Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az optimális sínminőség megválasztása
A sínkarbantartás elmaradása miatt 2014-ben tömegesen jelentek meg hálózatunkon a már üzembiztonsági intézkedést igénylő ilyen jellegű sínhibák.
A kerék és a sín érintkezési felületén magas, akár 1000 MPa-t is meghaladó érintkezési feszültségek lépnek fel. A sínacél osztályától függően kb. 0,3–1,2 mm vastagságban a járműkerekek által hidegen alakított réteg alakul ki, ahol megváltozik az anyagszerkezet, aminek következtében a sín anyagának keménysége jelentősen, az alapszövet keménységének akár másfélszeresére is megnövekedhet.
A Széchenyi István Egyetemmel közösen, a „Sínfejkárosodási hibák kezelése, karbantartási technológiák kidolgozása” tárgyú kutatás-fejlesztési munka részfeladataként keménységvizsgálatot végeztünk a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékén.
A mérések a sínfejben, 4 pontban, a felülettől 0,2–5,95 mm közötti mélységben, 0,25 mm-es mintavételi gyakorisággal történtek az 1. ábra szerinti 1.–4. tartományban. Az 5. jelű mérési pontokat a futófelületen 42 mm hosszon mérték. A mért eredményeket a 2. és 3. ábra mutatja.
A tesztek alapján is megfigyelhető, hogy a felkeményedett kéregben bekövetkezik az anyag alakváltozó képességének kimerülése, a kristályszerkezet jelentősen torzul, és ennek egyenes következménye a repedések kialakulása. A járműterhelés hatására ezek folyamatosan nőnek, majd összeérnek, a sín kitöredezik. Az ilyen környezetben bekövetkező törésnek az a jellegzetessége, hogy a sín a benne ébredő feszültség hatására darabokra törik (4., 5. ábra).
Az RCF-hibák kialakulását befolyásoló tényezők a járműterhelés (tengelyterhelés, átgördült elegytonna), ívviszonyok, a sín mechanikai és szerkezeti tulajdonságai, a sín- és kerékprofil kialakítása, megnövekedett gyorsító- és fékerő, vágányszabályozás és a forgalmi viszonyok (egyirányú közlekedés, lassító/gyorsító szakaszok).
Magyarországon a leggyakrabban előforduló RCF-hibák:
- sínfej-repedezettség – Head Check (HC),
- sínfejlapulás – Squat,
- repedésfészek – Belgrospi,
- nyelvszegélyképződés – Tongue Lipping.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.