A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (4. rész) – Tartószerkezeti elemzés

Cikkünk első három részében [1–3] sorra vettük azokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, amelyek birtokában az alagútfalazatok felmelegedésének számítása elvégezhető. Ezekre az ismeretekre támaszkodva cikkünk negyedik részében a mindennapi gyakorlatban a tartószerkezeti elemzés elvégzésére alkalmazható, egyszerű lehetőségekkel foglalkozunk. Cikkünkben bemutatjuk a hatások és ellenállások számításának módját, különös tekintettel a gátolt alakváltozások okozta kényszerigénybevételek meghatározására.


2. Minden zóna középvonalában meghatározandó a beton fajlagos hosszváltozása (εc,i[θc,i]), amelynek felvételét cikksorozatunk 1. része [1] alapján lehet megtenni. Analóg módon, ahogy azt az öszvér szerkezetek számítása során is tesszük, feltételezzük, hogy azt az alakváltozást az alagútfalazat 100%-ban meggátolja és így abban igénybevételek ébrednek. Megjegyezzük, hogy pontosabb számítási igény esetén az alagútfalazat mozgásának figyelembevételével az igénybevételek mérsékelhetők.


3. Meghatározandó minden zóna középvonalában a beton rugalmassági modulusa (Ec,θ,i). Ennek felvétele során a 23. képletnek megfelelően a szobahőmérsékleten értelmezett értéket (Ec) módosítottuk egy csökkentő tényezővel (φc,θ) a 23. képletnek megfelelően. A csökkentő tényező értékét az φc,θ és εc,1,θ értékek által meghatározott húrmodulus megváltozásával vettük figyelembe a 24. képletnek megfelelően a 20. ábra alapján (kék színű vonal).
ahol:
Ec,θ,i: a beton rugalmassági modulusa az egyes zónákban,
φc,θ: a rugalmassági modulust módosító tényező θ hőmérsékleten,
Ec: a beton rugalmassági modulusa normálhőmérsékleten,
(fc,θ/fck): a beton nyomószilárdságának csökkentő tényezője θ hőmérsékleten (lásd 6. és 7. táblázat),
εc,1,θ: a beton feszültség-alakváltozás diagramjára jellemző érték θ hőmérsékleten (lásd 6. táblázat),
(fc,20/fck): a beton nyomószilárdságának csökkentő tényezője 20 °C hőmérsékleten (lásd 6. és 7. táblázat),
εc,1,20: a beton feszültség-alakváltozás diagramjára jellemző érték 20 °C hőmérsékleten (lásd 6. táblázat).
4. Meghatározandó minden zóna középvonalában a kialakuló hőmérsékleti kényszerfeszültség (σc,θ,i). Ezt a 25. képlet alapján lehet figyelembe venni. A képletben szereplő β tényező a kétirányú gátolt alakváltozás hatását veszi figyelembe a 26. képlet alapján [21].


ahol:
σc,θ,i: a gátolt hőmérséklet-változás miatt kialakuló feszültség az egyes zónákban,
β: a kétirányú gátolt alakváltozást figyelembe vevő módosító tényező,
Ec,θ,i: a beton rugalmassági modulusa az egyes zónákban,
fck: a beton nyomószilárdságának karakterisztikus értéke,
γM,fi: az anyagjellemzőhöz tartozó parciális biztonsági tényező tűzhatás esetén,
(fc,θ/fck): a beton nyomószilárdságának csökkentő tényezője θ hőmérsékleten (ld. 6. és 7. táblázat),
ν: a beton Poisson-tényezője (ν=0,2).
5. Az egyes zónákban kialakuló kényszerfeszültség értékét a zóna keresztmetszeti területével (Ai) szorozva meghatározható a zónában kialakuló részerő (Fc,i). Majd ezeket összegezve a redukált keresztmetszetre ható nyomóerő (Nc). A számítást a 27. és 28. képlet ismerteti.


ahol:
Fc,i: a gátolt hőmérséklet-változás miatt kialakuló részerő az egyes zónákban,
σc,θ,i: a gátolt hőmérséklet-változás miatt kialakuló feszültség az egyes zónákban,
w: az alagútfalazat vastagsága,
n: az alkalmazott zónák száma,
hfi: a redukált keresztmetszet magassága,
Nc: a redukált keresztmetszetre ható nyomóerő.
6. Az egyes zónákban kialakuló részerők nyomatékát meghatározzuk a redukált keresztmetszet súlypontjára (Mc,i). A súlypont helyét a redukáltbeton-keresztmetszet súlypontjával azonosítjuk, elhanyagolva a vasalás hatását. A semleges tengelytől az alagútfalazat belső oldaláig mért távolságokat pozitív, míg a kőzet irányába mérteket negatív előjellel kell figyelembe venni. Az egyes résznyomatékok összegzésével előállítható a redukált keresztmetszetre ható nyomaték (Mc). A számítást a 29. és 30. képlet ismerteti.
ahol:
Mc,i: a gátolt hőmérséklet-változás miatt kialakuló résznyomaték az egyes zónákban,
zi: a redukált keresztmetszet súlypontjának távolsága az egyes zónák súlypontjától,
Mc: a redukált keresztmetszetre ható nyomaték.
7. A kapott igénybevételt (N-M értékpárt) összegezzük a külső hatásokból kapott igénybevételekkel. Megjegyezzük, hogy az alkalmazott közelítéseink alapján ezek az igénybevételek nemcsak gyűrűirányban, hanem alagúttengely-irányban is kialakulnak és mindkét irányban ellenőrizendő az alagútfalazat ezekere.
8. Az összegzett igénybevételeket ellenőrizzük a keresztmetszetre jellemző egyszerűsített teherbírási vonal alapján. A teherbírási vonal szerkesztésének módját a terjedelmi korlátok miatt nem ismertetjük a tűzhatás során. Könyvünkben [9] ezt bemutatjuk, de felhívjuk a figyelmet arra, hogy az alagútfalazatok esetén a nyomatéki ábra előjelváltása miatt a falazat húzott és nyomott oldala helyet cserélhet az egyes keresztmetszetekben, így két teherbírási vonal megszerkesztése szükséges az ellenőrzés elvégzéséhez.

