Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
3.2. A jogszabályi feltételek megteremtése
A vasúti átjáró azonosító kódját és a veszély esetén hívható telefonszámot a vasúti átjáróban jól látható módon és helyen elhelyezett táblán (lásd Sínek Világa 2016/1. szám, 3. o.) vagy öntapadós matricán kell feltüntetni.
Elhelyezésükre tábla esetében az andráskereszt tábla vagy a fénysorompó oszlopa, matrica esetén a vasúti átjáró kezdete tábla hátlapja vagy a fényjelző hátoldala alkalmas. A hatályos jogi szabályozás azonban jelenleg nem teszi lehetővé ennek a jelzésnek a javasolt helyen történő elhelyezését, ezért külön oszlopon is elhelyezhető.
Munkabizottságunk az alábbi normaszöveg-javaslatot fogalmazta meg, mely – javaslatunk szerint – az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló, 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet módosításaként kerülne előírásra: „A vasúti átjárót jelző »Vasúti átjáró kezdete«, illetőleg »Két- vagy többvágányú vasúti átjáró kezdete« jelzőtábla, vagy annak oszlopára – az »Állj! Elsőbbségadás kötelező« jelzőtábla, valamint a vasúti átjáró azonosítására alkalmas jelzés kivételével – más tábla vagy jelzés nem helyezhető el.”
Amennyiben ez a szabályozás jogszabályban megjelenik, már nem lesz jogi akadálya a jelzés elhelyezésének.
3.3. Veszélyhelyzet esetén hívandó szám
Kézenfekvőnek tűnik – és a munkabizottság is azt a megoldást tartja célszerűnek –, hogy Magyarországon is a 112-es európai segélyhívó számot tüntessék fel az átjáróban, feltéve, hogy ennek az informatikai feltételei megteremtődnek és biztosítja a leggyorsabb információáramlás lehetőségét.
A hazai 112-es telefonrendszer üzemeltetése – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai felügyelete mellett – az ORFK hatáskörében történik. A jelenlegi rendszert a katasztrófavédelem, a rendőrség és a mentők információinak automatikus kezelésére fejlesztették ki, de a fejlesztése folyamatos.
Az előkészítés során előzetesen egyeztettünk a 112-es egységes európai segélyhívó szám alkalmazhatóságának kérdésében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökségének projektmenedzserével, aki a vasúti átjárók egységes kód szerinti 112-es rendszerbe történő bekapcsolását jó ötletnek tartja.
Az ügyben megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányságot is. Az ORFK a vasúti átjárók helyazonosító kóddal való ellátásával, a 112-es segélyhívó telefonon történő riasztással egyetértett, ugyanakkor a vasúti pályahálózat üzemeltetőjével közvetlen információs riasztási kapcsolat kialakítását nem támogatta, értesítésüket csak rendőri ellenőrzés, szűrés után tudja elképzelni.
Emiatt – tekintettel arra, hogy a rendszerben a gyorsaság alapkövetelmény – mindenképpen szükséges alternatívaként kezelni a MÁV vasúti üzemirányításának riasztási lehetőségét, ahogy az például a bevezetőben ismertetett amerikai példában is szerepel.
Javaslatunk szerint valamennyi vasúti átjáróban azt a – veszélyhelyzet esetén hívandó – telefonszámot kell feltüntetni, melyen az adott átjáróra intézkedni jogosult vasúti üzemirányító érhető el a nap 24 órájában.
Meg kell teremteni a feltételeit annak is, hogy ez ne egyszerű bemenő hívásként, hanem veszély esetére kifejlesztett egyedi jelzésként jelenjen meg az üzemirányítónál.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.