A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (4. rész) – Tartószerkezeti elemzés

Cikkünk első három részében [1–3] sorra vettük azokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, amelyek birtokában az alagútfalazatok felmelegedésének számítása elvégezhető. Ezekre az ismeretekre támaszkodva cikkünk negyedik részében a mindennapi gyakorlatban a tartószerkezeti elemzés elvégzésére alkalmazható, egyszerű lehetőségekkel foglalkozunk. Cikkünkben bemutatjuk a hatások és ellenállások számításának módját, különös tekintettel a gátolt alakváltozások okozta kényszerigénybevételek meghatározására.


A 12. ábra jelölései:
w: az alagútfalazat vastagsága,
b: a figyelembe vett szélesség (1 méter),
a1: a belső oldali acélbetétek távolsága a tűznek kitett oldaltól,
a2: a külső oldali acélbetétek távolsága a védett oldaltól,
As1: a belső oldali acélbetétek keresztmetszeti területe,
As2: a külső oldali acélbetétek keresztmetszeti területe.
A szabvány [7] alapján a számítás során az alábbi módon kell eljárni:
„A tűzhatás által károsított keresztmetszetet helyettesíteni kell egy csökkentett keresztmetszettel, amelynek a tűzhatásnak kitett oldalán az a2 vastagságú károsodott zónát el kell hanyagolni.”
A számítás során az alábbi lépések alapján kell haladni:
• A w vastagságú falat n egyenlő vastagságú zónára kell felosztani úgy, hogy n ≥3 legyen.
• Minden egyes zóna középvonalában meg kell határozni a hőmérsékletet.
• Minden egyes zóna középvonalában meg kell határozni a beton nyomószilárdságának kc(θi) csökkentő tényezőit.
Megjegyzés: A zónák középvonalában kialakuló hőmérsékletérté­kek felvételében cikksorozatunk 2. része [2] nyújt útmutatást. Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy mivel a betonszerkezetek esetén a tűzhatás során irreverzibilis hatások mennek végbe, ezért a lehűlési szakaszt tartalmazó tűzgörbék esetén a lehűlési szakaszban ne az aktuális hőmérséklet-eloszlást vegye figyelembe a tervező, hanem az adott időpontig elért maximális hőmérséklet-eloszlást, amelynek újszerű megközelítésével a cikksorozatunk második része [2] részletesen foglalkozott. A keresztmetszet csökkentő tényezőinek középértéke a szabvány [7] alapján a 19. képlet szerint számítható, míg a károsodott zóna vastagsága a másodrendű hatások figyelembevétele esetén a 20. képlet szerint. A redukált geometria jellemző méreteit a 13. ábra szemlélteti.

ahol:
kc,m: a keresztmetszet csökkentő tényezőinek középértéke,
kc(θi): a betonszilárdság csökkentő tényezője az egyes zónák középvonalában,
kc(θM): a betonszilárdság csökkentő tényezője az M pontban (lásd 13. ábra),
n: a w alagútfalazat vastagságon belüli párhuzamos zónák száma,
w: az alagútfalazat vastagsága,
az: a károsodott zóna vastagsága.
A kc(θi) és kc(θM) betonszilárdság-csökkentő tényezők felvétele normálbetonok esetén a 6. táblázat értékei alapján történik, míg nagy szilárdságú betonok esetén a 7. táblázat értékei alapján. A numerikus számítást megkönnyítendő a csökkentő tényezők hőmérsékletfüggését igyekeztünk zártfüggvény-alakban meghatározni. Azt tapasztaltuk, hogy polinominális függvénnyel közelítve jól korreláló értékeket kaptunk, ezért Excel-számításainkban így közelítettük minden esetben a folyamatot. Ez a megoldás lényegesen megkönnyítette a munkánkat, így a zónák számát tudtuk emelni és a minimálisan alkalmazható három zóna helyett számításainkat 100 zóna figyelembevétele mellett tudtuk elvégezni. Ez egyrészt a pontosságot is növeli, de a kényszer-igénybevételek meghatározásánál is fontos szerepet játszik a megfelelően finom hálózás. Az értékek változását és a közelítő függvényt normálbeton esetén a 14. és 15. ábra szemlélteti, míg nagy szilárdságú betonok esetén a 16–18. ábra.
A szabvány [7] ajánlása alapján az egyes osztályokhoz tartozó betonszilárdságok a következőek:

