Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Bemutatkozik a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatósága
Pete Gábor
Távközlési Osztály
A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóságán belül a Távközlési Osztály látja el a vasúti távközlési szakma központi elvi irányítási feladatait. Az osztály tevékenysége a vasúti távközlés és adatátvitel minden területét lefedi. Az osztály létszáma 8 fő.
Az osztály további főbb feladatai
A vasúti infrastruktúrához tartozó vezetékes és vezeték nélküli távközlési hálózatok, utastájékoztató eszközök és berendezések felügyeleti, üzemeltetési, karbantartási, hibaelhárítási és felújítási tevékenységének szakmai szabályozása, felügyelete, valamint a távközlési hálózatok és utastájékoztató eszközök, berendezések fejlesztéséhez szükséges technológiák és rendszerek meghatározása.
- Távközlési szakmai felügyelet gyakorlása, valamint az ellenőrzési feladatok irányítása.
- A szakterületi funkcionális és műszaki feltételek és követelmények rendszerbe foglalása, feltétfüzetek elkészítése, illetve elkészíttetésének elvi irányítása, egyeztetése az illetékes hírközlési és közlekedési hatósággal, majd jóváhagyásuk előkészítése.
- A távközlési szakterületre vonatkozó építési, szerelési technológiák és normatívák jóváhagyása.
- Hatáskörébe utalt műszaki tervek, valamint a vasúti területen, létesítményen tervezett idegen feles távközlési eszközök telepítésére vonatkozó engedélyezési és kiviteli tervek véleményezése és jóváhagyása.
- Rendkívüli események következtében szükséges ideiglenes és végleges helyreállítás szabályozása és ellenőrzése.
- Együttműködés a vasúti nemzetközi szervezetek (UIC, OSZZSD, ERA stb.) vasúti távközléssel kapcsolatos munkájában az egységes, interoperábilis vasúti kommunikációs rendszerek kialakítása érdekében.
Az osztály elvi irányítása alá tartozó távközlési szervezet létszáma mintegy 720 fő, a munkatársak feladata a vasútüzem egyre növekvő és a korszerű technikák megjelenésével folyamatosan változó távközlési, teleinformatikai igényeinek magas szintű kielégítése (13. ábra). Ennek érdekében – a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság szervezeti felépítéséhez igazodva – végezzük a távközlési hálózatok és tervezett karbantartási, valamint kevéssé tervezhető hiba-, illetve üzemzavar-elhárítási és egyéb járulékos (pl. felügyeleti, nyilvántartási) feladatait. Tevékenységeinket az általános vasúti utasításokon túl mintegy 170-féle különböző speciális, távközlési szakmai utasítás, rendelet, jogszabály, illetve nemzetközi, nemzeti szabvány is szabályozza.
Alaptevékenységünk a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges, a vasútvállalatok részére a hálózat hozzáférési díjban elszámolható alábbi szolgáltatások biztosítása:
– Technológiai jellegű távközlési szolgáltatás: Centralizált, illetve decentralizált (sugaras, illetve társasvonali) elrendezésű, analóg, illetve digitális rendszerű, üzemviteli célú, vezetékes távbeszélő szolgáltatás (14. ábra).
– Vasúti pontos idő szolgáltatás: Közösségi tájékoztatás céljából létesített pontos idő kijelző szolgáltatások (15. ábra).
– Audio távközlési szolgáltatás: Az audio távközlési szolgáltatás az utazóközönség tájékoztatását és az utaskiszolgálási technológia támogatását teszi lehetővé.
– Vizuális utastájékoztatás: A vizuális utastájékoztatáshoz és digitális tartalomszolgáltatáshoz távközlési és informatikai rendszerek üzemeltetése szükséges. A vasútüzem részére biztosított vizuális utastájékoztatás lehetővé teszi az utazó közönség részére elsősorban a vonatközlekedéssel kapcsolatos adatok (érkezés vagy indulás ideje, késés mértéke, vágány száma, vonat neme stb.) képi megjelenítését, továbbá az utastájékoztatástól fizikailag elkülönülő monitorokon marketing célú digitális tartalom megjeleníttetésének technológiai biztosítását.
Ezenkívül – a 3/2010. EVIG sz. utasítás értelmében – az alábbi távközlési szolgáltatások nyújtására kötünk szolgáltatási szerződéseket, illetve megállapodásokat:
– Vasúti általános célú kapcsolt vezetékes távbeszélő szolgáltatás: A MÁV szolgálati helyein dolgozók, valamint az alábbiak szerint szerződést kötött külső szervezetek távbeszélési igényeit kiszolgáló távbeszélő központokból (16. ábra), és az azokat összekapcsoló összeköttetésekből álló országos távbeszélő hálózat igénybevételével nyújtott beszédszolgáltatás.
– Adatátviteli szolgáltatások: A MÁV Zrt. IP-MPLS protokoll szerint működő csomagkapcsolt adathálózatán nyújtott végponti adatátviteli szolgáltatások.
– Bérelt vonali szolgáltatások: A MÁV fém-, illetve fényvezetőjű távközlési hálózatán fizikai vagy hangfrekvenciás alapáramkörök és/vagy tartozékaik, illetve optikai hullámhossz-tartomány hozzáférési szolgáltatás.
– Menedzselt bérelt vonali szolgáltatások: A MÁV digitális átviteltechnikai hálózatán működő, központi felügyeleti rendszerbe kapcsolt, különféle adatsebességű és csatlakozási felületű hozzáférési szolgáltatások.
