Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szabadbattyán–Balatonfüred-vonalszakasz villamosítása és pályaátépítése
A projekt főbb műszaki adatai
– Két tápvezetékes rendszerű 2×25 kV felsővezetéki rendszer létesítése egy betáplálási alállomással (Szabadbattyán).
– A villamosításhoz szükséges pálya, biztosítóberendezés, távközlés, alállomás átalakítása.
– Térvilágítás korszerűsítése, vasúti optikai légkábelek kiépítése.
– Villamosítandó vonalszakasz nyolc állomása közül megadott négy állomás (Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs) vágányhálózatának átépítése, ezeken az állomásokon 250 m hosszú Sk+55 magasságú burkolt utasperonok létesítése.
– A villamosítással érintett 55 vkm hosszú pályaszakasz fenntartási vágányszabályozása.
A pályás tervek elkészítése során folyamatos egyeztetés volt a tervező alvállalkozó (Uvaterv) és az üzemeltető (MÁV Zrt.) között, így az elkészült tervek döntő többségben tartalmazták az üzemeltető szombathelyi PFT Főnökség észrevételeit, azonban azt is meg kell említeni, hogy a kéthetenként megtartott koordinációs értekezleteken még 2020 végén is sokat kellett foglalkozni a tervek módosításával, véglegesítésével.
Pályás tervcsomag készült az átépítendő négy állomás vágányhálózatáról, a Csittény-hegyi alagútnál a pályaszintcsökkentés miatti vágányszakaszról, a villamosítandó szakaszon lévő átépítendő hat csoport nem elemes burkolatú útátjáróról, egy csoport új „labirint” gyalogosátjáróról és a vonalszakasz vágányszabályozásának geometriai tervéről.
A tényleges kivitelezési munkák előtti munkaterület átadása 2019. szeptember 6-án történt, amely után megkezdődtek a felsővezetéki oszlopok alapozási munkái.
2019 végéig a már hosszú idő óta a forgalomból kizárt alsóörsi VI–VII. vágány (3. ábra) és a balatonfűzfői I. és III. vágányok elbontásával kezdődtek meg a pályás munkák, ezek átszállásos vágányzárat még nem igényeltek.
2020. január 16–április 30. között volt az első hosszabb átszállásos vágányzár Szabadbattyán–Balatonfüred között a kivitelezés érdekében, amely időszakban Balatonfűzfő állomás átépítése (4. ábra), a Csittény-hegyi alagút pályasüllyesztése, a csatlakozó pályarészeinek átépítése, valamint Balatonalmádi állomáson a IV. csonkavágány és a kiágazó 6. számú kitérő elbontása és Alsóörs állomás IV–V. vágány elbontása (5. ábra) történt meg.
Irodalomjegyzék
- 1. Fonyó Sándor. A csittényhegyi alagút átépítése. Sínek Világa 2021/2:8-16.o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.