Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
A módosítási javaslat szerinti paraméterekkel számolva egy-, két- és háromvágányú átjáróban, α = 60° mellett az alábbi elméleti előzárási idők adódnak:
- egy vágány keresztezésekor tmin = 21 s,
- két vágány keresztezésekor tmin = 23 s,
- három vágány keresztezéskor tmin = 25 s.
A leírtakra vonatkozó módosítási javaslatainkat a 4. táblázatban foglaltuk össze.
4. Javaslat az előzárási idő számítási módszerére a biztosított önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyeken
A gyalogosok vasúti keresztezése jellemzően a közúti-vasúti, kisebb részben a kerékpárút vasúti keresztezésével együtt van megoldva. Kisebb számban, de létezik olyan önálló vasúti gyalogos-átkelőhely, amely a közúttól és a kerékpárúttól is teljesen független. Ezeken a helyeken indokolt a jelenleg egységesen hatályos biztosítási mód megváltoztatása, és a biztosítás meghatározásakor a gyalogosokra jellemző paraméterek figyelembevétele.
4.1. Önálló vasúti gyalogos-átkelőhely
Jogszabályi előírás szerint a vasúti gyalogos-átkelőhely esetében a szabad rálátás mértéke az elsodrási határtól számítva kétvágányú pályán Lvgy = 4veng, kétvágányúnál (több vágány esetében) Lvgy = 5veng. Eszerint a 120 km/h (33,33 m/s) engedélyezett sebességű kétvágányú pálya esetében 480 m a szabad rálátás távolsága, amelyet az érkező vonat 14,4 s alatt tesz meg. Az átkelőhely biztosításakor ehhez közeli, de mindenképpen nagyobb idejű biztonságot kell adni. Elkerülendő azonban a túlzott biztonsági idő alkalmazása.
Az ilyen fénysorompóval biztosított önálló vasúti gyalogos-átkelőhely esetében az előzárási idő számításakor az eltérő paramétereket kell figyelembe venni. Így elsősorban a fékút, a behaladási távolság, az ürítési sebesség és a biztonsági pótlék változtatandó. Javaslatunk szerint a biztosítás előzárási idejének számítása sok tekintetben egyszerűsödik, de a legfontosabb a gyalogos mozgás sajátosságainak figyelembevétele.
4.2. Az előzárási idő meghatározása
A gyalogosok áthaladási idejének számításakor vgy = 1,0 m/s sebességet kell alapul venni.
A veszélyeztetett útszakasz a gyalogos közlekedési sávjában, annak haladási irányából a vasúti átjáró kezdetétől a legtávolabbi vágány elsodrási határáig terjedő szakasz. Ezt a távolságot kell biztonságosan megtenniük a gyalogosoknak, illetve a fogyatékkal közlekedőknek. Az önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyen a fénysorompó elhelyezése mindig áthívó rendszerű, amelyet indokolt esetben beengedő jelző elhelyezésével meg lehet ismételni.
4.3. Az előzárási idő számítása
(s),
ahol:
lv – a veszélyeztetett útszakasz hossza (m).
Ha az átjáróban a veszélyeztetett útszakasz > 14 m, akkor 2 m-enként 1 s-mal növelendő a számított átkelési idő, mivel a vasúti vágányok számának növekedése a botlásveszélyt növeli.
A tmin értékére a vágányok számától függően:
• egyvágányú vasúti pályánál 15 s-nál,
• két- vagy többvágányú vasúti pályánál 20 s-nál rövidebb nem lehet.
5. Összefoglalás
Az elvégzett mérések, az elméleti vizsgálatok és a gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy néhány tényező megváltoztatása szükséges az előzárási idő számításakor. A változtatások nem csökkenthetik és nem is csökkentik a biztonsági szintet. A minimálisnál nagyobb előzárási idők esetében a megváltoztatott paraméterek egyértelmű csökkentést eredményeznek, azonban ezeken a helyeken a hosszú előzárási idő eddig is nagyobb kockázatot jelentett a járművezetők türelmetlensége miatt. Ezzel szemben az útátjáró zárvatartási ideje számottevően csökkenthető, ami komoly időmegtakarítást jelenthet a közúti forgalom számára, nem beszélve a felesleges kockázat elkerüléséről. Ez utóbbi érdekében meggyőző kommunikációt kell folytatni a megváltozott vasúti biztosítás szerepéről.
Meg kell jegyezni, hogy a paraméterek megváltoztatását a közúti forgalom nagysága és az ahhoz kapcsolódó várakozási idő csökkentési igénye indokolja, azonban a bevezetése egyrészt jelentős anyagi ráfordítást, másrészt határozott kommunikációt igényel.
A szabályozást ki kell egészíteni az önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyekre vonatkozó számítási metodikával, mert az eltér a közúti-vasúti átjáróétól.
A szabályozást az új elemek figyelembevételével meg kell újítani.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.