A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Mihályi István mérnök-tanácsadó
Sika Hungária Kft.

Ágyazat nélküli felépítmény föld­alatti vasúti vonalakon – Diszkrét sínleerősítések

Földalatti vasúti vágányokban a diszkrét sín­alátámasztás megfelelő rugalmassága elaszto­merekkel vagy aláöntő anyagokkal oldható meg. A cikk a kialakítási megoldásokkal, a felhasználható szerkezeti anyagokkal foglalkozik és röviden ismerteti az építési technológiákat. Számítási eredményeket közöl a sínleerősítések járműterhekből származó igénybevételére, a sínszálak alakváltozására.



Csavarberagasztó anyagok

12. ábra. Furatok készítéseA lehorgonyzócsavarok beragasztására több anyag használható. A Hilti HIT-RE 500 anyag kétkomponensű epoxigyanta habarcs. Nedvességre nem érzékeny, kötési ideje 15-19 oC hőmérsékleti tartományban 12 óra. A 13. ábra a 3-as metróvonal során épített Vossloh 336 típusú sínleerősítésben beragasztott lehorgonyzócsavar laboratóriumi ellenőrző vizsgálata [3] során felvett kihúzási diagramot mutatja. Először 50 kN/min sebességgel a 60 kN nagyságú, előírt vizsgálati értékig történt a kihúzóerő növelése, amelyet 3 percig folyamatosan azonos értéken történő tartás követett. A maximális elmozdulás 0,72 mm volt, elváltozás, kiszakadás nem következett be. A második ütemben a kihúzóerő 100 kN értékre történt növelése sem okozott sérülést a beragasztásban.
Az Edilon Dex-R 2K típusú ragasztó nagy hatásfokú anyag, amellyel a lehor­gonyzócsavarokat lehet szereléskor a betonban előkészített furatokba beragasztani. Úgy fejlesztették ki, hogy az üzem közbeni legkritikusabb körülményeket is el tudja viselni. Vizsgálata az ETAG1/001-5 szerint (európai műszaki tanúsítás vezérelvei) szerint történt. A lehorgonyzócsavar számára a lyukat gyémántmagos vagy ütvefúróval lehet elkészíteni. A beragasztás száraz vagy párás, akár vizes környezetben is sikeresen végrehajtható. A ragasztót a két komponenst egymástól elválasztva tartalmazó tubusban szállítja a gyártó.
Az Icosit KC 220/60 TX alacsony viszkozitású, kétkomponensű, epoxi­gyanta bázisú kötő- és ragasztóanyag. Az „A” komponens folyékony gyanta, a „B” komponens folyékony térhálósító. Kötési idő +20 oC-on körülbelül 18 óra. 1:1 tömegarányú Icosit KC 220/60 TX és 0,4–0,7 mm szemszerkezetű kvarchomok esetén alkalmas lehorgonyzócsavarok beragasztásához.
Laboratóriumi kísérletek során [4] a kihúzó kísérletekhez eltérő kialakítású próbatestek készültek (14. ábra), eltérő fajta utókezelésekkel:
A) típus: 20 cm élhosszúságú, 28 napos korú, C25 minőségű betonkockák 200 mm, illetve 140 mm mély és 50 mm átmérőjű furataiba M24 menetes acélrudak beragasztása KC 220/60 TX anyaggal. A kiöntések elkészülte után hét nappal a próbatestek közül kettő-kettő öregítő kezelést kapott az alábbiak szerint:

  • tárolás 168 órán át +24 oC hőmérsékletű, telített sós vízben;
  • tárolás 168 órán át +70 oC hőmérsékletű száraz térben;
  • tárolás 24 órán át +24 oC hőmérsékletű vízben, majd 25 fagyasztási ciklus (2-2 óránként -25 oC-on lehűtés, majd +23 oC-os vízfürdő).

13. ábra. Fárasztott sínleerősítés Hilti-HIT RE 500 anyaggal beragasztott lehorgonyzócsavarjának kihúzási diagramja

14. ábra. Lehorgonyzócsavarok kiszakítás után

B) típus: C16 minőségű vasalt betongerendában lévő 140 mm mély és 50 mm átmérőjű furatokba M24 menetes csavarok beragasztása Icosit KC 220/60 TX anyaggal. Utókezelés nem történt.
C) típus: C35 minőségű vasalt betongerendában lévő 140 mm mély és 50 mm átmérőjű furatokba M24 menetes acélrudak beragasztása Icosit KC 220/60 TX anyaggal. A kialakításban a lehorgony­zócsavarok komplett sínleerősítésben (régi metró II. típus) szerepeltek. Az osztott sínleerősítésben a bordás alátétlemez 450×250×14 mm méretű alaplemezre volt lefogva.
Az alaplemez alatt 35 mm Icosit KC 340/4 rugalmas aláöntés készült. A sínleerősítés lüktető-fárasztó vizsgálata 5 Hz frekvencián történt és a próbaszerkezet összesen 2×6,04 millió ciklust szenvedett el (6,04×106 teherismétlés 20,4/80,7 kN függőleges terhelőerővel és újabb 6,04×106 teherismétlés 16,7/54,8 kN függőleges erővel). Az elszenvedett függőleges terhelés összegzett értéke 104,0 millió tonna volt.


140 mm beragasztási hosszúsággal készített, kiszakított csavarok képeit mutatja a 14. ábra.
A kiszakítási eredményeket a 3. táblázat foglalja össze.
A pályalemez felső síkja és a sínleerősítés legalul elhelyezkedő lemezének alsó síkja közötti hézagot ki kell önteni. Ez történhet a sínleerősítés kialakítása függvényében szilárdulás után merev vagy rugalmas anyaggal.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Sylodyn SN600 adatlap. Getzner Werkstoffe GmbH, 2021.12.21.
  • [2] Icosit termékek adatlapjai. Sika Hungária Kft.
  • [3] Vizsgálati jelentés. A 3. sz. metróvonal Vossloh rendszerű, tervezettől nagyobb alátömedékelési vastagsággal épített folyóvágány sínleerősítésének laboratóriumi terhelési vizsgálata és kiegészítő vizsgálatok végzése. Készítette: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2019.03.25.
  • [4] Megfelelőségvizsgálati szakvélemény a vasúti sínrögzítési, illetve rugalmas sínágyazási rendszerekben alkalmazható Icosit KC termékcsaládra. Készítette: Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék, 2011.01.31.
  • [5] A 3. sz. metróvonal sínleerősítéseiben alkalmazott Hilti CB-G EG típusú alátömedékelések megfelelőségének vizsgálata. A fárasztási (ismétlődő terhelési) vizsgálat eredményével kiegészített szakértői vizsgálati jelentés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2021.10.19.
  • [6] MSZ EN ISO 898-1:2009 Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©