A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (4. rész) – Tartószerkezeti elemzés

Cikkünk első három részében [1–3] sorra vettük azokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, amelyek birtokában az alagútfalazatok felmelegedésének számítása elvégezhető. Ezekre az ismeretekre támaszkodva cikkünk negyedik részében a mindennapi gyakorlatban a tartószerkezeti elemzés elvégzésére alkalmazható, egyszerű lehetőségekkel foglalkozunk. Cikkünkben bemutatjuk a hatások és ellenállások számításának módját, különös tekintettel a gátolt alakváltozások okozta kényszerigénybevételek meghatározására.

atárállapotban 3,0 értékű biztonsági tényezőt alkalmaztak, míg tűzhatás során 2,0 értékűt. Látható, hogy a magyar méretezési modell ehhez képest teherbírási határállapotban nagyobb biztonsággal dolgozik, amelyet részben meg kívánunk tartani, és így a tűzhatás során a 2,0 érték helyett a 3,6 érték kétharmadszorosát vettük figyelembe, azaz 2,4-et.
Az általunk javasolt határszilárdságok alapértéke ezek alapján a tűzhatás során:

  • megengedett feszültség húzásra: 75 N/mm2,
  • megengedett feszültség nyomásra: 140 N/mm2.

Ez a megoldás és a javasolt értékek a szerzők egyéni elgondolásán alapszanak és nem elfogadott szakmai konszenzus eredményei.
Az 1. táblázat és a 3. ábra jelölései:
Θa: a szénacél hőmérséklete,
ky,Θ: csökkentő tényező a hatékony folyási feszültséghez,
kp,Θ: csökkentő tényező az arányossági határhoz,
kE,Θ: csökkentő tényező a rugalmassági modulushoz.
Az öntöttvas tübbingek méretezésével dr. Széchy Károly könyvében [4] részletesen foglalkozott. Volkov és Hewitt kutatási eredményeire hivatkozva fogalmazott meg közelítő fő méreteket az öntöttvas tübbingekre. A tübbing általános méreteit a 4. ábra szemlélteti.
Az öntöttvas tübbingek ajánlott méretei a következők:

  • gyűrűszélesség: s = 45–-100 cm,
  • peremborda magassága agyagos talajban: m = 0,033D,
  • peremborda magassága vízvezető talajban: m = 0,042D,
  • bordaszélesség: a ≤ 0,2 f,
  • perem belső szélének hajlása: i = 1/30–1/16,
  • csavarlyuk átmérője: Φ = d + 6 mm.

A fenti felsorolásban D az alagút átmérőjét, míg d a csavar átmérőjét jelöli.
A tübbinghéj vastagságát a 4. képletnek megfelelően lehet meghatározni. Ez a képlet egy olyan excentrikusan nyomott, egységnyi szélességű tartót feltételez, amelyet a perembordákba befogott és a tengelyirányú sajtónyomás mellett a rá merőleges föld- és talajvíznyomás terheli.

ahol:
W: a tengelyirányú sajtónyomás,
p: a föld- és talajvíznyomás együttes értéke,
l: a tartó támaszköze a 4. ábra szerint,
t: a tübbinghéj vastagsága a 4. ábra szerint,
σH: a megengedett feszültség értéke teherbírási határállapotban.
A könyv [4] alapján a nyírófeszültségek ellenőrzésére is szükség van, amelyre sem összefüggést, sem határértéket nem közöl, így ezt szükség esetén az általános rugalmasságtan összefüggései alapján kell figyelembe venni. A meghatározott vastagságot minden esetben felfelé kell kerekíteni. Mivel a szerző az egyes terhekhez nem rendel biztonsági tényezőt, így most is célszerűnek látjuk, hogy a Nemzetközi Alagútépítő Egyesület (ITA-AITES) kutatási jelentésében [11] meghatározott értékeket vegye figyelembe a tervező.
Teherbírási határállapotban (szobahőmérsékleten) az alagútfalazatban keresztmetszetről keresztmetszetre változó nyomóerő-nyomaték párokra kell elvégezni az ellenőrzést. Az alagútfalazatban nyíróerő figyelembevétele nem szükséges, mivel nyírófeszültségek nem ébrednek. Minden esetben az alsó és felső szélső szálban keletkező gyűrűirányú normálfeszültségekre kell elvégezni az ellenőrzést az 5. és 6. képletnek megfelelően. Szobahőmérsékleten az alagúttengellyel párhuzamos feszültségek figyelembevétele nem szükséges, az esetleges gátolt hőmérséklet-változás hatása nagyságrendileg kisebb, mint a tűzhatás során számított.

