A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (5. rész) – A tűzhatás teljesítményalapú jellemzése

Cikkünk első négy részében [1–4] sorra vettük azokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, amelyek birtokában az alagútfalazatok felmelegedésének számítása, valamint az alagútfalazat tartószerkezeti tervezése elvégezhető. Ezeket az ismereteket kiegészítve cikkünk ötödik részében olyan speciális kérdéssel foglalkozunk, ami részben túlmutat a tervezési meggondolásokon, de nem megkerülhető a tűzeseti diagnosztika és rekonstrukció szempontjából, ahol a tűzhatás pontos számszerűsítése alapvető fontosságú.


Abban az esetben, ha az éghető anyag jelentős mennyiségű nedvességtartalommal rendelkezhet, szükségessé válhat fűtőértékének módosítása az [5] előírása alapján. Az anyag nedvességtartalmát figyelembe vevő fűtőérték a 6. képlet segítségével határozható meg.

ahol:
Hu: a nedvességtartalom fűtőértékét is tartalmazó névleges fűtőérték [MJ/kg],
Hu0: a száraz anyag névleges fűtőértéke [MJ/kg],
u: a száraz súly százalékában kifejezett nedvességtartalom [%].
Az éghető anyagok Hu névleges fűtőértékére az [5] tesz ajánlást, de egyéb szakirodalmakban is fellelhetők értékek [6]. A cikkünk terjedelmi korlátjai miatt a fűtőértékre vonatkozó értékeket nem közöljük.
Az MSZ EN 1991-1-2:2005 [5] szerinti számítás legsarkalatosabb pontja az m égési tényező meghatározása. Az E3. pont szerint értékét a tűzteher jellege és a rendeltetés figyelembevételével kell meghatározni. Az elsődlegesen cellulóztartalmú anyagok esetén értékét 0,8 értékben határozza meg. Szerencsére a korábbi tűzvédelmi gyakorlat most is a tervezőt segíti, hiszen tűzterhelés meghatározására a [6] hasonló fizikai tartalmú tényező alkalmazását mutatja be. Így a szabvány szerinti érték meghatározható. Most is célszerűen szétválasztandó az állandó és az időleges tűzterhelés.
Az időleges tűzterhelésre vonatkozó égési tényező meghatározása a [6] szerinti tényezők súlyozott átlagának képzésével állítható elő a 7. képlet segítségével.

ahol:
midőleges: az időleges tűzterheléshez tartozó égési tényező értéke [-],
Mk,időleges,i: az i jelű ideiglenes tűzterhelést jelentő anyag mennyisége [kg],
Hu,időleges,i: az i jelű ideiglenes tűzterhelést jelentő anyag névleges fűtőértéke [MJ/kg],
ami,i: az i jelű ideiglenes tűzterhelést jelentő anyagra jellemző égési tényező [-].
Az egyes anyagokra jellemző ami-értékeket a [6] alapján a 4. táblázat foglalja össze, amelyet fontosságánál fogva cikkünkben közlünk.


Az egyes ami-értékek csökkentésére a [6] tesz ajánlást, de ennek ismertetésétől cikkünkben eltekintünk, mivel figyelembevételéhez az alkalmazott technológiák pontos ismeretére lenne szükség.
Az állandó tűzterheléshez tartozó égési tényező meghatározása jelentősen leegyszerűsödik a [6] alapján, hiszen az as tényező értékére egységesen 0,9 érték felvételét javasolja, ahogy az a 8. képletben is látható.

ahol:
mállandó: az állandó tűzterheléshez tartozó égési tényező értéke [-],
Mk,állandó,i: az i jelű állandó tűzterhelést jelentő anyag mennyisége [kg],
Hu,állandó,i: az i jelű állandó tűzterhelést jelentő anyag névleges fűtőértéke [MJ/kg],
as: az állandó tűzterhelést jelentő anyagokra jellemző égési tényező [-].
Az összegzett tűzterheléshez tartozó égési tényező a 9. képlet segítségével határozható meg.

ahol:
m: az [1] szerinti égési tényező [-],
qf,k,időleges: az időleges fajlagos tűzteher karakterisztikus értéke [MJ/m2],
midőleges: az időleges tűzterheléshez tartozó égési tényező értéke [-],
qf,k,állandó: az állandó fajlagos tűzteher karakterisztikus értéke [MJ/m2].
mállandó: az állandó tűzterheléshez tartozó égési tényező értéke [-].

1. ábra. Személygépkocsitűz hőkibocsátás-idő grafikonja. (Forrás: saját szerkesztés)
A bemutatásra került számítási metódus alapján a fajlagos tűzteher tervezési értéke meghatározható, amely mind a paraméteres tűzgörbék, mind a lokális tüzek vizsgálata során bemenő paraméter. Cikkünkben csak az utóbbi bemutatására fókuszálunk, ennek alkalmazásához következő lépésben a hőkibocsátás számszerűsítését mutatjuk be a továbbiakban.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok. Sínek Világa 2023;3:14–23.
  • [2] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (2. rész) – Gyakorlati ismeretek. Sínek Világa 2023;5:2–8.
  • [3] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (3. rész) – Passzív tűzvédelem. Sínek Világa 2023;6:2–8.
  • [4] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (4. rész) – Tartószerkezeti elemzés. Sínek Világa 2023;1:11–23.
  • [5] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész: Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [6] Építmények tűzvédelmi követelményei. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.; 2003. ISBN 963 224 709 4
  • [7] „Worked examples of EN1991-1-2 Fire part of Eurocode 1” című előadás diasora, „Structural Fire Design of Buildings according to the Eurocodes” workshop, Brüsszel, 2012. november 27–28. https://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/doc/2012_11_WS_fire/presentations/03b-VASSART-EC-FireDesign-WS.pdf, letöltve: 2021.12.14.
  • [8] Staffansson L (2010). Selecting design fires. Department of Fire Safety Engineering and Systems Safety, Lund University, https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5957828/1736728.pdf, letöltve: 2022.11.05.
  • [9] Persson M (2002). Quantitative Risk Analysis Procedure for the Fire Evacuation of a Road Tunnel – An Illustrative Example. Department of Fire Safety Engineering, Lund University, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1688790&fileOId=1765306, letöltve: 2024.04.06.
  • [10] Bergqvist A, Frantzich H, Hasselrot K, Ingason H. Räddningsinsatser vid tunnelbränder- Probleminventering och miljöbeskrivning vid brand i spårtunnel, Sweden, 2001.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©