– Ablakátbeszélő audio távközlési szolgáltatás: Az audio távközlő szolgáltatás az utazóközönség tájékoztatását és az utaskiszolgálási technológia támogatását teszi lehetővé.
– Vezeték nélküli távközlési szolgáltatás: A vasútüzem részére kijelölt frekvenciatartományban működő, fix telepítésű, mobil vagy járműbe telepített (17. ábra) és/vagy kézi (hordozható) URH rádióállomások és készülékek igénybevételével létesített távbeszélő és/vagy kis sebességű adatátviteli szolgáltatás, illetve a MÁV rádiórendszerek tartozékainak használatba adása.
– Egyéb távközlési szolgáltatások: Az egyéb távközlési szolgáltatások kategóriába a vasútüzem részére a távközlési szolgáltató által nyújtott speciális szolgáltatások, rendszerüzemeltetési feladatok tartoznak, amelyek kiterjednek az eseménymegfigyelő, kép- és hangrögzítő berendezések, rendszerek, továbbá a vasút-technológiai célú videomegfigyelő rendszerek műszaki üzemeltetésére.
Természetesen e szolgáltatások biztosítása a felsorolt szolgáltatásoknál lényegesen összetettebb, sokrétű „háttér”-tevékenységet igényel és feltételez (pl. több ezer kilométernyi hagyományos és optikai kábelhálózat, ezeken üzemelő, szintén több ezer analóg és digitális átviteltechnikai berendezés, telefon- és adatközpontok több tízezer felhasználói végponttal, sok ezer végkészülékkel működő technológiai távbeszélő és utastájékoztató rendszerek, áramellátó, tűz- és vagyonvédelmi, illetve klímaberendezések üzemeltetése, karbantartása, javítása). Emellett egyre növekszik az egyéb, nehezen tervezhető tevékenységek aránya, mint például:
- Szakfelügyelet biztosítása.
- Idegen szervezet munkavégzéséhez bejutás biztosítása.
- Beruházások, felújítások során tervezési adatközlés, egyeztetés, bejárás, véleményezés, jóváhagyás.
- Beruházások, felújítások kapcsán végzendő kábelnyomvonalak kitűzése.
- Beruházások, felújítások koordinációs egyeztetésein, konzultációin részvétel, szakszolgálati képviselet.
- Beruházások, felújítások figyelemmel kísérése, károkozás helyének behatárolása, részvétel a helyreállításban.
- A beruházások, felújítások kapcsán a távközlési rendszerekben okozott zavarok felszámolása, a közlekedésbiztonságot veszélyeztető esetek kezelése.
- Megrendelőlevélre végzendő áthelyezési, vonalkiépítési munkák.
- Az Invitel Zrt.-vel közös fényvezető kábel javítása (7/24 órában).
- Saját kivitelezésű beruházások.
- Rendezvények, sajtótájékoztatók hangosítása, hangrögzítése.
- Statisztikai adatközlések elkészítése.
- Tevékenységeink széles körű adminisztrációja (TIR/KIR teljesítményelszámolás, munkalapok, felügyeleti naplók, hiba-előjegyzési könyvek, hibanaplók, üzemnaplók, diszpécsernaplók, oktatási naplók, szerszámvizsgálati könyvek, anyagfelhasználási kimutatások, jelenléti ívek, eltávozási könyvek, leltári nyilvántartások vezetése, elvégzett munkák elismertetése, TTR/TSRM hibakezelési rendszer működtetése stb.).
- Műszaki nyilvántartások naprakészen tartása (pl. TTR/Netinv rendszerben és egyéb helyi rendszerekben rögzített adatok változáskezelése, telefonkönyvek, szolgáltatói adatállományok, technológiai célú távbeszélő, általános célú távbeszélő, hangos és vizuális utastájékoztató, adatátviteli és IP hálózatok hálózati térképeinek aktualizálása, állomási és vonali helyszínrajzok, kábel nyomvonalrajzok javítása, módosítása).
- Részvétel külső és belső projektfeladatokban, például:
– GSM-R,
– Menetjegy-értékesítő,
– Tűzfal,
– MÁV-Start Call Center.
Tevékenységünket szigorúan szabályozott minőségirányítási rendszerben, utasításokkal jól szabályozott környezetben, azonban közel sem ideális feltételrendszer közepette végezzük, igyekszünk külső és belső megrendelőink igényeinek mindenben megfelelni. Ennek érdekében – az említett 3/2010. EVIG sz. utasítás szerint – központi, Távközlési Ügyfélszolgálatot (megrendelőink változtatási igényeinek, reklamációinak, észrevételeinek kezelésére – 2013-ban 1628 ügyet kezeltünk) és diszpécserszolgálatot (hiba, zavar vagy rendellenes működés észlelésének bejelentésére) működtetünk.
A munkáltatás rendje a központi, fordulószolgálatos diszpécserek, adatfelügyeleti rendszermérnökök és néhány munkahelyi készenlétes mellett jellemzően normál nappalos munkarendben történik, munkaidőn kívül (több szakaszon összevont) lakáson töltött készenléttel biztosítjuk a folyamatos rendelkezésre állást. Kiértesítést és a hibahelyre eljutást követően készenlétes dolgozóink végzik a hibaelhárítást. Szakaszaink esetenként részt vesznek más szakaszok tevékenységében is (nagyobb volumenű munkák, pl. légkábel-oszlopbontás).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.