ahol:
σf: a felső szélső szálban ébredő gyűrűirányú feszültség teherbírási határállapotban,
σa: az alsó szélső szálban ébredő gyűrűirányú feszültség teherbírási határállapotban,
N: a keresztmetszetre ható nyomóerő teherbírási határ­álla­pot­ban,
M: a keresztmetszetre ható hajlítónyomaték teherbírási határ­állapotban,
F: a tübbing keresztmetszeti területe,
I: a tübbing vízszintes tengelyre vett inercianyomatéka,
y1: a felső szélső szál távolsága a semleges tengelytől a 4. ábra szerint,
y2: az alsó szélső szál távolsága a semleges tengelytől a 4. ábra szerint,
σH: a megengedett feszültség értéke teherbírási határállapotban.
Az 5. és 6. képletben a ± jel arra utal, hogy az alagútfalazatban a hajlítónyomatéki ábra előjelet vált és emiatt irányultsága alapján az egyes keresztmetszetekben vagy az alsó, vagy a felső szélső szálban okoz nyomó-igénybevételt és ezáltal vagy növeli a nyomóerőből számított normálfeszültséget, vagy csökkenti azt.
Abban az esetben, ha tűzhatásra vizsgáljuk a tübbing keresztmetszetét, akkor a gyűrűirányú normálfeszültségek mellett, amelyeket a 7. és 8. képlet alapján lehet figyelembe venni. Ebben a tervezési helyzetben már nem lehet elhanyagolni az alagúttengely-irányú feszültséget, amelyet a 9. képlet szerint kell vizsgálni. Mivel az alagútfalazatban nyírófeszültség nem ébred, így ezek főfeszültségek lesznek, és mivel rideg anyagról beszélünk (a képlékenyedés lehetősége kizárt), így ezeket a Coulomb-féle elméletnek megfelelően kell a megengedett feszültséghez viszonyítani (húzásra és nyomásra eltérő érték) [17].

ahol:
σf,θ: a felső szélső szálban ébredő gyűrűirányú feszültség tűzhatás során θ hőmérséklet esetén,
σa,θ: az alsó szélső szálban ébredő gyűrűirányú feszültség tűzhatás során θ hőmérséklet esetén,
Nθ: a keresztmetszetre ható nyomóerő tűzhatás során θ hőmérséklet esetén,
Mθ: a keresztmetszetre ható hajlítónyomaték tűzhatás során θ hőmérséklet esetén,
F: a tübbing keresztmetszeti területe,
I: a tübbing vízszintes tengelyre vett inercianyomatéka,
y1: a felső szélső szál távolsága a semleges tengelytől a 4. ábra szerint,
y2: az alsó szélső szál távolsága a semleges tengelytől a 4. ábra szerint,
σk,g,θ: a gátolt hőtágulás miatt kialakuló gyűrűirányú kényszerfeszültség tűzhatás során, θ hőmérséklet esetén,
σk,h,θ: a gátolt hőtágulás miatt kialakuló alagúttengely-irányú kényszerfeszültség tűzhatás során, θ hőmérséklet esetén,
σH,θ: a megengedett feszültség értéke tűzhatás során, θ hőmérséklet esetén.
Megjegyzés: A kialakuló kényszerfeszültségek minden esetben nyomófeszültségek és ennek megfelelően veendők figyelembe.
A θ hőmérsékleten megengedett feszültség annak alapértékéből számítható, az arányossági határhoz tartozó hőmérséklettől függő csökkentő tényező alkalmazásával. A számítása a 10. képlet alapján végezhető el.


ahol:
σH,θ: a megengedett feszültség értéke tűzhatás során, θ hőmérséklet esetén,
σH,θ: a megengedett feszültség alapértéke a tűzhatás során,
ky,Θ: csökkentő tényező a hatékony folyási feszültséghez.
Az előző képletekben megjelenő kényszerfeszültségek értékére fellelhető szakirodalmi adat nem elérhető, így táblázatos formában igyekeztünk tájékoztató adatokat adni a szakma számára.
Az alkalmazott megoldás és a javasolt értékek a szerzők egyéni elgondolásán alapszanak és nem elfogadott szakmai konszenzus eredményei. Pontosabb adatigény esetén minden esetben javasolt pontosabb vizsgálat elvégzése.
Az általunk alkalmazott módszerben egy 5,8 méter átmérőjű 5 cm vastag öntöttvas falazatot vizsgáltunk az AxisVM X7 szoftverben. Az elemek közötti kapcsolat a kialakítása miatt nyomaték átadására képes, így a falazatban élmenti csuklókat nem helyeztünk el, folytonosnak tekintettük azt. A vizsgált falazatot az 5. ábra szemlélteti. A falazat anyagát alkotó öntött vasat lineárisan rugalmas anyagként modelleztük az alábbi értékekkel:
• a rugalmassági modulus 20 °C-on értelmezett értéke: 105 000 N/mm2,
• Poisson-tényező: 0,3,
• lineáris hőtágulási együttható: 0,000012 1/°C,
• sűrűség: 7850 kg/m3.
Modelljeinkben a rugalmassági modulus hőmérséklettől való függését úgy vettük figyelembe, hogy a vizsgálati hőmérsékletnek (θ) megfelelő értéket alkalmaztuk minden esetben a 11. képletnek megfelelően.

