Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az optimális sínminőség megválasztása
Hálózati kitekintés örvényáramos mérések alapján
A gördülőérintkezéses fáradásos hibák fajtái közül a HC-típusú sínhibák tárhatók fel és értékelhetők ki örvényáramos méréssel, a többi RCF-hibatípus a sínfejen való elhelyezkedésük és a repedések jellege miatt nem kimutathatók, illetve a mérési eredményeik nem értelmezhetők. A HC-hibák 2014–2018 között észlelt hosszát a 15. ábrán mutatjuk be.
Az örvényáramos mérések a törzshálózaton, jellemzően a korridorvonalakon történtek 2018-ban, közel 8000 sínkilométer (skm) hosszban.
A hálózaton 2016-ban elvégzett sínmegmunkálási tevékenységnek köszönhetően közel 800 skm hibamegszüntető és hibajavító munkáltatás valósult meg. Az ezt követő 2017-es mérési eredmények elemzése alapján látható, hogy – a romlási trendeket is figyelembe véve – jelentősen növeltük a pályában fekvő sínek életciklusát. A köszörülés kedvező hatása 2018-ban még érezhető volt. A HC-hibával terhelt hibahosszak növekedési üteme lassult, de a hibák összetétele, mértéke megváltozott.
Az azóta elmaradt munkáltatás miatt a HC-hibával terhelt sínhosszak, illetve a hiba mélysége 2018 második felétől örvényáramos mérési eredmények alapján ismételten – egyébként törvényszerűen – növekvő trendet mutatnak.
A hálózat törzshálózati részét képező vonalaknál ívekben 18-20 M et-terhelés mellett az átlagos károsodási mélység mértéke évente elérheti a 0,8 mm-t, ami évente akár 1 hibaosztálynyi romlást is jelenthet. Kijelenthető, hogy ez a romlási ütem gyors és aggasztó.
A fenti elemzésekből kitűnik, hogy a sínhibákkal, kiemelten a gördülési fáradásból eredő HC-hibával foglalkozni kell, mert észlelése esetén, az elrendelt sebességkorlátozások mellett, jelentősen kihat a biztonságos vonatközlekedés lebonyolítására is. A sínhibák időben és ciklikusan történő kezelése kedvező hatású a pályahálózat karbantartására rendelkezésre álló források hatékony felhasználására, mely a sínek, illetve a kitérőalkatrészek életciklusának növelésével érhető el.
Az alábbi elemzésben a munkáltatás fontosságára hívom fel a figyelmet a 2015–2019 közötti mérési eredmények alapján.
A bemutatott ív paraméterei:
- Terhelés: 22 M et/év
- Ívsugár: R = 1000 m
- Köszörülés éve: 2016
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.