A cikk szerzője:

Vólentné Sárvári Piroska pályavasúti üzemeltetési főigazgató
MÁV Zrt.

Bemutatkozik a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatósága

Az utóbbi évek legnagyobb szervezeti változtatása történt 2013-ban, amikor egységes szakmai irányítás alá vonták össze a forgalom, a pályalétesítmény, a távbeszélő, az erősáram, a biztosítóberendezés szervezeteit, és megalakult a MÁV Zrt. Üzemeltetési Főigazgatósága. A több mint egy éve működő új szervezet a területi igazgatóságokkal szorosan együttműködve, összehangolt csapatmunkával végzi a vasúti pálya üzemeltetésének szerteágazó feladatait. Miként lapunkban már korábban is folyamatosan tájékoztattuk olvasóinkat a szervezeti változásokról, és egy-egy bemutatkozó cikk keretében ismertettük a vasúti pályával kapcsolatban munkálkodó szervezeteket, most – bővítve a kört – arra vállalkoztunk, hogy a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság valamennyi osztályát és szervezeti egységét bemutassuk.

 

Kökényesi Miklós
Erősáramú Osztály

A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóságán belül az Erősáramú Osztály látja el a vasúti erősáramú szakma központi elvi irányítási feladatait. Az osztály tevékenysége a vasúti villamos energiaellátás minden területét lefedi. Az osztály létszáma 7 fő.

Az osztály főbb feladatai

Az erősáramú berendezések üzemeltetési folyamatainak szabályozása és szakmai ellenőrzése.

  • Szakterületi funkcionális és műszaki feltételek és követelmények rendszerbe foglalása, feltétfüzetek elkészítése.
  • Új berendezések, rendszerek bevezetésének engedélyezése.
  • Műszaki szakértői feladatok ellátása villamos biztonságtechnikai, érintésvédelmi kérdésekben.
  • Hatáskörébe utalt erősáramú tervek jóváhagyása.
  • Rendkívüli események következtében szükséges ideiglenes és végleges helyreállítás szabályozása és ellenőrzése.

Az előbbi feladatokat az osztály az alábbi erősáramú rendszerekkel kapcsolatban végzi.

Felsővezeték-hálózat

18. ábra. Felsővezeték szereléseA MÁV Zrt. mintegy 6900 km hosszúságú felsővezeték-hálózatának üzemeltetését a területi szervezeteink kollégái végzik 32 felsővezetékes szakaszmérnökségen. Ennek részeként a felügyeleti, karbantartási, valamint üzemzavar-elhárítási tevékenységgel (18. ábra) járulunk hozzá a villamos menetvonal biztosításához. Osztályunk fe­ladata minden, hálózati szintű elvi szabályozást igénylő feladat megoldása, az üzemeltetés fő folyamatainak szabályozása. A szabályozások betartását folyamatosan ellenőrizzük a szakaszmérnökségeken és a munkaterületeken. Osztályunk irányítói szinten vesz részt az országos összefogást igénylő, az üzemeltetéshez szükséges erőforrások (vasúti járművek, szakanyag stb.) biztosításában.
Feladatunk a beruházásokban a felsővezetékes tervek véleményezése, illetve jóváhagyása. A kivitelezés során szükség szerint állásfoglalások készítése a műszaki kérdésekben.
Az osztályon két felsővezetékes szakértő dolgozik kelet–nyugat munkamegosztásban.

Vontatási alállomások és FET központok

Az MÁV Zrt. 39 vontatási alállomása alakítja át az országos 120 kV-os távvezetéki hálózatból vételezett villamos energiát 25 kV-os feszültségűre (19. ábra). Az al­állomások látják el villamos energiával a vontatójárműveket és a helyhez kötött fogyasztókat is. A helyhez kötött fogyasztók különféle célú, felsővezetékről táplált oszloptranszformátorok, valamint a szerelvények fűtését/hűtését biztosító 1500 V-os rendszerek. Területi kollégáink végzik az al­állomások teljes körű üzemeltetését és üzemirányítását.

19. ábra. Országos villamos hálozathoz való kapcsolódás20. ábra. A térvilágítás célja a biztonság és az esztétika
Az alállomások legnagyobb része már távvezérelhető. Több alállomás egyidejű üzemirányítását a FET (Felsővezetéki Energia Távvezérlő) központok látják el. Hosszabb távon minden alállomást távvezérléssel látunk el. Az alállomási szakterülethez tartoznak még a szolgálati helyeken található helyi távvezérlő (HETA) berendezések, amelyekkel a berendezések helyben vezérelhetők.
Osztályunk feladata az alállomások be­ruházásaiban való közreműködés és az üzemeltetés hálózati szintű szabályozása. Az osztályon két szakértő dolgozik a szakterületen alállomás és FET/HETA táv­vezérlés munkamegosztásban.