ahol:
EΘ: a rugalmassági modulus értéke θ hőmérsékleten,
E: a rugalmassági modulus alapértéke,
kE,Θ: csökkentő tényező a rugalmassági modulushoz.
A modellünkben a héjelemeket felületi támaszokkal támasztottunk meg, amelynek értéke a felületelemre merőlegesen 0,05-0,10-0,25-0,50 N/mm3 értékű ágyazási tényezővel került figyelembevételre, míg a másik két irányban 0,01 N/mm3 értékkel. Annak modellezésére, hogy nem egy önmagában álló gyűrűt, hanem egy több gyűrűből álló falazatot vizsgálunk a héjelemek szélén, az alagúttengely irányában merev vonalmenti támaszokat helyeztünk el, amelyek csak a hosszirányú elmozdulást gátolják ezáltal. A kialakított modellt a 6. ábra szemlélteti.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok. Sínek Világa 2023;3:14-23.
  • [2] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (2. rész) – Gyakorlati ismeretek. Sínek Világa 2023;5:2-8.
  • [3] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (3. rész) – Passzív tűzvédelem. Sínek Világa 2023;6:2-8.
  • [4] Dr. Széchy Károly. Alagútépítéstan. Budapest: Tankönyvkiadó; 1961.
  • [5] Petrasovits G, Fazekas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémia Kiadó; 1992.
  • [6] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1–2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [7] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [8] Dr. Balázs L. György, et al. Szerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ EN szerint. Budapest: PI Innovációs Kft., 2010. ISBN: 978-615-5093-02-9
  • [9] Lublóy É, Major Z, Szép J, Hlavicka V, Biró A. Méretezés tűzteherre az Eurocode szerint. Vasbeton, acél-, fa-, falazott és öszvérszerkezetek tervezése. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2023.
  • [10] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész – Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [11] ITA Report n°22 – Guidelines for the Design of Segmental Tunnel Linings. ISBN 978-2-9701242-1-4, Avignon, 2019., https://about.ita-aites.org/files/WG2_-ITA-REPORT-DesignSegment.pdf, letöltve: 2024.01.05.
  • [12] Csanády D, Fenyvesi O, Lublóy É, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2018;70(2):54-61. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2018.11
  • [13] Csanády D, Fenyvesi O, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására, 2. rész – Vágatstatikai számítás. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2020;72(3):99-105. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2020.16
  • [14] Maraveas C, Wang YC, Swailes T. Thermal and mechanical properties of 19th century fireproof flooring systems at elevated temperatures. Construction and Building Materials 2013;48:248-264. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2013.06.084.
  • [15] Adolf Frischherz, Wilhelm Dax, Klaus Gundelfinger, Werner Häffner, Helmut Itschner, Günter Kotsch, Martin Staniczek. Fémtechnológiai táblázatok. Budapest: B+V Lap- és Könyvkiadó Kft.; 2013.
  • [16] Chrysanthos M, Yong W, Thomas S. (2016). Moment capacity of cast iron beams exposed to fire. Structures & Buildings. 10.1680/jstbu.15.00120.
  • [17] URL: https://amt.sze.hu/images/am/2012_2013_2_felev/MSc_nappali/Rugalmassagtan/Rugtan-3-4-MSc-B5.pdf
  • [18] Reszka P, Steinhaus T, Biteau H, Carvel RO, Rein G, Torero JL. A Study of Fire Durability for a Road Tunnel Comparing CFD and Simple Analytical Models. EUROTUN 2007 Computational Methods in Tunnelling, Viena, August 2007. https://era.ed.ac.uk/bitstream/handle/1842/1892/Reszka_TunnelFire_EUROTUN07.pdf?isAllowed=y&sequence=1
  • [19] Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B. Acélszerkezetek – Tervezés az Eurocode alapján. 2. bővített kiadás. Budapest: Artifex Kiadó Kft.; 2016.
  • [20] Fehérvári S. Betonösszetevők hatása az alagútfalazatok hőtűrésére. PhD-értekezés. Budapest: 2009.
  • [21] Kaliszky S, Kurutzné Kovács M, Szilágyi Gy. Szilárdságtan. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó; 2000.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©