Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai
2002-ben a híd alépítményi részeit (hídfők, pillérek) köpenyezéssel megerősítették, és a szerkezet korrózióvédelmi bevonatát is felújították négy réteg vastagságban (16–17. ábra).
A vonalon még két acélhíd is van. Az egyik Majláth állomástól nem messze, a Miskolc területén lévő „Szinva-híd” (18. ábra). A hídtípus ebben az esetben is felsőpályás, gerinclemezes, kéttámaszú, szegecselt acélszerkezet, keresztkötésekkel és felső szélrácsozással. A műtárgy alátámasztása csúszósarukon történik. A hidat legutóbb 2002-ben próbaterhelték 1 db Mk48-as mozdonnyal. A mért elmozdulások ebben az esetben is a számított értékek alatt maradtak. 2005-ben a híd alépítményének – erősen károsodott – felső részét (párhuzamos szárnyfalak, mellvédfalak) elbontották, majd új, merőleges szárnyfalakat, mellvédfalat, szerkezeti gerendát és saruzsámolyt építettek. A hídfákra recéslemez burkolatok kerültek, és a szerkezet korrózióvédelmi bevonatát is felújították három réteg vastagságban.
A már említett másik híd a Savós-völgyi híd. Ez a műtárgy 15,10 m nyílású felsőpályás, gerinclemezes, kéttámaszú, szegecselt acélszerkezet, szegmens alsó övvel (19. ábra). A főtartó gerinclemezén háborús sérülések, lőtt golyónyomok is láthatók. A szerkezet alátámasztását acélöntvény lemezes csúszó-billenő és fix saruk biztosítják. Az 1990-es években a hídfőket köpenyezéssel megerősítették, a híd korrózióvédelmi bevonatát 2004-ben felújították egy réteg vastagságban (az előzőekben ismertetett hídfelújításokkal ellentétben, itt csak egy „sima” mázolásra került sor, felület-előkészítés nélkül). A köpenyezéskor a fix sarut bebetonozták, amit mára már részben kibontottak. A megerősítés után az acéltartók végei felültek a falazatra (a híd végén be is betonozták a főtartók alsó övét), ezért a falazatokat a tartók alatt vissza kellett vésni, hogy a szerkezet szabad mozgását biztosítsák. A kezdőponti oldalon a visszavésés nem elég mélyen történt, ezért a főtartók végeinek szögelfordulása a mai napig gátolva van.
Lillafüreden a Szinva patakot két, 6,0 m nyílású boltozott betonhíd is keresztezi. Mindkettő az állomás közelében található, az egyik a fővonalban, a másik pedig a deltavágány része (20–21. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=663&rfa=50 (2015.07.03.)
- [2] http://www.laev.hu/index.php/a-laev-tortenete (2015.07.03.)
- [3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Lillafüredi_Állami_Erdei_Vasút (2015.07.03.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.