Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Nagy sebességre alkalmas előfeszített vasbeton keresztalj (1. rész) – Igénybevételek számítása
A sebesség hatását (γv érték helyett) az Eisenmann-féle felszorzással juttatom érvényre, míg a rugalmas közbetét csillapító hatásától számításom során eltekintek (γp), mivel az ágyazási tényező változtatásával ennek hatása figyelembevételre kerül. A keresztaljak közötti teherelosztást figyelembe vevő γd tényező alkalmazása szükségtelen, mivel a terhek szétosztását a program automatikusan elvégzi.
Az UIC-ajánlás szerint figyelembe vett tényezők szorzatára bevezetem a 15. képlet szerinti segédmennyiséget.
A sebességi tényező értéke Eisenmann szerint V ≤60 km/h esetén 1,00 értékű, míg V ≤200 km sebesség esetén a 16. képlet alapján számolható.
A képletben:
V: a pályára engedélyezett sebesség [km/h].
A hazai gyakorlatban a 16. képlet eddig elegendő volt, hiszen nagy sebességű pályák vizsgálatával a szakma korlátozott módon került kapcsolatba. V ≥200 km/h sebesség esetére a nemzetközi szakirodalom közöl összefüggéseket a módosított Eisenmann-féle összefüggésre. A BetonKalender – Ballastless Track [7] című könyvben az alábbi összefüggések találhatók:
– tehervonatok esetén:
– személyvonatok esetén:
A számításaim 180 kN tengelyterhelésre készültek, ezért a személyvonatokra ajánlott képletet alkalmazom:
A pályaállapottól és a sebességtől függő dinamikus tényező értéke a 19. képlet segítségével számítható:
A képletben az „n” tényező veszi figyelembe a pályaállapotot. Számításomban feltételezve, hogy a jól megépített pálya is avul, értéke az elfogadható pályaállapotra jellemző értékkel kerül jellemzésre:
n=0,2.
Mivel jelen esetben méretezési feladatról van szó, így a Student-eloszláson alapuló tényező értéke:
t=3,0.
Behelyettesítve a 19. képletbe, a dinamikus tényező értéke:
Általános esetben a nyomatéki igénybevétel tervezési értéke a 20. képlettel számítható.
A képletben:
Md: a nyomatéki igénybevétel tervezési értéke [kNm];
M: a nyomatéki igénybevétel középértéke [kNm];
Φ: a dinamikus tényező [-];
Γ: az UIC-ajánlás szerinti többlettényező a 15. képlet alapján [-].
A síntalp alatt a pozitív és negatív repesztőnyomaték értéke:
Az aljközépen értelmezett pozitív és negatív repesztőnyomaték értéke:
A törőnyomatékok meghatározásánál az UIC-ajánlás szerinti k2=2,5 értéket vettem figyelembe:
Az UIC-ajánlás és a végeselemes modellezéssel nyert eredményeket a 10. táblázat foglalja össze. A 10. táblázat alapján látható, hogy a két tervezési módszerrel meghatározott igénybevételek jól korrelálnak.
Az eltérés nagysága maximálisan 6,6%.
Irodalomjegyzék
- [1] Vasúti betonaljak. Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1965.
- [2] Beluzsár János. LW-60, a nagy sebességű vasúti pályák betonalja. Vasbetonépítés 1999;4.
- [3] Roland Fischer. Feszített betonaljak az ÖBB hálózatán. Innorail Magazin 2015;1. http://innorail.hu/feszitett-betonaljak-az-obb-halozatan/
- [4] Dr. Kormos Gyula, Dr. Lógó János, Dr. Pintyőke Gábor. Betonaljak új modellezése. Innorail Magazin 2015;1. http://innorail.hu/betonaljak-uj-modellezese/
- [5] UIC 713: Design of monoblock concrete sleepers. UIC, 2004.
- [6] MSZ EN 1991-2: 2006 Eurocode 1. A tartószerkezeteket érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei. Budapest: MSZT; 2006.
- [7] Stephan Freudenstein, Konstantin Geisler, Tristan Mölter, Michael Mißler, Crhistian Stolz. BetonKalender – Ballastless Track. Berlin: Wilhelm Ernst & Sohn Verlag; 2018.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.