Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
2. Néhány külföldi ajánlás
Az Egyesült Államokban a Szövetségi Vasúti Hatóság 2012-ben háromnapos workshopot rendezett a tiltott helyen járásból származó balesetek megelőzése témájában. A résztvevők között képviseltették magukat a minisztériumok, önkormányzatok, vasúttársaságok, a rendőrség, egyetemek, civil szervezetek, tervezők is. Az első nap plenáris előadásai után a résztvevők hat munkacsoportban dolgoztak. Feladatuk a megállapítások és javaslatok összegyűjtése volt, valamint ezek fontossági sorrendbe állítása. A munkacsoportok témái az alábbiak voltak.
- Gyalogosok biztonsági kérdései
- Veszélykezelés
- Műszaki kialakítás, technológia, infrastruktúra
- Közösségi tájékoztatás
- Ellenőrzés
- Szándékos cselekmények, öngyilkosságok
Az UIC (International Union of Railways) vezetésével egy konzorcium 2014-ben az EU FP7 keretében végzett RESTRAIL projekt végén gyakorlati útmutatót tett közzé Hogyan előzzük meg az öngyilkosságokat és a tiltott helyen járást, és hogyan csökkentsük azok következményeit címmel. A projektnek az interneten elérhető [14] számos dokumentuma közül ebből az útmutatóból idézzük az ajánlott intézkedések csoportjait.
2.1. Szervezeti és eljárási intézkedések
1. Kockázatbecslés
2. Tanulni a jó tapasztalatokból
3. Szervezetek közötti együttműködés
4. Társadalmi együttműködés a vasúti öngyilkosságok megelőzésére
5. A regionális információk megosztása
6. Járőrök és az előírások betartatása
7. Együttműködés a rendőrség és az igazságügyi szervezetek között
2.2. Fizikai és műszaki intézkedések
8. Kerítések állomásokon
9. Kerítések állomásokon kívül
10. Tájba illesztés
11. Érzékelő- és felügyeleti rendszerek
12. Megvilágítási eszközök a magatartás befolyásolására
13. Megvilágítás a forgalmas helyeken
14. Biztonsági és sürgősségi berendezések állomásokon
15. Eseménykezelés és tájékoztatási platform
16. A mozdony elejére videofelvevő felszerelése
2.3. Közösségi tájékoztatási és oktatási intézkedések
17. Tudatosságnövelő kampányok
18. Médiakampányok
19. Médiairányelvek
20. Plakátok és figyelmeztető jelzések
21. Tiltó jelzések
22. Iskolarendszerű és iskolán kívüli oktatás
23. A vasúti személyzet oktatása öngyilkosság megelőzésére
24. A THJ megelőzésére szolgáló oktatások
25. A következmények mérséklésére szolgáló oktatások
3. A munkacsoport javaslatai
3.1. Vizsgálati-szervezési jellegű javaslatok
A MÁV-vizsgálatban szereplő legveszélyesebb helyszínek részletesebb vizsgálata
Javasoljuk részletesebb vizsgálat elvégzését azokon a helyszíneken, ahol az eddigi felmérés mindennapos használatra utal (lakóházak, városrészek megközelítése, messze van a legális átjáró, kényelemből rövidítenek, állomás, megállóhely megközelítésére, munkába járásra használják).
Pályázati rendszer kialakítása a tiltott helyen járás csökkentése érdekében
Az illegális átjárók nagy része lakott területen belül van, ahol a vasútvonal településrészeket választ el. Ezért a vasúttársaságokon kívül az önkormányzatoknak is érdekük az ott bekövetkező balesetek számának csökkentése. A beavatkozások többsége viszonylag kis költséggel megoldható lenne. A több érintett miatt javasoljuk olyan pályázati rendszer kialakítását, amelyben egy állami támogatási rész mellett a vasúttársaság és az önkormányzat is hozzájárul bizonyos önrésszel a biztonságnövelő intézkedéshez.
Adatgyűjtés megszervezése és nyilvántartás létrehozása
Egy olyan integrált nyilvántartás elkészítését tartjuk szükségesnek, amely az illegális átjárók nyilvántartási adatait, baleseti statisztikáit és az elvégzett intézkedéseket egyaránt tartalmazzák. Ehhez megfelelő szoftver elkészítése és használata szükséges a vasút-üzemeltető vállalatoknál.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.