Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Ágyazat nélküli felépítmény földalatti vasúti vonalakon – Diszkrét sínleerősítések
Az oldalirányú erő a lehorgonyzócsavarokban nyírási és hajlítási igénybevételt okoz. Az egy sínlekötésen fellépő vízszintes reakcióerőt a lehorgonyzócsavarok (2, illetve 4 darab), együttdolgozását a csoporttényezővel figyelembe véve, együttesen veszik fel. A mértékadó nyíróerő 1 darab lehorgonyzócsavarra:
ahol cst = csoporttényező, 2 darab lehorgonyzócsavar esetén 0,95, 4 darab esetén 0,80,
n = csavarok darabszáma. A mértékadó nyomaték 1 darab lehorgonyzócsavarra:
ahol kd = nyomatéki kar.
A szilárdsági ellenőrzéshez a csavar nyírási (TH) és hajlítási (MH) teherbírása az alábbi összefüggések szerint számítható:
ahol a fenti képletekben
fuk = a csavaranyag szakítószilárdsága (10.9 anyagosztály esetén 1000 N/mm3),
γMs = 1,5, tényező töréssel szemben,
d = a csavar átmérője a mértékadó keresztmetszetben (mm),
Wel = a csavar keresztmetszeti modulusa (mm3),
Tszm = az 1 darab csavarra jutó mértékadó nyíróerő,
TH = 1 darab csavar nyírási teherbírása.
A csavarok fáradási ellenőrzéséhez az alábbi kifejezéseket használhatjuk.
Fáradásra mértékadó nyíróerő 1 darab csavarra:
Fáradásra nyírási határérték:
ahol ff = 0,45 (fáradási tényező)
γMf = 1,0 tényező fáradt törésre.
Fáradásra mértékadó hajlítónyomaték:
ahol kd = dinamikus nyomatéki kar.
Fáradásra hajlító nyomatéki határérték:
A csavarok szilárdsági és fáradási kihasználtsága a működő erőnek a határerők százalékában történő meghatározásával jól jellemezhető.
Igénybevételi és alakváltozási eredmények
A sínszálak sínleerősítések által meghatározott függőleges (alátámasztási) és keresztirányú merevségének nagysága jelentős hatással van a járműteherből származó igénybevételek és alakváltozások nagyságára. Számításaink a következő kiinduló adatokkal készültek:
- járműteher 81-717.2K típusú motorkocsi,
- statikus függőleges kerékerő 65,25 kN, ívben a külső sínszálon 20% többlet: 78,3 kN,
- – kvázistatikus oldalirányú kerékerők íves vágányban: első keréken 36,4 kN (terelőerő és centrifugális erő összege), többi keréken 31,6 kN (a terelőerő 85%-a és a centrifugális erő összege),
- dinamikus tényező 1,546 (a kvázistatikus erőkre 1,0),
- tengelyek távolsága 2,1–10,5–2,1 m,
- 54E1rendszerű sín,
- Skl 24 leszorítókengyel,
- sínlekötések távolsága 0,75 m,
- elasztomerek dinamikus merevségi értékei (a Széchenyi Egyetemen lefolytatott laboratóriumi terhelési vizsgálatok alapján):
Irodalomjegyzék
- [1] Sylodyn SN600 adatlap. Getzner Werkstoffe GmbH, 2021.12.21.
- [2] Icosit termékek adatlapjai. Sika Hungária Kft.
- [3] Vizsgálati jelentés. A 3. sz. metróvonal Vossloh rendszerű, tervezettől nagyobb alátömedékelési vastagsággal épített folyóvágány sínleerősítésének laboratóriumi terhelési vizsgálata és kiegészítő vizsgálatok végzése. Készítette: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2019.03.25.
- [4] Megfelelőségvizsgálati szakvélemény a vasúti sínrögzítési, illetve rugalmas sínágyazási rendszerekben alkalmazható Icosit KC termékcsaládra. Készítette: Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék, 2011.01.31.
- [5] A 3. sz. metróvonal sínleerősítéseiben alkalmazott Hilti CB-G EG típusú alátömedékelések megfelelőségének vizsgálata. A fárasztási (ismétlődő terhelési) vizsgálat eredményével kiegészített szakértői vizsgálati jelentés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2021.10.19.
- [6] MSZ EN ISO 898-1:2009 Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.