Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására
2. Külföldi példák
Az Amerikai Egyesült Államokban a Federal Motor Carrier Administration tájékoztatása szerint – ha a jármű elakadt az átjáróban, vagy a vasúti jelző üzemzavara esetén – a bejelentőnek a vasúttársaság vészhelyzet esetén hívandó telefonszámán kell bejelentést tennie a vasútvonal, a keresztező út adatainak megadásával. Amennyiben a bejelentő a helyszínen nem találja a vasúttársaság vészhelyzetkor hívható telefonszámát, hívhatja a helyi rendőrséget vagy a 911-es központi számot.
A szomszédos országok közül a Szlovákiában 2012-ben bevezetett átjáróazonosító rendszert tanulmányoztuk, mely gyakorlatilag azonos a Csehországban alkalmazottal. E szerint 2012-ben a szlovákiai vasúti átjárókon a balesetek megelőzése érdekében minden átjáróhoz egy ún. egyedi azonosító számot vezettek be. Az egyedi azonosító szám öntapadós matricája elsődlegesen az „andráskereszt” közúti jelzőtábla hátlapján, azaz vágány felőli oldalán található.
A vasúti átjáróban bekövetkezett baleset esetén, vagy ha a vasúti átjáró ún. veszélyes sávjában vesztegel a gépjármű, az Integrált Mentőszolgálat 112-es telefonszámát lehet felhívni, melynek diszpécsere azonnal értesíti az érintett útátjáró felelős üzemeltetőit.
Az útátjárók elektronikus nyilvántartásban szerepelnek. Minden egyedi azonosító számot a ŽSR informatikai rendszere rendeli hozzá az adott útátjáróhoz. Az elektronikus nyilvántartást folyamatosan aktualizálják.
A 3. ábra a matrica elhelyezését mutatja a szlovák vasúti átjárókban.
3. Javaslat a magyarországi azonosító rendszerre
3.1. A veszély jelzése
Tekintettel arra, hogy ezekben az esetekben az időtényező meghatározó, igen fontos, hogy az információ pontosan, a legrövidebb úton jusson el az érintettekhez, áttételeknek, ebből következő időveszteségeknek ebben a folyamatban nincs és nem is lehet helye (4. ábra).
Ahhoz azonban, hogy a fenti – első ránézésre nagyon egyszerű – folyamat működjön, számos előzetes és az üzemelés alatti feltételnek teljesülnie kell, rendelkezésre kell állnia.
Az alábbiakban részletezzük azokat a lépéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy végső intézkedésként kihelyezhetőek legyenek az átjáróazonosító jelzések, és a rendszer működőképes legyen.
Irodalomjegyzék
- [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
- [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
- [3] Richtlinie 815: Bahnübergangsanlagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
- [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
- [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Federal Highway Administration, 2007.
- [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
- [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
- [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
- [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
- [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
- [11] (Forrás: www.strail.de)
- [12] European Railway Agency: Intermediate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
- [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
- [14] http://www.restrail.eu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.