A cikk szerzője:

Pásti Imre szakterület-vezető
Budapesti Közlekedési Központ

Mihályka Péter főmunkatárs
Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.

Gábor Miklós főosztályvezető- helyettes
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal

Dr. Koren Csaba egyetemi tanár
Széchenyi István Egyetem

A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására

Cikksorozatunk végén, ebben a részben további javaslatokat fogalmaznak meg a szerzők a szintbeni vasúti átjárók biztonságának fokozására. A javaslatok az elzárási idő, a helyszíni azonosítás, a fogyatékossággal élők segítése és a tiltott helyen átjárásból keletkező balesetek csökkentése témák köré csoportosíthatók. Az ismétlések elkerülése érdekében több helyen hivatkozunk a sorozat korábbi cikkeiben szereplő mondanivalóra vagy ábrára.

 

A módosítási javaslat szerinti paraméterekkel számolva egy-, két- és háromvágányú átjáróban, α = 60° mellett az alábbi elméleti előzárási idők adódnak:

  • egy vágány keresztezésekor tmin = 21 s,
  • két vágány keresztezésekor tmin = 23 s,
  • három vágány keresztezéskor tmin = 25 s.

A leírtakra vonatkozó módosítási javaslatainkat a 4. táblázatban foglaltuk össze.

4. Javaslat az előzárási idő számítási módszerére a biztosított önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyeken

A gyalogosok vasúti keresztezése jellemzően a közúti-vasúti, kisebb részben a kerékpárút vasúti keresztezésével együtt van megoldva. Kisebb számban, de létezik olyan önálló vasúti gyalogos-átkelőhely, amely a közúttól és a kerékpárúttól is teljesen független. Ezeken a helyeken indokolt a jelenleg egységesen hatályos biztosítási mód megváltoztatása, és a biztosítás meghatározásakor a gyalogosokra jellemző paraméterek figyelembevétele.

4.1. Önálló vasúti gyalogos-átkelőhely

Jogszabályi előírás szerint a vasúti gyalogos-átkelőhely esetében a szabad rálátás mértéke az elsodrási határtól számítva kétvágányú pályán Lvgy = 4veng, kétvágányúnál (több vágány esetében) Lvgy = 5veng. Eszerint a 120 km/h (33,33 m/s) engedélyezett sebességű kétvágányú pálya esetében 480 m a szabad rálátás távolsága, amelyet az érkező vonat 14,4 s alatt tesz meg. Az átkelőhely biztosításakor ehhez közeli, de mindenképpen nagyobb idejű biztonságot kell adni. Elkerülendő azonban a túlzott biztonsági idő alkalmazása.
Az ilyen fénysorompóval biztosított ön­álló vasúti gyalogos-átkelőhely esetében az előzárási idő számításakor az eltérő paramétereket kell figyelembe venni. Így elsősorban a fékút, a behaladási távolság, az ürítési sebesség és a biztonsági pótlék változtatandó. Javaslatunk szerint a biztosítás előzárási idejének számítása sok tekintetben egyszerűsödik, de a legfontosabb a gyalogos mozgás sajátosságainak figyelembevétele.

4.2. Az előzárási idő meghatározása

A gyalogosok áthaladási idejének számításakor vgy = 1,0 m/s sebességet kell alapul venni.
A veszélyeztetett útszakasz a gyalogos közlekedési sávjában, annak haladási irányából a vasúti átjáró kezdetétől a legtávolabbi vágány elsodrási határáig terjedő szakasz. Ezt a távolságot kell biztonságosan megtenniük a gyalogosoknak, illetve a fogyatékkal közlekedőknek. Az önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyen a fénysorompó elhelyezése mindig áthívó rendszerű, amelyet indokolt esetben beengedő jelző elhelyezésével meg lehet ismételni.

4.3. Az előzárási idő számítása

(s),

 

ahol:
lv – a veszélyeztetett útszakasz hossza (m).
Ha az átjáróban a veszélyeztetett útszakasz > 14 m, akkor 2 m-enként 1 s-mal növelendő a számított átkelési idő, mivel a vasúti vágányok számának növekedése a botlásveszélyt növeli.
A tmin értékére a vágányok számától függően:
• egyvágányú vasúti pályánál 15 s-nál,
• két- vagy többvágányú vasúti pályánál 20 s-nál rövidebb nem lehet.

5. Összefoglalás
Az elvégzett mérések, az elméleti vizsgálatok és a gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy néhány tényező megváltoztatása szükséges az előzárási idő számításakor. A változtatások nem csökkenthetik és nem is csökkentik a biztonsági szintet. A minimálisnál nagyobb előzárási idők esetében a megváltoztatott paraméterek egyértelmű csökkentést eredményeznek, azonban ezeken a helyeken a hosszú előzárási idő eddig is nagyobb kockázatot jelentett a járművezetők türelmetlensége miatt. Ezzel szemben az útátjáró zárvatartási ideje számottevően csökkenthető, ami komoly időmegtakarítást jelenthet a közúti forgalom számára, nem beszélve a felesleges kockázat elkerüléséről. Ez utóbbi érdekében meggyőző kommunikációt kell folytatni a megváltozott vasúti biztosítás szerepéről.
Meg kell jegyezni, hogy a paraméterek megváltoztatását a közúti forgalom nagysága és az ahhoz kapcsolódó várakozási idő csökkentési igénye indokolja, azonban a bevezetése egyrészt jelentős anyagi ráfordítást, másrészt határozott kommunikációt igényel.
A szabályozást ki kell egészíteni az önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyekre vonatkozó számítási metodikával, mert az eltér a közúti-vasúti átjáróétól.
A szabályozást az új elemek figyelembevételével meg kell újítani.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567891011121314Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
  • [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
  • [3] Richtlinie 815: Bahn­über­gang­san­lagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
  • [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
  • [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Fe­de­ral Highway Administration, 2007.
  • [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
  • [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
  • [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
  • [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
  • [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
  • [11] (Forrás: www.strail.de)
  • [12] European Railway Agency: Inter­me­diate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
  • [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
  • [14] http://www.restrail.eu/
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©