  • 1. osztály: C55/67, C60/75,
  • 2. osztály: C70/85, C80/95,
  • 3. osztály: C90/105.

Megjegyzés: A szabványban közölt csökkentő tényezők kiegészíthetők a szakirodalomban található kutatási eredményekkel. Fehérvári Sándor doktori értekezésében [20] a betonösszetevők hatását vizsgálta az alagútfalazatok hőtűrésére. Az általa meghatározott relatív nyomószilárdság-értékek és az azok alapján meghatározott közelítő függvények a bemutatott módszerbe beemelhetők. Ezáltal a spalling kialakulása ellen a betonhoz adagolt polipropilén- (PP-) szálak hatását is számszerűsíteni lehet.
Ez a megoldás a módszer kiterjesztésére a szerzők egyéni elgondolásán alapszik és nem elfogadott szakmai konszenzus eredménye.
A külső terhelések okozta igénybevételek meghatározásához – hasonló módon – ahogy azt az öntöttvas falazatok esetén már bemutattuk, szükséges a falazat merevségének csökkentése. A szabvány [7] általános oszlopkeresztmetszet esetére a 21. képlet szerinti merevségredukciót kínálja a tervezők számára.

ahol:
(EI)z: a csökkentett betonkeresztmetszet egyenértékű merevsége,
kc(θM): a betonszilárdság csökkentő tényezője az M pontban,
Ec: a beton rugalmassági modulusa normálhőmérsékleten,
Iz: a csökkentett keresztmetszet inercianyomatéka.
A 21. képlet alkalmazása vasbeton alagútfalazatok esetén az alábbi módon valósítható meg:

  • A falazat vastagságát a 13. ábrának megfelelően hfi-értékkel kell figyelembe venni a számítás során. Gépi számítás esetén ez a modell módosítását követeli meg, míg kézi számítás esetén ebből a vastagságból kell az EI- és EA-merevségeket meghatározni.
  • A vasalás merevségnövelő hatásától, mivel jellemzően a teherbírási határállapotban történő igénybevétel-számításnál sem veszik figyelembe, célszerű eltekinteni a tűzhatásra történő számítás során is.
  • A θM hőmérsékletnek megfelelő betonrugalmassági modulust (Ec,θ) a 22. képlet alapján célszerű felvenni.


A gátolt hőtágulásból származó többlet-igénybevételek meghatározása során eltérő módszert alkalmazunk, mint az öntöttvas falazatok esetén. Ennek az az oka, hogy a tűzhatás során a vasbeton alagútfalazat felmelegedése rendkívül egyenlőtlen és ennek figyelembevétele az általánosan alkalmazott végeselemes programokban szinte lehetetlen. A másik fontos eltérés, hogy pont az egyenlőtlen hőmérséklet-változás miatt a falazat hidegebb zónái az alakváltozást gátolják. Így egy MS Excel környezetbe implementált megoldást mutatunk be, amellyel a kényszer-igénybevételek közelítően pontos meghatározása elvégezhető.

