A cikk szerzője:

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

Gregovszki Ágnes osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész) – Budapest

A területi igazgatóságokat bemutató sorozatunk utolsó állomásához érkeztünk. Hazánk történelmének utolsó száz éve számunkra súlyosan hátrányos eseményekben bővelkedett. Az elszenvedett területveszteségek okán úgy alakult a MÁV igazgatóságainak területe, hogy az eddig bemutatott igazgatóságok vonalhálózatának összessége alig haladja meg a budapesti igazgatóság területét, mivel ezek vonalhálózatának jelentős része idegen kézbe került. Ennek következménye, hogy a MÁV személy- és áruszállítási teljesítményein túl az infrastruktúra bármely mutatója is negyven százalék feletti értéket képvisel a budapesti (kisebb veszteséget szenvedett) igazgatóság tekintetében.

Jelentősebb alépítményi munkáink

  • A Déli pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar között az alagút kijáratánál megcsúszott rézsű (2015. január 25.) ideiglenes helyreállítása (23–24. ábra) [29].
  • Komárom új árvédelmi töltés építése 2014–2015 között (beruházó: Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság), ennek eredményeként a vasúti töltés kiváltása megtörtént az árvédelmi elővonalból, így árvédelmi védekezésekkor tehermentesült a vasúti alépítmény, és zavartalan a forgalom [30].
  • Vác–Verőce állomásköz töltéstámasztó, háromszintes súlytámfal építése [31], melynek nyomán 2010-ben a tavaszi viharban elázott, megcsúszott, forgalomkizárt bal vágányt újra forgalomba helyeztük (25. ábra).
  • Almásfüzitő–Neszmély árvízkárosodás, töltéselmosódás helyreállítása 2013-ban.
  • Bicske–Szárliget és Szárliget–Tatabánya állomásköz sziklabevágás védelme (50 000 m²) acél- és netlonhálóval.
  • Rézsűbiztosító és hó-, szélfogó fejes fa ültetvényezés 5 ha területen (Gödöllő, Biatorbágy–Herceghalom között).
  • Mesterséges, 85-ös szögállású rézsű biztosítóhálózással kombinált fejes fa ültetvény Somoskőújfalu állomáson.
  • Nagymaros–Szob állomásközben a Szent Mihály-hegy hegyoldala mellett súlytámfal építése.

23. ábra. A Déli pályaudvar–Kelenföld közötti alagútnál a megcsúszott rézsű helyreállításának megkezdése (Fotó: Szánthó Géza)24. ábra. A Déli pályaudvar–Kelenföld közötti alagútnál a megcsúszott rézsű helyreállítása (Fotó: Szánthó Géza)

A közeljövőben tervezett munkáink

  • Déli összekötő vasúti híd tervezett korszerűsítése a 3. új szerkezet beépítése, majd Ferencváros–Kelenföld között harmadik vágány építése, melynek kapcsán megújulnak, illetve átépülnek, új szerkezetet kapnak nagyobb városi hídjaink is (Budafoki út, Fehérvári út, Bartók Béla út).
  • Gubacsi Duna-ág híd tervezett átépítése, új szerkezet beépítése.
  • Bp. Liszt Ferenc reptér felé vezető létesítendő új vonal műtárgyai.
  • Vonali rehabilitációk műtárgyainak felújítása, átépítése.
  • Támogatjuk kísérleti anyagok tesztelését, bevezetését (kompozit/műanyag lemezes járóburkolatok, hídkorlátok, kompozit vizsgálólépcsők, antigraffiti oldószerek, bevonatok stb.).
  • Gyalogos-aluljáróink szépítése érdekében a MÁV Zrt. pályázatokat hirdetett meg diákok részére, ennek eredményeképpen területünkön 2017. IV. negyedévében három aluljáró kifestése történt meg (26. ábra).

25. ábra. A Vác–Verőce állomásközben megépített töltés­támasztó súlytámfal (Fotó: Pokorny Bence) 26. ábra. Diákok által kifestett gyalogos-alul­já­ró Monor állomáson (Fotó: Horváth-­Oravecz Nóra)

További feladataink

  • A hidak és a hídkörnyezetük gondozása, műtárgyak körüli gazosodás megszüntetése, kaszálása, mederelfajulás megelőzése, több mint negyedmillió m² területen.
  • Gyalogos-aluljáróink festés-mázolást igénylő felületei összesen: 119 500 m², ezek folyamatos karbantartása.
  • A gyalogos-aluljárókban, felüljárókon és a műtárgyak szerkezetén lévő graffiti megszüntetésével és egyéb, vandalizmus okozta károk helyreállításával kapcsolatos feladatok, beleértve a rendőrséggel való kapcsolattartást is.
  • Tervegyeztetéseink a vasúti vonali rehabilitáció keretében évente átlagosan 50-70 alkalommal.
  • Az átépítendő pályaszakaszokon üzemeltetői szakfelügyelet és a koordinációkon való aktív részvétel.
  • Provizóriumaink folyamatos karbantartása, azok naprakész használhatóságának biztosítása.
  • Vasút alatti átvezetéseink engedélyezése évente átlagosan 100-120 alkalommal.
  • Az igazgatósági területen elvégzendő vegyszeres gyomirtás koordinálása és lebonyolítása.
  • Az árvízi védekezés előkészítése, technológiájának kidolgozása, annak betartatása.
  • Alépítményes feladataink keretében végezzük a műtárgyak (alagutak, vízáteresztők, tám- és bélésfalak, gabionfalak, partvédművek, görgetegfogók, szivárgók, vasúti járműmérlegek, vizsgálóaknák, tolópadok stb.) vizsgálatát és karbantartását.
  • Tevékenységünk kiterjed még a talajmechanikai, geodéziai munkákra, az alépítményt stabilizáló erdészeti tevékenységre, a korszerű vizsgálati módszerek (hőkamera, georadar) alkalmazására is.

