A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Mihályi István mérnök-tanácsadó
Sika Hungária Kft.

Ágyazat nélküli felépítmény föld­alatti vasúti vonalakon – Diszkrét sínleerősítések

Földalatti vasúti vágányokban a diszkrét sín­alátámasztás megfelelő rugalmassága elaszto­merekkel vagy aláöntő anyagokkal oldható meg. A cikk a kialakítási megoldásokkal, a felhasználható szerkezeti anyagokkal foglalkozik és röviden ismerteti az építési technológiákat. Számítási eredményeket közöl a sínleerősítések járműterhekből származó igénybevételére, a sínszálak alakváltozására.


Az oldalirányú erő a lehorgonyzócsavarokban nyírási és hajlítási igénybevételt okoz. Az egy sínlekötésen fellépő vízszintes reakcióerőt a lehorgonyzócsavarok (2, illetve 4 darab), együttdolgozását a csoporttényezővel figyelembe véve, együttesen veszik fel. A mértékadó nyíróerő 1 darab lehorgonyzócsavarra:
ahol cst = csoporttényező, 2 darab le­hor­­gony­zó­csavar esetén 0,95, 4 darab esetén 0,80,
n = csavarok darabszáma. A mértékadó nyomaték 1 darab lehorgonyzócsavarra:

ahol kd = nyomatéki kar.
A szilárdsági ellenőrzéshez a csavar nyírási (TH) és hajlítási (MH) teherbírása az alábbi összefüggések szerint számítható:

ahol a fenti képletekben
fuk = a csavaranyag szakítószilárdsága (10.9 anyagosztály esetén 1000 N/mm3),
γMs = 1,5, tényező töréssel szemben,
d = a csavar átmérője a mértékadó keresztmetszetben (mm),
Wel = a csavar keresztmetszeti modulusa (mm3),
Tszm = az 1 darab csavarra jutó mértékadó nyíróerő,
TH = 1 darab csavar nyírási teherbírása.
A csavarok fáradási ellenőrzéséhez az alábbi kifejezéseket használhatjuk.
Fáradásra mértékadó nyíróerő 1 darab csavarra:

Fáradásra nyírási határérték:

ahol ff = 0,45 (fáradási tényező)
γMf = 1,0 tényező fáradt törésre.
Fáradásra mértékadó hajlítónyomaték:

ahol kd = dinamikus nyomatéki kar.
Fáradásra hajlító nyomatéki határérték:

A csavarok szilárdsági és fáradási kihasználtsága a működő erőnek a határerők százalékában történő meghatározásával jól jellemezhető.

Igénybevételi és alakváltozási eredmények

A sínszálak sínleerősítések által meghatározott függőleges (alátámasztási) és keresztirányú merevségének nagysága jelentős hatással van a járműteherből származó igénybevételek és alakváltozások nagyságára. Számításaink a következő kiinduló adatokkal készültek:

  • járműteher 81-717.2K típusú motorkocsi,
  • statikus függőleges kerékerő 65,25 kN, ívben a külső sínszálon 20% többlet: 78,3 kN,
  •     – kvázistatikus oldalirányú kerékerők íves vágányban: első keréken 36,4 kN (te­relőerő és centrifugális erő összege), többi keréken 31,6 kN (a terelőerő 85%-a és a centrifugális erő összege),
  • dinamikus tényező 1,546 (a kvázistatikus erőkre 1,0),
  • tengelyek távolsága 2,1–10,5–2,1 m,  
  • 54E1rendszerű sín,
  • Skl 24 leszorítókengyel,
  • sínlekötések távolsága 0,75 m,
  • elasztomerek dinamikus merevségi értékei (a Széchenyi Egyetemen lefolytatott laboratóriumi terhelési vizsgálatok alapján):
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Sylodyn SN600 adatlap. Getzner Werkstoffe GmbH, 2021.12.21.
  • [2] Icosit termékek adatlapjai. Sika Hungária Kft.
  • [3] Vizsgálati jelentés. A 3. sz. metróvonal Vossloh rendszerű, tervezettől nagyobb alátömedékelési vastagsággal épített folyóvágány sínleerősítésének laboratóriumi terhelési vizsgálata és kiegészítő vizsgálatok végzése. Készítette: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2019.03.25.
  • [4] Megfelelőségvizsgálati szakvélemény a vasúti sínrögzítési, illetve rugalmas sínágyazási rendszerekben alkalmazható Icosit KC termékcsaládra. Készítette: Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék, 2011.01.31.
  • [5] A 3. sz. metróvonal sínleerősítéseiben alkalmazott Hilti CB-G EG típusú alátömedékelések megfelelőségének vizsgálata. A fárasztási (ismétlődő terhelési) vizsgálat eredményével kiegészített szakértői vizsgálati jelentés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2021.10.19.
  • [6] MSZ EN ISO 898-1:2009 Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©