Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szabadbattyán–Balatonfüred-vonalszakasz villamosítása és pályaátépítése
Balatonfűzfő állomás átépítésénél különös nehézséget okozott a Balaton közelségéből is adódó magas talajvízszint (6. ábra), de a szivárgórendszer kiépítésével ez a gond is megszűnt.
2020. április 30-án megtörtént a Szabadbattyán–Balatonfüred-vonalszakasz forgalomba helyezése az átépült Balatonfűzfő állomással (7. ábra), így a 2020. évi nyári szezon vasúti forgalomkorlátozás nélkül lebonyolódhatott, vágányzárat igénylő pályás munkák 2021. szeptember 28-ig szüneteltek.
2021 nyarán a MÁV-START indítványára a NIF Zrt. megvizsgálta és engedélyezte a projekt egy kiegészítő műszaki tartalmának terveztetését, amely szerint Balatonfüred állomásra tervezett mozdonycserék megkönnyítése és Balatonfüred város belső közúti forgalmát jelentősen befolyásoló állomási útátjáró lezárási idejének csökkentése érdekében az átmenő fővágányból kiágazó mozdonytároló csonkavágány épüljön (8. ábra), de ez magával hozta az állomás egyik széles peronjának geometriai változtatását is. A kiegészítő műszaki tartalom (KMT) másik része Alsóörs állomást érintette, amely szerint az állomás I. megelőző fővágányát is alkalmassá kellett tenni a 80 km/h pályasebességre, ezért az I. vágány vonalvezetését módosítani kellett és az 1. számú B54 XI kitérője helyett B60-800 r. kitérőt kellett betervezni. A projekt összköltsége a KMT-vel együtt 23 649 M Ft-ra emelkedett.
2020. szeptember 28-án Szabadbattyán–Balatonfüred között kezdődött második hosszabb átszállásos vágányzár eredetileg 2021. április 28-ig tartott volna, de a kiegészítő műszaki tartalom miatt ez a vágányzári végdátum 2021. április 30-ra kitolódott. Ebben a vágányzárban kellett elvégeznie a kivitelezőknek a projektből minden hátralévő munkát. Pályás szempontból ez érintette Polgárdi, Balatonkenese és Alsóörs állomás teljes átépítését és Balatonfüreden a kiegészítő műszaki tartalom szerinti csonkavágány kialakítását, a peron átalakítását. Az időjárás kegyes volt a kivitelezőkhöz, a téli hónapokban jelentős havazás, illetve esőzések nem akadályozták a kivitelezést.
A következőkben röviden arról szólok, hogy az átépült állomások az átépítés előtt milyenek voltak és milyenek lettek a projekt befejezését követően.
Polgárdi állomás
Átépítés előtt
Kétvágányú, 48 rendszerű felépítményű, 4,75 m vágánytengely-távolságú állomás, amelynek nem volt víztelenítése, az utasperon Sk+15 cm magas, 180 m hosszú vasbeton aljszegélyes 1,65 m széles burkolatlan peronnal (9. ábra).
Átépítés után
Kétvágányú, 54 rendszerű felépítményű, 10 m vágánytengely-távolságú, szivárgórendszerrel víztelenített állomás, az utasperon Sk+55 magas, 6,7 m széles térkő burkolatos peron egy fedett esőbeállóval (10. ábra). Az állomáson két csoport új B54XI r. kitérő került beépítésre, valamint megépült 90 m életvédelmi kerítés.
Irodalomjegyzék
- 1. Fonyó Sándor. A csittényhegyi alagút átépítése. Sínek Világa 2021/2:8-16.o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.