A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (5. rész) – A tűzhatás teljesítményalapú jellemzése

Cikkünk első négy részében [1–4] sorra vettük azokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, amelyek birtokában az alagútfalazatok felmelegedésének számítása, valamint az alagútfalazat tartószerkezeti tervezése elvégezhető. Ezeket az ismereteket kiegészítve cikkünk ötödik részében olyan speciális kérdéssel foglalkozunk, ami részben túlmutat a tervezési meggondolásokon, de nem megkerülhető a tűzeseti diagnosztika és rekonstrukció szempontjából, ahol a tűzhatás pontos számszerűsítése alapvető fontosságú.

Lokális tüzek vizsgálata vonalalagutakban

A vonalalagutakban kialakuló tüzek vizsgálatával és azok hatásaival több szerző is foglalkozott. Ez a probléma annyiban tér el a korábban bemutatott lángcsóvamodellekben megfogalmazottaktól, hogy az alagútban kialakuló természetes és az üzemhez szükséges mesterséges szellőzés hatása nem mellőzhető, valamint a hőkibocsátás értéke is meghaladhatja járműtüzek esetén az előző két módszer által megjelölt korlátot. A szerzők az elméleti megfontolások mellett alkalmaztak modellt és 1:1 léptékű tűzteszteket, valamint tűzszimulációkat is a valós folyamatok leírása érdekében. Jellemzően a kialakuló hőmérséklet szempontjából csak a födémekben kialakuló maximális hőmérsékletértékeket vizsgálták részletesen és arra adtak összefüggéseket. Ezzel szemben a [9]-ben megtalálható a hőfejlődési görbe alapján számítható hőmérséklet számításának módszere, amelyet a [10]-re alapozva mutat be a szerző. A módszer másik előnye, hogy megoldást ad az alagút hossza mentén kialakuló hőmérséklet-eloszlás számszerűsítésére is. A számítás során először a hidraulikus átmérőt kell meghatározni az 54. képletnek megfelelő módon. Ennek az értéknek a 10-20-szoros értékétől feltételezhető, hogy a füst és a levegő homogén keveréket alkot az áramlás irányában, míg a tűzhöz közelebb egy felső füstréteg alakul ki, amely intenzív módon melegíti a födémet.

ahol:
Dh: a hidraulikus átmérő [m],
A: az alagútszelvény keresztmetszeti területe [m2],
P: az alagútszelvény kerülete [m].
A szerzők által javasolt egyszerűsítések és közelítések alapján a kialakuló füst (gáz) hőmérséklete bármely időpontban az 56. képletnek megfelelő módon határozható meg.

ahol:
Tg(t): a füst (gáz) hőmérséklete a t időpontban [°C],
T0: a kiindulási hőmérséklet [°C],
Q(t): a hőkibocsátás értéke a t időpontban [MW],
u: a légáramlás sebessége az alagútban [m/s],
ρ0: a levegő sűrűsége [kg/m3],
A: az alagútszelvény keresztmetszeti területe [m2],
cp: a levegő fajhője [kJ/°C].
Cikkünk első részében [1] bemutattuk az alagúttüzekre jellemző hőmérséklet-idő grafikonokat, amelyek alapján T0 értéke 15 °C értékkel közelíthető. A levegő sűrűsége (ρ0) 1,2 kg/m3 értékkel, míg fajhője 1,0 kJ/°C vehető figyelembe.
Annak érdekében, hogy a tűz forrásától x távolságra meg tudjuk határozni a kialakuló hőmérséklet értékét, ahhoz először meg kell határoznunk az 57. képlet szerinti segédmennyiséget, amely nem más, mint a füst áramlásának időkésleltetése u sebességű áramlás mellett az x távolságig.

ahol:
λ: a füst időkésleltetése [s],
t: a vizsgált időpillanat [s],
x: a távolság a tűz forrásától [m],
u: a légáramlás sebessége az alagútban [m/s].
A tűz forrásától x távolságra a t időpontban kialakuló hőmérséklet értéke az 58. képletnek megfelelően vehető számításba.

ahol:
Tg(x,t): a füst (gáz) hőmérséklete a t időpontban x távolságra a tűz forrásától [°C],
T0: a kiindulási hőmérséklet [°C],
Tg,0(λ): a füst (gáz) hőmérséklete a λ „virtuális” időpontban [°C],
h: az összesített hőveszteség az alagútfalazaton [kW/m2°C],
P: az alagútszelvény kerülete [m],
u: a légáramlás sebessége az alagútban [m/s],
ρ0: a levegő sűrűsége [kg/m3],
A: az alagútszelvény keresztmetszeti területe [m2],
cp: a levegő fajhője [kJ/°C].
Az alagútfalazaton figyelembe vehető hőveszteség értéke (h) 0,03 kW/m2°C értékkel vehető figyelembe.

Összefoglalás

Cikkünkben sorra vettük a tűzterhelés meghatározásának és a tűz hőkibocsátásának meghatározási módját a tűzhatás teljesítményalapú vizsgálata érdekében. Ezt követően mind az állomási terekben, mind a vonalalagutakban kialakuló lokális tűzhatásból származó hőmérséklet-emelkedés meghatározásával foglalkoztunk részletesen. Mivel a teljesítményalapú tűzhatás esetén meghatározott hőmérséklet-idő görbék lehűlési szakasszal is rendelkeznek, így javaslatot fogalmaztunk meg a korábban bemutatott termikus modellünk módosítására.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok. Sínek Világa 2023;3:14–23.
  • [2] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (2. rész) – Gyakorlati ismeretek. Sínek Világa 2023;5:2–8.
  • [3] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (3. rész) – Passzív tűzvédelem. Sínek Világa 2023;6:2–8.
  • [4] Dr. Majorosné dr. L. É. E., Dr. Major Z. Alagútfalazatok termikus vizsgálata (4. rész) – Tartószerkezeti elemzés. Sínek Világa 2023;1:11–23.
  • [5] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész: Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [6] Építmények tűzvédelmi követelményei. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.; 2003. ISBN 963 224 709 4
  • [7] „Worked examples of EN1991-1-2 Fire part of Eurocode 1” című előadás diasora, „Structural Fire Design of Buildings according to the Eurocodes” workshop, Brüsszel, 2012. november 27–28. https://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/doc/2012_11_WS_fire/presentations/03b-VASSART-EC-FireDesign-WS.pdf, letöltve: 2021.12.14.
  • [8] Staffansson L (2010). Selecting design fires. Department of Fire Safety Engineering and Systems Safety, Lund University, https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5957828/1736728.pdf, letöltve: 2022.11.05.
  • [9] Persson M (2002). Quantitative Risk Analysis Procedure for the Fire Evacuation of a Road Tunnel – An Illustrative Example. Department of Fire Safety Engineering, Lund University, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1688790&fileOId=1765306, letöltve: 2024.04.06.
  • [10] Bergqvist A, Frantzich H, Hasselrot K, Ingason H. Räddningsinsatser vid tunnelbränder- Probleminventering och miljöbeskrivning vid brand i spårtunnel, Sweden, 2001.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©