Kis- és középfeszültségű energia­ellátás

A kis- és középfeszültségű energiaellátás igen szerteágazó szakterület, amelynek részeként az Erősáram az alábbi rendszereket üzemelteti:

  • 10 kV-os kábelhálózatok, amelyek a je­len­tősebb vasúti csomópontok (Szolnok, budapesti pályaudvarok, Debrecen) elsődleges energiaellátását biztosítják 0,4 kV-os szinten (~200 db 10/0,4 kV-os transzformátor);
  • 20 kV-os légvezeték-hálózat, amely az áramszolgáltatói hálózatokról vételezve szolgáltat 0,4 kV-os szinten (~100 db 20/04 kV-os transzformátor);
  • 0,4 kV-os energiaellátó hálózatok (~3200 db főelosztó);
  • szabadtéri vasúti térvilágítás, ~43 000 db világítótest (20. ábra);
  • váltófűtő berendezések (~1800 db fűtött kitérő).

A kisfeszültségű berendezések karbantartási, hibaelhárítási és üzemzavar-elhárítási tevékenységét 2007 óta a MÁV IK Kft. végzi tevékenységkihelyezés keretében. Ennek megfelelően a területi kollégáink végzik a tevékenység felügyeletét és az egyéb, a megrendelői oldalhoz kapcsolódó feladatokat. Az osztályon két szakértő dolgozik a szakterületen.
Az Erősáram országos létszáma közel 1000 fő. Területenként egy-egy Erősáramú alosztály látja el az operatív és végrehajtói feladatokat. Budapesten két alosztály van (Felsővezetéki és alállomási, valamint Energiaellátási). A központi feladatokat osztályunk és a TEB Központ Erősáramú Osztálya látja el szoros együttműködésben.

Kapcsolatunk a társosztályokkal és más szervezetekkel

Az Üzemeltetési Főigazgatóságon belüli főbb kapcsolódási pontok vannak a társszakmákkal, szervezetekkel.
Pályalétesítmény: felsővezetéki elvi kialakítási, érintésvédelmi, váltófűtési és zöld növényzettel kapcsolatos témákban.
Biztosítóberendezés: vasúti érintésvédelmi, áramellátási kérdéskörökben vannak főbb kapcsolódási pontok.
Távközlés: felsővezetéki oszlopsoron vezetett optikai kábel, adatátvitel és távvezérlés, valamint áramellátás témakörökben.
Forgalom: a vonatforgalom és menetrendszerűség operatív és általános kérdé­seiben, valamint a felsővezeték-hálózat kezelésére feljogosított forgalmi személyzettel kapcsolatos témákban.
Működéstámogatás: a központi támogatás keretében a legfőbb közös pontok az oktatás, vasúti járművek, beruházások, munkavédelem témakörökben vannak.
TEB központ: szimbiotikus kapcsolatban vagyunk a TEB Központ Erősáramú Osztályával. Osztályunk kis létszáma miatt a támogató, döntés-előkészítő, műszaki szakértési feladatokban nagy szerepe van a TEB Központnak. A központi irányítást a támogatásukkal tudjuk megvalósítani.
A Főigazgatóságon kívül főbb kapcsolódási pontjaink a Nemzeti Közlekedési Hatóság, Felsővezetékes és Világítástechnikai szakkollégiumok, a Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság szervezetei, valamint a MÁV SZK Központi Energiagazdálkodás.

Sikereink és célkitűzéseink

A legjelentősebb eredmények között említhetjük osztályunk életében a felsővezeték-üzemeltetés 2011-ben fél év alatt sikeresen végrehajtott visszaszervezését, amely hét év kihelyezés után egyenértékű feladat volt a tevékenység és folyamatok teljes újraépítésével.
A kisfeszültségű területen a kihelyezés alatt álló karbantartási tevékenységet 2014-ben sikeresen átalakítottuk tételes elszámolásúvá, valamint a karbantartó partnerrel együttműködve megkezdtük a fo­lyamatok teljes körű felülvizsgálatát és átszervezését.
Alállomási területen alaputasítás (E 103. sz.) készítése van folyamatban, amely az alapoktól kezdve teljes körűen fogja szabályozni a vontatási alállomások üzemét.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©