Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Ágyazat nélküli felépítmény földalatti vasúti vonalakon – Diszkrét sínleerősítések
Zwp 377/155/10-17 elasztomerrel szerelt sínleerősítés:
– függőleges merevség 19,7 kN/mm,
– keresztirányú merevség 15,2 kN/mm,
Zwp 377/155/15-10 elasztomerrel szerelt szerkezet:
– függőleges merevség 14,1 kN/mm,
– keresztirányú merevség 9,8 kN/mm.
– Icosit KC 340/4 anyag dinamikus merevségi értékei (TU Krakow laboratóriumi terhelési vizsgálatai alapján):
– függőleges merevség: 36,5 kN/mm,
– keresztirányú merevség: nincs adat.
A 20. ábra a motorkocsi tengelyelrendezését mutatja.
A 21–23. ábrák egyenes vágányra mutatják a háromféle sínalátámasztási merevséggel számított értékeket csak járműteherre, egyetlen 81-717.2K típusú motorkocsi esetén.
Az íves vágány számításánál a külső első tengelynél az oldalirányú erő nagysága (centrifugális erő+terelőerő) 36,4 kN, míg a többi keréknél 31,6 kN. A 24–27. ábrák R=600 m sugarú ív esetében készült számítások eredményeit mutatják. (Az Icosit KC 340/4 anyaggal szerelt kialakítás keresztirányú merevségi adatának hiánya miatt csak a két elasztomerre közlünk eredményeket.)
A földalatti vasúti vágányok sínleerősítései egyenesben és nagyobb sugarú ívekben két átlósan elhelyezett, míg kisebb sugarú ívekben négy lehorgonyzócsavarral épülnek. Vizsgáljuk meg, hogy a kétféle elasztomer alkalmazása esetén milyen a lehorgonyzócsavarok igénybevételi kihasználtsága R = 400 m, 500 m és 600 m sugarú ívekben. Laboratóriumi és alagúti terhelési próbák igazolták, hogy az alátömedékelés szilárdsága, pályalemezhez való tapadása megfelelő nagyságú, így a dinamikus kart elég annak felső síkjától számítani.
A 4. táblázat 22 mm-es magátmérőjű, 8.8 anyagosztályú csavarokkal készített számítási eredményeket foglal össze. Névleges szakítószilárdság 830 N/mm2 d>16 mm csavarátmérő esetén, a húzó-hajlító határfeszültség értéke σh-h,határ = 450 N/mm2 [6].
A dinamikus kar nagysága az alátétlemez fél vastagsága+elasztomer vastagsága+szerelőlemez vastagsága+biztonsági többlet (10 mm), amely Zwp 377/155 /15-10 elasztomer esetén 35 mm, Zwp 377/155/11-17 elasztomer esetén 31 mm.
Nem megfelelőség esetén magasabb szilárdsági osztályú vagy nagyobb átmérőjű csavarral lehetséges a megoldás. Utóbbi esetben a műanyag szerelőlemez, a bordás alátétlemez és az elasztomer furatait ennek megfelelően kell kialakítani.
Irodalomjegyzék
- [1] Sylodyn SN600 adatlap. Getzner Werkstoffe GmbH, 2021.12.21.
- [2] Icosit termékek adatlapjai. Sika Hungária Kft.
- [3] Vizsgálati jelentés. A 3. sz. metróvonal Vossloh rendszerű, tervezettől nagyobb alátömedékelési vastagsággal épített folyóvágány sínleerősítésének laboratóriumi terhelési vizsgálata és kiegészítő vizsgálatok végzése. Készítette: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2019.03.25.
- [4] Megfelelőségvizsgálati szakvélemény a vasúti sínrögzítési, illetve rugalmas sínágyazási rendszerekben alkalmazható Icosit KC termékcsaládra. Készítette: Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék, 2011.01.31.
- [5] A 3. sz. metróvonal sínleerősítéseiben alkalmazott Hilti CB-G EG típusú alátömedékelések megfelelőségének vizsgálata. A fárasztási (ismétlődő terhelési) vizsgálat eredményével kiegészített szakértői vizsgálati jelentés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2021.10.19.
- [6] MSZ EN ISO 898-1:2009 Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.