Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Nagy sebességre alkalmas előfeszített vasbeton keresztalj (1. rész) – Igénybevételek számítása
Az alj igénybevételeinek meghatározása végeselemes modellezéssel
A végeselemes modellezést két lépésben végzem el. Az első lépésben egy egyszerűsített vágánymodell segítségével meghatározom a keresztaljakra ható síntalpnyomás értékét. A modellezés ezen fázisában figyelembe kell venni az ágyazási tényező változásának és az esetleges fellovaglás vizsgálatának kérdéskörét is, mivel ezek döntő szerepet játszanak a keresztaljak közötti teherelosztásban. A második lépésben a keresztalj elkülönített rúdmodelljén az egyes esetekben meghatározott síntalpnyomások segítségével meghatározom a keresztaljak nyomatéki és nyíróerő grafikonjait, majd ezek alapján a méretezéshez szükséges értékeket. A végeselemes számításokat AxisVM X5 program segítségével végeztem el.
A pályamodell két keresztmetszeti kialakítású rúdelemből épül fel. A pályasínt a voestalpine hengerlési katalógusa alapján vettem fel, 60E1 sínprofilként. A keresztalj keresztmetszeti méretét egyszerűsítésként a sínszék alatti keresztmetszetre jellemző méretekkel vettem figyelembe. Az egyes szelvényeket és azok keresztmetszeti jellemzőit a 3. és 4. ábrák szemléltetik.
A modellben a pályasíntengelyek egymástól mért távolsága 1500 mm. A keresztaljak hosszúsága 2600 mm.
A keresztaljakhoz a pályasínek mereven kapcsolódnak a súlypontok eltolódásának figyelembevétele mellett. A külpontosságot merev testek beiktatásával értem el. (Az időközben megjelent AxisVM X6 verzióban már nincs szükség merev testek manuális beiktatására, a modellezés során a rúdelemek egymáshoz külpontosan csatlakoztathatók.) A modellben a pályasíneket szerkezeti acélként (S235) definiáltam, míg a keresztaljhoz az általánosan alkalmazott C50/60 betonminőséget rendeltem. Az anyagjellemzőket az 4. táblázat szemlélteti.
Irodalomjegyzék
- [1] Vasúti betonaljak. Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1965.
- [2] Beluzsár János. LW-60, a nagy sebességű vasúti pályák betonalja. Vasbetonépítés 1999;4.
- [3] Roland Fischer. Feszített betonaljak az ÖBB hálózatán. Innorail Magazin 2015;1. http://innorail.hu/feszitett-betonaljak-az-obb-halozatan/
- [4] Dr. Kormos Gyula, Dr. Lógó János, Dr. Pintyőke Gábor. Betonaljak új modellezése. Innorail Magazin 2015;1. http://innorail.hu/betonaljak-uj-modellezese/
- [5] UIC 713: Design of monoblock concrete sleepers. UIC, 2004.
- [6] MSZ EN 1991-2: 2006 Eurocode 1. A tartószerkezeteket érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei. Budapest: MSZT; 2006.
- [7] Stephan Freudenstein, Konstantin Geisler, Tristan Mölter, Michael Mißler, Crhistian Stolz. BetonKalender – Ballastless Track. Berlin: Wilhelm Ernst & Sohn Verlag; 2018.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.