Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
2.3. Helyszínrajzi és hossz-szelvény kialakítás feltételei
Keresztezési szög
A jelenleg hatályos előírások szerint a vasúti pálya és az önálló gyalogos vasúti átkelőhely keresztezési szöge 60°-nál nem lehet kisebb, de lehetőség szerint derékszögű vagy ahhoz közeli keresztezést kell kialakítani.
Az átvezetés szabad helyszükséglete
Az OTÉK (országos településrendezési és építési követelmények) [9] előírásai alapján az egyenes vonalú akadálymentes közlekedés szabad helyszükséglete kétirányú közlekedés esetén 1,8 m. Ugyanígy határozza meg az e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása útügyi műszaki előírás [10] a vasúti pályán átvezető gyalogút minimális szélességét. A kerekes szék fordulási helyszükséglete 90°-os fordulat esetén a szélesség és a hosszúság egyaránt ≥ 1,40 m; a 180°-os fordulás esetén a szélesség ≥ 1,40 m, a hosszúság ≥ 1,70 m. Ezeket az értékeket a terelőkorlátok kialakításánál figyelembe kell venni.
Az átjáró és a hozzá vezető megközelítési útvonalak legnagyobb esése
A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek által használt gyalogutat a vágánytengelytől mindkét irányban 6-6 m hosszban vízszintes hossz-szelvénnyel kell kialakítani.
Ahol a terepviszonyok miatt a vasúti gyalogos-átkelőhelyhez vezető úton rámpák kialakítása szükséges, ott ezek a meghatározott 6-6 m-es vízszintes szakaszon túl helyezhetők el. A tervezés során figyelembe kell venni a kerekes székkel közlekedők akadálymentes közlekedésének jogszabályban meghatározott szempontjait (lejtés, pihenő).
Terelőkorlát-méretek
A vasúti gyalogos-átkelőhelyen és a vasúti átjáró részeként átvezetett kerékpárúton, de nem biztosított vasúti átjárónál kötelező a terelőkorlát telepítése. Ennek méreteit a fent említett útügyi műszaki előírás tartalmazza.
Amennyiben nincs elegendő hely a szabványos terelőkorlát kialakítására, ajánljuk a németországi gyakorlat alkalmazását, megfelelő Z alakú gyalogos átvezetéssel (9. ábra). Ez a megoldás elsősorban a HÉV-vonalakon kiépített vasúti gyalogos-átkelőhelyeknél lenne alkalmazható.
A megállás helye és a burkolatszél jelölése, az átvezetés szélessége
A vakok és gyengénlátók igényei szerint kialakított vasúti átjárókon ún. taktilis útburkolati jeleket kell alkalmazni a 10. ábra szerint a megállás helyének (átjáró kezdete) és az átjáróval párhuzamos haladási nyomvonal jelzésére (jelölő- és vezetőelemek). A terelőkorláttal ellátott gyalogosátjáró lehetséges kialakítása a kerekes székkel közlekedők mozgásához szükséges méretekkel a 10. ábrán látható.
Az átjáró kezdetét jelző elem környezetében fokozottan ügyelni kell a burkolat egyenletes kialakítására, hogy markánsan elkülöníthető legyen az átjáró kezdete.
Az átjáró mindkét szélén az átkelés teljes hossza mentén taktilis vezetőelemeket kell elhelyezni, amelyeket eltérő színnel kell megjelölni, mert azok a nem teljesen vak gyengén látók tájékozódásában fontos szerepet játszanak a nyomvonal megtartásában.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.