Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az optimális sínminőség megválasztása
Kialakulásuk megelőzésére megoldás a kezdeti jó minőségű sín beépítése, az átgondolt sínkiválasztás, a már kialakult hibáknál a folyamatos ciklikus sínmegmunkálás.
Cél a sín- és a kitérők acélanyagának optimális kiválasztása, alacsony fenntartási költségek mellett, a lehető leghosszabb ideig történő üzemeltetése.
Az optimális sínkiválasztás fontosságára hívja fel a figyelmet az alábbi 3 éves vizsgálatsorozat, amelynek eredménye alátámasztja az eddig a témával kapcsolatos publikációkat.
A síngyártók folyamatos anyagminőség-fejlesztésekkel próbálják ellenállóbbá tenni a síneket a sínfejen kialakuló RCF-hibákkal szemben.
A sín anyagminőségének optimális megválasztásával nagymértékben javíthatunk a vasúti felépítmény üzemi viselkedésén, ezzel kedvező hatást gyakorolva a szükségszerű pályafenntartási tevékenységekre is. Az adott igénybevételhez megfelelő acélminőséggel – indokolt esetben az R400HT hőkezelt sínek alkalmazásával – elérhető, hogy a legfőbb károsodási mechanizmusokkal szembeni ellenálló képesség szignifikánsan növekedjen, ezáltal a tervszerű, megelőző karbantartási vagy állapotfüggő beavatkozási tevékenység és ráfordítás optimális legyen. Megfelelő anyagminőség megválasztásával a károsodásokkal szembeni ellenálló képesség jelentős mértékben javítható, így a kis sugarú, R <600 m ívekben a sínek élettartama akár a hatszorosára is nőhet.
A sínminőség kiválasztása kis sugarú ívekben
Az üzemi tapasztalatok is azt igazolják, hogy a gördülési érintkezési fáradási repedésekkel szembeni ellenállás a sínfej keménységének növekedésével egyre jobb lesz (6., 7. ábra, a voestalpine Schienen AG közlése szerint). A két ábra azt mutatja, hogy R = 1500 m, illetve R = 550 m sugarú íves vágányban azonos idő alatt 100 millió elegytonna (M et) átgördülése után milyen ütemben fejlődik a károsodási mélység a sínacél osztály függvényében.
A MÁV Zrt.-nél a 2012-től életbe lépett szabályozás rendeli el az R = 150–3000 m sugarú ívek külső sínszálában a 350HT sínek alkalmazását. A karbantartási tervek összeállításakor ezeken a helyeken a síncseréket R350 HT minőségű sínnel kell tervezni.
Ívekben a keményebb sínek nagyobb ellenállást mutatnak a kopással és a gördülési érintkezési fáradással szemben, mint a szabványos R260 minőségűek.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.