Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai
Az 1960-as évekig fejlődött a LÁEV teherszállítása, aztán a motorizáció előretörésével a teherszállítás fokozatosan visszaesett, majd 1994-ben meg is szűnt. A teherforgalom csökkenése miatt a főleg teherszállításra használt szárnyvonalakat felszedték, a LÁEV ettől kezdve csak személyforgalmat bonyolított. A kisvasút népszerűsége azonban folyamatosan nőtt, és évről évre mind többen veszik igénybe a ma már turistalátványosságnak számító hálózatot [1], [2].
A LÁEV fennmaradt vonalai
Jelenleg csak a Miskolc-Dorottya utca–Papírgyár–Lillafüred–Garadna fővonalon van menetrend szerinti forgalom, de a mahócai szárnyvonalon is közlekednek alkalmanként különvonatok. A fővonal hossza meghaladja a 13 km-t, a Papírgyár–Mahóca közti szárnyvonal (a közös 4 km-es szakasz kivételével) több mint 10 km hosszú. Az erdei rész Majláth megálló után kezdődik. A papírgyár előtt elég nagy emelkedésű szakaszon halad a pálya, itt válik le a szárnyvonal, mely a Papírgyár után erősen lejt. A vonalak legfontosabb paramétereit a 2. ábra mutatja. A fővonal télen és nyáron is használatos. Nyáron, a turistaszezonban egyszerre 2 vonatpár közlekedik, a puskaporos kitérőnél találkoznak. A napi indításszám a főszezonban 8 menet.
A LÁEV utasforgalma 2014-ben 221 ezer fő volt (ez a szám nagyobb, mint ahányan Miskolcon laknak).
Az elmúlt években bekövetkezett haváriák
2006. június 2-án árvíz volt a Bükkben, pontosabban a Garadna-völgyben. Négy óra alatt 84 mm (Jávorkút) és 127 mm (Bánkút) csapadék hullott a vízgyűjtő területen. Az egész hét csapadékos volt, azonban péntek délután fél kettő körül szakadni kezdett. Mivel május is esős volt, a talaj telítődött, így a lehullott csapadékot nem tudta befogadni, hamarosan vízfolyások alakultak ki. A Garadna-völgyi vasúti pálya több helyen víz alá került, a pályában komoly károk keletkeztek (4. ábra). A helyreállítás szinte azonnal megkezdődött, és még júniusban visszaadták a pályát a vasúti forgalomnak.
Felhőszakadás következtében 2010. április 15-én a hajnali órákban megcsúszott a papírgyári rézsű (5. ábra). A központi telephelyen ragadt az összes mozdony és személyszállító kocsi. A pálya helyreállítását megelőzően, trélerrel a megcsúszott pályaszakasz elé szállították át a mozdonyokat és a kocsikat, így a menetrendi forgalom Papírgyár és Garadna között május 1-jén el tudott indulni. Nem sokkal később, május 15-én a folyamatos esőzések hatására kiöntött és több helyen elmosta a vasúti pályát a Garadna patak (6. ábra). Az árvíz pusztító erejű volt.
A LÁEV műtárgyai
A kisvasút a hídjairól is híres, mivel Magyarországon ritkaságnak számít, hogy ennyi nagyobb híd is legyen egy keskeny nyomközű vasúton.
Irodalomjegyzék
- [1] http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=663&rfa=50 (2015.07.03.)
- [2] http://www.laev.hu/index.php/a-laev-tortenete (2015.07.03.)
- [3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Lillafüredi_Állami_Erdei_Vasút (2015.07.03.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.