Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Bemutatkozik a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatósága
Kirilli Kálmán
Biztosítóberendezési Osztály
A Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság Biztosítóberendezési Osztálya a MÁV Zrt. jelző- és biztosítóberendezései üzemeltetésének szakmai irányító szervezete.
A felügyelt berendezések
Az általunk felügyelt berendezések köre igen széles: az egyszerű váltózáras védelmi megoldásoktól a különféle sorompókon, a jelző- és biztosítóberendezések több mint százéves fejlődését tükröző (21. ábra), igen vegyes műszaki színvonalú berendezéseken keresztül (22. ábra) egészen a legkorszerűbb elektronikus rendszerekig terjed, és sok esetben a szigorúan vett biztosítóberendezési funkciók (vonatvágányutak biztosítása) megvalósításán túl egész sor automatizálási, forgalomszervezési célú feladatot is ellátnak (23. ábra).
Szakmai felügyeletünk alá tartoznak egyebek között a vágányfék berendezések, a központi forgalom-ellenőrző, illetve központi forgalomirányító berendezések is, és a legújabb fejlesztések során a MÁV-hálózatra telepítendő hőnfutásjelző, tengelyterhelés-mérő, rakszelvény-ellenőrző berendezések is szakterületünk állagába és üzemeltetésébe fognak kerülni.
Szabályozási, fejlesztési, üzemeltetési feladatok
A Biztosítóberendezési Osztály feladata a fenti berendezésállomány üzemeltetéséhez szükséges vasúti szabályozások kiadása, a műszaki-fejlesztési irányok meghatározása, az új rendszerek bevezetéséhez szükséges feltétfüzetek kidolgoztatása, illetve kidolgozása, a hatósági egyeztetések és a bevezetéssel kapcsolatos műszaki biztonsági feladatok koordinálása. Az új rendszerek közül ki kell emelnünk az elmúlt években a vasúthálózaton telepített, de sok vonatkozásban állandóan fejlesztett elektronikus biztosítóberendezések létesítését, az elektronikus sorompóberendezések rendszerbe állítását, a vasútüzem és a forgalomszabályozás szempontjából is lényeges mérföldkőnek számító ETCS vonatbefolyásoló rendszer magyarországi bevezetését.
Osztályunk aktívan közreműködik az európai források felhasználásával megvalósuló vonalrekonstrukciós projektekben, munkájának jelentős részét teszi ki az engedélyezési tervek, tendertervek, előtervek felülvizsgálata, jóváhagyása. Aktívan részt veszünk a MÁV által kezelt EU-s társfinanszírozású projektek előkészítésében, tenderezési eljárásában, szakmai koordinálásában.
A jelző- és biztosítóberendezések létesítése, üzemeltetése során felmerülő problémák, egyedi elvi szabályozási feladatok megoldása, az elkészült és a vizsgálatok során megfelelőnek minősült berendezések üzemengedélyének kiadása is osztályunk feladata.
Fontos – bár sajnos a kelleténél ritkábban gyakorolt – feladatunk a külszolgálat tevékenységének ellenőrzése.
Kapcsolat a társszolgálatokkal
A szakmai társosztályokkal együttműködve valósítjuk meg a komplex vasúti infrastruktúra jelző- és biztosítóberendezéseket érintő kapcsolódási pontjainak egyeztetését. A pályafenntartási szakszolgálattal különösen a váltók szerkezeti elemeivel kapcsolatban, az erősáramú területen az energiaellátás, a földelési rendszerek és a távvezérléssel kapcsolatos kérdésekben kell együttműködni. Az új biztosítóberendezések egyre kevésbé tekinthetők elszigetelt berendezéseknek. Mind több szálon és mind szorosabban kapcsolódnak a szomszédos állomások, távvezérlő központok berendezéseihez, a társszolgálatok által üzemeltetett rendszerekhez. A vonatbefolyásolás jövőbeni technikáját képviselő ETCS L2 szint pedig a rádiós adatátvitel felhasználásával egy teljesen új, komplex műszaki rendszert, a mozdonyvezetők sokoldalú gépi támogatásával magasabb biztonsági szintet képez.
