A cikk szerzője:

Czuczay László PL vezetőmérnök
Máv Zrt.

Szabadbattyán–Balaton­füred-vonalszakasz villamosítása és pályaátépítése

Ki ne ismerné a Szabadbattyán–Balatonfüred–Tapolca-vasútvonalat, ami a legkedveltebb üdülőhelyre viszi el az utasokat. A Balaton partján vezetett vonal a népszerű üdülőhelyekre biztosít hangulatos utazást. Sajnos a 115 éve épült vasútvonal leromlott állapota, az egyre gyakoribbá váló lassújelek, az átalakult vagy megszűnt vonalcsatlakozások (például Káptalanfüred–Veszprém), az elavult és költséges vontatási nem, mind hozzájárultak a vonal népszerűségének csökkenéséhez. Ezért fogott hozzá 2016-ban a közlekedési kormányzat a vonal átépítésének és villamosításának tervezéséhez. Az eredeti terv, hogy a 2017. évi magyarországi úszó-világbajnokság nyílt vízi helyszínére – Balatonfüredre – már villamos vontatású vonatokkal lehessen eljutni, nem teljesült, mert a tervezés rávilágított arra, hogy az elhanyagolt pálya, a szükséges alépítményi beavatkozások és ívkorrekciók, a funkciójukat vesztett állomási vágányok miatti állomási vágányhálózat átépítése, a Csittény-hegyi alagút, mint szűk keresztmetszet, átépítése nem valósítható meg ilyen rövid idő alatt.


Balatonfűzfő állomás átépítésénél különös nehézséget okozott a Balaton közelségéből is adódó magas talajvízszint (6. ábra), de a szivárgórendszer kiépítésével ez a gond is megszűnt.
2020. április 30-án megtörtént a Szabadbattyán–Balatonfüred-vonalszakasz forgalomba helyezése az átépült Balatonfűzfő állomással (7. ábra), így a 2020. évi nyári szezon vasúti forgalomkorlátozás nélkül lebonyolódhatott, vágányzárat igénylő pályás munkák 2021. szeptember 28-ig szüneteltek.

5. ábra. Alsóörs állomás látképe 2020 tavaszán. (Fotó: Bárdics Róbert)6. ábra. Balatonfűzfő állomás I. vágányának munkagödre talajvízzel telve. (Fotó: Czuczay László)
2021 nyarán a MÁV-START indítványára a NIF Zrt. megvizsgálta és engedélyezte a projekt egy kiegészítő műszaki tartalmának terveztetését, amely szerint Balatonfüred állomásra tervezett mozdonycserék megkönnyítése és Balatonfüred város belső közúti forgalmát jelentősen befolyásoló állomási útátjáró lezárási idejének csökkentése érdekében az átmenő fővágányból kiágazó mozdonytároló csonkavágány épüljön (8. ábra), de ez magával hozta az állomás egyik széles peronjának geometriai változtatását is. A kiegészítő műszaki tartalom (KMT) másik része Alsóörs állomást érintette, amely szerint az állomás I. megelőző fővágányát is alkalmassá kellett tenni a 80 km/h pályasebességre, ezért az I. vágány vonalvezetését módosítani kellett és az 1. számú B54 XI kitérője helyett B60-800 r. kitérőt kellett betervezni. A projekt összköltsége a KMT-vel együtt 23 649 M Ft-ra emelkedett.

7. ábra. Balatonfűzfő állomás látképe az átépítés után. (Fotó: Bárdics Róbert)8. ábra. Balatonfüred állomáson épült V/a. csonkavágány látképe. (Fotó: Bárdics Róbert)
2020. szeptember 28-án Szabadbattyán–Balatonfüred között kezdődött második hosszabb átszállásos vágányzár eredetileg 2021. április 28-ig tartott volna, de a kiegészítő műszaki tartalom miatt ez a vágányzári végdátum 2021. április 30-ra kitolódott. Ebben a vágányzárban kellett elvégeznie a kivitelezőknek a projektből minden hátralévő munkát. Pályás szempontból ez érintette Polgárdi, Balaton­kenese és Alsóörs állomás teljes átépítését és Balatonfüreden a kiegészítő műszaki tartalom szerinti csonkavágány kialakítását, a peron átalakítását. Az időjárás kegyes volt a kivitelezőkhöz, a téli hónapokban jelentős havazás, illetve esőzések nem akadályozták a kivitelezést.
A következőkben röviden arról szólok, hogy az átépült állomások az átépítés előtt milyenek voltak és milyenek lettek a projekt befejezését követően.

Polgárdi állomás

Átépítés előtt
Kétvágányú, 48 rendszerű felépítményű, 4,75 m vágánytengely-távolságú állomás, amelynek nem volt víztelenítése, az utasperon Sk+15 cm magas, 180 m hosszú vasbeton aljszegélyes 1,65 m széles burkolatlan peronnal (9. ábra).

9. ábra. Polgárdi állomás az átépítés előtt. (Fotó: Bárdics Róbert)10. ábra. Polgárdi állomás az átépítés közben 2021 márciusában. (Fotó: Bárdics Róbert)

Átépítés után
Kétvágányú, 54 rendszerű felépítményű, 10 m vágánytengely-távolságú, szivárgórendszerrel víztelenített állomás, az utasperon Sk+55 magas, 6,7 m széles térkő burkolatos peron egy fedett esőbeállóval (10. ábra). Az állomáson két csoport új B54XI r. kitérő került beépítésre, valamint megépült 90 m életvédelmi kerítés.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • 1. Fonyó Sándor. A csittényhegyi alagút átépítése. Sínek Világa 2021/2:8-16.o.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©