Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
3.2. Az illegális átjáró megszüntetését célzó műszaki megoldási javaslatok
A javaslatok azokat a lehetőségeket tárják fel, amelyek eddig nem kerültek napirendre, ugyanakkor megvalósításuk a célnak megfelel, és egyidejűleg valamilyen más hasznos funkciót is betöltenek. Az egyes javaslatok alkalmazását mindig a konkrét helyi környezet ismeretében és ahhoz alkalmazkodva célszerű megválasztani.
Töltés lábánál mélyített talpárok kialakítása a tiltott átjárótól 100-100 m hosszon
A talpárok megépítésével fizikai akadály keletkezik a töltésre való feljutás megakadályozására. Az árok vízszintes terepen 2,0 m széles, 0,8 m mély, az alsó talpszélessége 0,4 m. A megoldás akár terepszinten vezetett vonalnál is eredményes lehet. A mélyített talpárok szikkasztóárokként is funkcionál. A megoldás szerény költséggel, földmunkavégzéssel megvalósítható.
Ágyazat megtámasztása L30 peronelemekkel 50-50 m hosszon
A megoldás biztosítja az ágyazat megtámasztását, ezen keresztül a vágány állékonyságát. Az illegális átkelőknek a 0,83 m magas betonfal fizikai akadályt jelent a betonaljszegéllyel történő megtámasztással szemben (0,2 m magas), amely lépcsőként segítheti is az átjárást, a peronelem magassága elriaszthatja az illegálisan átkelőket. A megtámasztást vagy a jellemzően használt irányból egy oldalon, vagy mindkét oldalon célszerű kiépíteni. A megoldásnak költségigénye van (peronelemek), azonban tartós megoldást biztosít.
Padkaszélesítés L30 peronelemekkel 50-50 m hosszon
A megoldás javítja a vágány melletti közlekedés lehetőségét, ami pályakarbantartáskor különösen fontos (munkagépek, anyagok tárolása stb.). A 0,83 m magas vasbeton fal fizikai akadályt jelent az illegális átjárók számára a betonaljszegéllyel történő megtámasztással szemben (0,2 m magas), amely lépcsőként segítheti is az átjárást, a peronelem magassága elriaszthatja az illegálisan átkelőket. A padkaszélesítést vagy a jellemzően használt irányból egy oldalon, vagy mindkét oldalon célszerű kiépíteni. A megoldásnak költségigénye van (peronelemek), azonban tartós megoldást biztosít.
Zajvédő fal/tömör kerítés létesítése a pálya egyik oldalán az illegális gyalogosátjárótól 50-100 m hosszon
A tömör kerítés egyaránt lehet vasbeton paneles vagy olcsó zajvédő fal kivitelű. Az egyszerű drótfonatos kerítés nem javasolt, mert könnyen elbontható. Költséges, ugyanakkor tartós megoldás.
A megoldás alkalmazása lakott területen hasznos is lehet a zajvédelem szempontjából. Ha a zajvédelem nem igényli, akkor tömör kerítésként a lehető legegyszerűbb és olcsó megoldást kell választani. Magasságát úgy kell meghatározni, hogy fizikai akadályt képezzen az illegális átkelők előtt, azaz min. 1,5 m legyen (13. ábra).
3.3. A baleseti kockázatot mérsékelő javaslatok
Új, a meglévő jelzőeszközökkel harmonizáló veszélyt jelző tábla bevezetését javasoljuk.
A veszélyt jelző tábla kialakítása
A jelzőtábla megtartja az F1 utasítás szerinti útátjárójelzők jellegét. Kiindulási alapnak a fénysorompót ellenőrző útátjárójelző szolgál. A javasolt veszélyt jelző tábla a fénysorompót ellenőrző útátjárójelzőből kihagyja a fekete alapú fényjelzést, és csak a veszélyt jelző háromszöget és a halszálkás sávos táblát tartja meg, továbbá kiegészül az illegális gyalogosátjáró szelvényszámát tartalmazó táblával.
Az új jelzőtáblát két változatban javasoljuk elkészíteni:
a) egyszerű veszélyt jelző tábla (kék sávozás),
b) különleges veszélyt jelző tábla (vörös sávozás).
A két táblaváltozat a 14. ábrán látható.
A veszélyt jelző tábla – mint minden vasúti jelzőeszköz – a mozdonyvezetőnek nyújt információt vagy parancsot, kitűzése csökkenti a baleseti kockázatot és nem jelenti az illegális gyalogos-átkelőhely legitimmé nyilvánítását, mint ahogyan a tiltó tábla elhelyezése sem.
Térfigyelő kamerák, mozgásérzékelők felszerelése
Külföldi tapasztalatok szerint térfigyelő kameráknak, mozgásérzékelőknek, az utóbbiakkal összekötött megvilágításnak visszatartó hatásuk van. Felszerelésük a különösen frekventált helyeken javasolható.
A vasútbiztonsági személyzet feladatának meghatározása
A tiltott helyen átjárás gyakran az állomásokon vagy azok közvetlen közelében tapasztalható. Azokon az állomásokon, ahol van vasútbiztonsági személyzet, feladataikat javasolt kiterjeszteni a tiltott helyen járók figyelmeztetésére, elterelésére.
A tiltott helyen átjárás fokozottabb megjelenítése a közlekedésbiztonsági propagandában
A vasúti átjárókban követendő magatartás rendszeresen szerepel a közlekedésbiztonsági tájékoztató és propagandaanyagokban. Nem mondható ez el a tiltott helyen átjárás veszélyeiről, holott a baleseti statisztikák szerint ilyen helyeken kétszer annyi ember hal meg, mint átjárókban. Javasolható, hogy ez a téma is kerüljön bele a Közlekedésbiztonsági Akcióprogram súlyponti területei közé, készüljenek tájékoztató anyagok, legyenek erről szóló rendezvények.
Az intézkedéseket az említett UIC-kiadvány főbb pontjai szerint rendezhetjük.
- Tudatosságnövelő kampányok
- Médiakampányok
- Médiairányelvek
- Plakátok és figyelmeztető jelzések
- Tiltó jelzések
- Iskolarendszerű és iskolán kívüli oktatás
- A vasúti személyzet oktatása öngyilkosság megelőzésére
- A THJ megelőzésére szolgáló oktatások
- A következmények mérséklésére szolgáló oktatások
3.4. Egyes átjárók legalizálására irányuló javaslatok
A tanulmány alapján az átjárások 6%-ánál (mintegy 60 átjáró) szükséges – a részletes vizsgálat után – legális átjáró kialakítását kezdeményezni. Ezt a megállapítást reálisnak tartjuk.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.