Összefoglalás

Cikkünk negyedik részében az elméleti megfontolások alapján a mindennapi gyakorlat számára adtunk kiindulási alapot az alagútfalazatok tűzvédelmi tervezéséhez. A korábbi részekhez hasonlóan most is külön kezeltük a fém- és betonanyagú alagútfalazatok kérdéskörét. Bemutattuk mindkét esetben a falazat merevségének megváltozását, amely döntően befolyásolja a külső hatások miatt ébredő igénybevételek alakulását. Közelítő modellek alkalmazásával bemutattuk a gátolt hőtágulásból származó igénybevételek nagyságrendjét és figyelembevételének lehetőségeit. Az igénybevételek számítását követően minden esetben bemutattuk a tartószerkezeti számítást, amellyel a tűzhatás során a szerkezet igazolása elvégezhető.
Cikkünk ötödik, záró részében az alagúttüzek teljesítményalapú vizsgálatával fogunk részletesen foglalkozni, amelyben nem csak az üzemszerű használat során kialakuló tüzek vizsgálatára fókuszálunk, hanem bemutatjuk az építés/fenntartás során keletkező tüzek számszerűsítésének módját is.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok. Sínek Világa 2023;3:14-23.
  • [2] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (2. rész) – Gyakorlati ismeretek. Sínek Világa 2023;5:2-8.
  • [3] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (3. rész) – Passzív tűzvédelem. Sínek Világa 2023;6:2-8.
  • [4] Dr. Széchy Károly. Alagútépítéstan. Budapest: Tankönyvkiadó; 1961.
  • [5] Petrasovits G, Fazekas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémia Kiadó; 1992.
  • [6] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1–2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [7] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [8] Dr. Balázs L. György, et al. Szerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ EN szerint. Budapest: PI Innovációs Kft., 2010. ISBN: 978-615-5093-02-9
  • [9] Lublóy É, Major Z, Szép J, Hlavicka V, Biró A. Méretezés tűzteherre az Eurocode szerint. Vasbeton, acél-, fa-, falazott és öszvérszerkezetek tervezése. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2023.
  • [10] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész – Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [11] ITA Report n°22 – Guidelines for the Design of Segmental Tunnel Linings. ISBN 978-2-9701242-1-4, Avignon, 2019., https://about.ita-aites.org/files/WG2_-ITA-REPORT-DesignSegment.pdf, letöltve: 2024.01.05.
  • [12] Csanády D, Fenyvesi O, Lublóy É, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2018;70(2):54-61. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2018.11
  • [13] Csanády D, Fenyvesi O, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására, 2. rész – Vágatstatikai számítás. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2020;72(3):99-105. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2020.16
  • [14] Maraveas C, Wang YC, Swailes T. Thermal and mechanical properties of 19th century fireproof flooring systems at elevated temperatures. Construction and Building Materials 2013;48:248-264. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2013.06.084.
  • [15] Adolf Frischherz, Wilhelm Dax, Klaus Gundelfinger, Werner Häffner, Helmut Itschner, Günter Kotsch, Martin Staniczek. Fémtechnológiai táblázatok. Budapest: B+V Lap- és Könyvkiadó Kft.; 2013.
  • [16] Chrysanthos M, Yong W, Thomas S. (2016). Moment capacity of cast iron beams exposed to fire. Structures & Buildings. 10.1680/jstbu.15.00120.
  • [17] URL: https://amt.sze.hu/images/am/2012_2013_2_felev/MSc_nappali/Rugalmassagtan/Rugtan-3-4-MSc-B5.pdf
  • [18] Reszka P, Steinhaus T, Biteau H, Carvel RO, Rein G, Torero JL. A Study of Fire Durability for a Road Tunnel Comparing CFD and Simple Analytical Models. EUROTUN 2007 Computational Methods in Tunnelling, Viena, August 2007. https://era.ed.ac.uk/bitstream/handle/1842/1892/Reszka_TunnelFire_EUROTUN07.pdf?isAllowed=y&sequence=1
  • [19] Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B. Acélszerkezetek – Tervezés az Eurocode alapján. 2. bővített kiadás. Budapest: Artifex Kiadó Kft.; 2016.
  • [20] Fehérvári S. Betonösszetevők hatása az alagútfalazatok hőtűrésére. PhD-értekezés. Budapest: 2009.
  • [21] Kaliszky S, Kurutzné Kovács M, Szilágyi Gy. Szilárdságtan. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó; 2000.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©