20. ábra. A beton feszültség-alakváltozás diagramja magas hőmérsékleten


Az alkalmazott megoldás és a javasolt értékek a szerzők egyéni elgondolásán alapszanak és nem elfogadott szakmai konszenzus eredményei. Pontosabb adatigény esetén minden esetben javasolt pontosabb vizsgálat elvégzése. A számítás geometriáját a 19. ábra szemlélteti.
Az igénybevételek meghatározása az alábbi módon hajtható végre.
1. Minden zóna középvonalában meghatározandó a kialakuló hőmérséklet értéke (θc,i). Ezt a cikksorozatunk 1. és 2. részében [1, 2] bemutatott módszer és izoterma vonalak alapján figyelembe tudja venni a tervező.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok. Sínek Világa 2023;3:14-23.
  • [2] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (2. rész) – Gyakorlati ismeretek. Sínek Világa 2023;5:2-8.
  • [3] Dr. Majorosné, dr. L. É. E., Dr. Major, Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (3. rész) – Passzív tűzvédelem. Sínek Világa 2023;6:2-8.
  • [4] Dr. Széchy Károly. Alagútépítéstan. Budapest: Tankönyvkiadó; 1961.
  • [5] Petrasovits G, Fazekas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémia Kiadó; 1992.
  • [6] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1–2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [7] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész – Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [8] Dr. Balázs L. György, et al. Szerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ EN szerint. Budapest: PI Innovációs Kft., 2010. ISBN: 978-615-5093-02-9
  • [9] Lublóy É, Major Z, Szép J, Hlavicka V, Biró A. Méretezés tűzteherre az Eurocode szerint. Vasbeton, acél-, fa-, falazott és öszvérszerkezetek tervezése. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2023.
  • [10] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész – Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [11] ITA Report n°22 – Guidelines for the Design of Segmental Tunnel Linings. ISBN 978-2-9701242-1-4, Avignon, 2019., https://about.ita-aites.org/files/WG2_-ITA-REPORT-DesignSegment.pdf, letöltve: 2024.01.05.
  • [12] Csanády D, Fenyvesi O, Lublóy É, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2018;70(2):54-61. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2018.11
  • [13] Csanády D, Fenyvesi O, Megyeri T. Alagúttüzek hatása az alagútfalazat és kőzetkörnyezet teherbírására, 2. rész – Vágatstatikai számítás. Építőanyag: Journal Of Silicate Based And Composite Materials 2020;72(3):99-105. http://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2020.16
  • [14] Maraveas C, Wang YC, Swailes T. Thermal and mechanical properties of 19th century fireproof flooring systems at elevated temperatures. Construction and Building Materials 2013;48:248-264. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2013.06.084.
  • [15] Adolf Frischherz, Wilhelm Dax, Klaus Gundelfinger, Werner Häffner, Helmut Itschner, Günter Kotsch, Martin Staniczek. Fémtechnológiai táblázatok. Budapest: B+V Lap- és Könyvkiadó Kft.; 2013.
  • [16] Chrysanthos M, Yong W, Thomas S. (2016). Moment capacity of cast iron beams exposed to fire. Structures & Buildings. 10.1680/jstbu.15.00120.
  • [17] URL: https://amt.sze.hu/images/am/2012_2013_2_felev/MSc_nappali/Rugalmassagtan/Rugtan-3-4-MSc-B5.pdf
  • [18] Reszka P, Steinhaus T, Biteau H, Carvel RO, Rein G, Torero JL. A Study of Fire Durability for a Road Tunnel Comparing CFD and Simple Analytical Models. EUROTUN 2007 Computational Methods in Tunnelling, Viena, August 2007. https://era.ed.ac.uk/bitstream/handle/1842/1892/Reszka_TunnelFire_EUROTUN07.pdf?isAllowed=y&sequence=1
  • [19] Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B. Acélszerkezetek – Tervezés az Eurocode alapján. 2. bővített kiadás. Budapest: Artifex Kiadó Kft.; 2016.
  • [20] Fehérvári S. Betonösszetevők hatása az alagútfalazatok hőtűrésére. PhD-értekezés. Budapest: 2009.
  • [21] Kaliszky S, Kurutzné Kovács M, Szilágyi Gy. Szilárdságtan. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó; 2000.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©