furatok a kívánt mélységig elkészíthetők (12. ábra). A ragasztóanyagot a lehorgonyzócsavarok furataiba két ütemben adagolják, ügyelve arra, hogy az első ütem után behelyezendő csavarok a furatból sok anyagot ne szorítsanak ki. A pályalemez többé-kevésbé egyenetlen síkja és a szerelőlemez közötti változó magasságú teret rugalmas aláöntéssel kell kiegyenlíteni. Amennyiben túl nagy a pályalemez és a sínleerősítés alsó lemeze közötti magasságkülönbség, illetve ha elasztomert alkalmaznak, akkor merev anyagú szintkiegyenlítést kell készíteni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Sylodyn SN600 adatlap. Getzner Werkstoffe GmbH, 2021.12.21.
  • [2] Icosit termékek adatlapjai. Sika Hungária Kft.
  • [3] Vizsgálati jelentés. A 3. sz. metróvonal Vossloh rendszerű, tervezettől nagyobb alátömedékelési vastagsággal épített folyóvágány sínleerősítésének laboratóriumi terhelési vizsgálata és kiegészítő vizsgálatok végzése. Készítette: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2019.03.25.
  • [4] Megfelelőségvizsgálati szakvélemény a vasúti sínrögzítési, illetve rugalmas sínágyazási rendszerekben alkalmazható Icosit KC termékcsaládra. Készítette: Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék, 2011.01.31.
  • [5] A 3. sz. metróvonal sínleerősítéseiben alkalmazott Hilti CB-G EG típusú alátömedékelések megfelelőségének vizsgálata. A fárasztási (ismétlődő terhelési) vizsgálat eredményével kiegészített szakértői vizsgálati jelentés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2021.10.19.
  • [6] MSZ EN ISO 898-1:2009 Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©