A Biztosítóberendezési Osztály – a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság szervezeti egységeként – természetesen nem csak a jelző- és biztosítóberendezések szűken vett műszaki kialakítási kérdéseivel foglalkozik. Részt veszünk a társszolgálatok utasításai, valamint az általánosabb vállalati szabályozások kidolgozásában, a szakmát érintő előterjesztések véleményezésében, a pályavasúti célok megfogalmazásában és bizonyos adatszolgáltatások teljesítésében.
Szervezet, létszám
A Biztosítóberendezési Osztály létszáma az elmúlt években jelentősen megfogyatkozott, a korábbinak közel felére, 8 főre csökkent. Ebből a csökkentett létszámból is egy fő ellátja a Távközlési Osztály és az Erősáramú Osztály ügyviteli feladatait.
A fejlesztések, általunk szakmailag felügyelt beruházások száma számottevően megnőtt. A sokrétű szakmai munkát korábban sem tudta a Biztosítóberendezési Osztály egyedül ellátni, a TEB Központ biztosítóberendezési szakembereivel régebben is szorosan együttműködtünk, ám az utóbbi időben még fokozottabban kell támaszkodnunk az ő szakmai tudásukra és közreműködésükre. Az elmúlt másfél év átszervezései során a biztosítóberendezési jóváhagyási jogkörök egy része a Területi Központhoz, egy része a Fejlesztési és Beruházási Főigazgatósághoz került. Ez a hatáskör-módosítás azonban nem szünteti meg a Biztosítóberendezési Osztály szakmai felügyeletét, az elektronikus biztosítóberendezések, ETCS rendszerek, továbbá a MÁV-nál még be nem vezetett berendezésrészek, megoldások jóváhagyása, a speciálisabb egyedi ügyek kezelése továbbra is a Biztosítóberendezési Osztály hatásköre. A szerteágazó műszaki terület sokrétű, MÁV-on kívüli kapcsolatot is szükségessé tesz. A nagy volumenű beruházási munkákat irányító Nemzeti Infrastruktúra Zrt.-n kívül a vasúti hatósággal, tanúsító szervezetekkel, biztosítóberendezési fejlesztéseket folytató vállalkozókkal és nemzetközi szervezetekkel is együtt kell működnünk.
Az osztályon belül a szakmai feladatok felosztásának két szempontja:
- földrajzi terület szerint (területi igazgatóságok, illetve vonalrekonstrukciók földrajzi kiterjedéséhez igazodóan),
- berendezéstípusok, rendszertechnikák szerint.
Sajnos egyes szerkezeti elemeknek, ritkább berendezéseknek nincs azokat szükséges mélységben ismerő „gazdája”, ezekben az esetekben még inkább támaszkodunk a TEB Központ, illetve a területi igazgatóságok munkatársaira.
Egyéb feladatok
Nemcsak a múltra és a jelenre, hanem a jövőre is gondolnunk kell: a biztosítóberendezési szakmát művelő kollégák képzésére és szakmai fejlődésére. Ennek érdekében osztályunk nemcsak az oktatási programok kidolgozásában vesz részt, hanem az oktatási feltételek javításában és konkrét tanfolyamokon előadóként is. A Vasúti Vizsgaközpont megalakulásával új rendszerű hatósági vizsgáztatásokon kényszerülünk részt venni. Az ifjú mérnökök felsőfokú biztosítóberendezési szakvizsgájukat is osztályunkon teszik le.
A digitális technika terjedésével egyre több bejelentés érkezik a MÁV-hoz a sorompóberendezések problémái miatt. Ezek megválaszolása külső fél részére a Kommunikációs Igazgatóság feladata, ám a válasz szakmai alátámasztásához többnyire tőlünk kérnek segítséget, és ilyenkor a bejelentett esemény, fennálló műszaki állapot kivizsgálására, indoklására a javasolt válasz fő tartalmának megfogalmazására gyakran csupán néhány óra áll a rendelkezésünkre.
Meggyőződésünk, hogy a másfél évszázados vasút a jövőben is a közlekedés meghatározó ágazata lesz. Az elmúlt évtizedek hazai és külföldi tapasztalata azt mutatja, hogy a biztosítóberendezések a vasút biztonságának, megbízhatóságának és hatékony működtetésének egyre fontosabb tényezője, ezért szakmánkra is mind nagyobb felelősség hárul.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.