A pályafenntartás szervezete igazgatóságunkon

A MÁV 1945. évi 6. számú Hivatalos Lapjában közöltek szerint az akkori Buda­pesti Üzletvezetőséghez 14 osztálymérnökség tartozott: Budapest-Józsefváros, Budapest-Ferencváros, Budapest-Kelenföld, Budapest-Terézváros, Budapest-Magdolna­város, Győr, Tata, Hatvan, Székesfehérvár, Dunaföldvár, Esztergom, Balassagyarmat, Szolnok, Vác [1].
Már a következő években változások történtek az osztálymérnökségek számában, vonalhosszában.
1952-ben változtatták meg az osztálymérnökség elnevezést pályafenntartási fő­nök­ségre.
1957-ben a Budapesti Igazgatóságnál 12 pályafenntartási főnökség volt: Budapest-Ferencváros, Budapest-Józsefváros, Budapest-Krisztinaváros, Budapest-Angyalföld, Budapest-Terézváros, Esz­tergom, Győr, Székesfehérvár, Szolnok, Vác, Budapest Elővárosi Vasút, Épü­let­­fenntartási Főnökség. 1989-ben területünkön már csak hat főnökség látta el a pályafenntartási feladatokat: Budapest-Angyalföld, Budapest-Ferencváros, Budapest-Terézváros, Győr, Székesfehérvár, Vác (ekkor a szolnoki pályafenntartási főnökség a debreceni igazgatósághoz tartozott).
A MÁV területén kizárólag a Budapesti Igazgatóság területén létezett a kiemelkedő hídállag miatt két időszakban önálló „hidász” főnökség. 1975 és 1993 között Hídfenntartó Főnökség néven, majd 2005 és 2017 között Mérnök Létesítményi/Híd és Alépítményi Alosztály, majd Híd és Alépítményi Főnökség néven.
Az utóbbi időszakban a híd pályafelügyeleti és fenntartási tevékenységet 27 pft. szakasz 7 kirendeltséggel, valamint 5 hidász szakasz 1 kirendeltséggel látja el területünkön 5 pályafenntartási főnökség és – 2017. december 31-éig – egy önálló hidász főnökség irányítása alatt. A Híd és Alépítményi Főnökség a 2018. január 1-jétől életbe lépő Működési és Szervezeti Szabályzat (MSZSZ) módosulása nyomán megszűnt, szakaszai a területileg illetékes pft. főnökségekbe, a központi törzs pedig a Területi Pályalétesítményi Osztályba olvadt be.
A pályafenntartási és hidász főnökségek fő jellemzőit és vezetőit a 3. táblázat foglalja össze.
Az igazgatósági szakmai osztályok jelenlegi létszámát és vezetőit a 4. táblázatban ismertetjük.


Igazgatóságunkon a forgalmi csomópontok száma 13, a TEBO-hoz tartozó főnökségek száma 6 (2 bizt.ber, 2 felsővezetékes, 1 távközlési, 1 energiaellátási), a TIZO-hoz pedig 2 főnökség tartozik.
A pályafenntartási főnökségek vonal­hálózatát a 27–28. ábrák már az új MSZSZ szerint mutatják.

27. ábra. A Budapesti igazgatóság működési területe (Nyugat), a pályafenntartási főnökségek vonalhálózatával (Rajzolta: Kamondy Zsolt)

28. ábra. A budapesti igazgatóság működési területe (Kelet), a pályafenntartási főnökségek vonalhálózatával (Rajzolta: Kamondy Zsolt)

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük a Területi Pályalétesítményi Osztály és a Pft. Főnökségek munkatársainak a szükséges adatok összegyűjtését, a fényképeket és minden segítséget, amit cikkünk megírásához nyújtottak. Köszönjük Almási Zoltán, Hortobágyi Frigyes és Kummer István kutatómunkáját is.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004–2005.
  • [2] Hortobágyi Frigyes: 125 éves a Bécs–Budapest vasútvonal. Sínek Világa, 2009/4.
  • [3] Dr. Ruzitska Lajos: A magyar vasútépítések története 1914-ig. KÖZDOK, 1964.
  • [4] Ács András: Felépítménycsere Budaörs és Törökbálint mh között.
  • Sínek Világa, 1973/3.
  • [5] Dr. Nemeskéri Kiss Géza: A biatorbágyi völgyhidak története. Sínek Világa, 1985/3.
  • [6] Kiss Sándor: Győr állomás átépítése 2005-2008 között. Sínek Világa, 2008/1–2.
  • [7] Virág István: Az emelt sebesség karbantartási tapasztalatai a hegyeshalmi vonalon. Sínek Világa, 2001/4.
  • [8] Boda Tamás, dr. Joó Ervin, Sándor Ferenc: Sínmarás és -csiszolás a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon. Sínek Világa, 2013/1.
  • [9] Vörös József, Legeza István, Kis Sándor: Vasúti hidak a budapesti igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2006.
  • [10] Tóth István: Budapest-Ferencváros Keleti rendezőpályaudvar korszerűsítése. Sínek Világa, 1988/3.
  • [11] Vörös József: Az újpesti vasúti híd története. Sínek Világa, 2007/1–2.
  • [12] Dávid Géza: Megújul az esztergomi vasútvonal. Sínek Világa, 2013/2.
  • [13] Vörös József: Magyarországi kisvasutak (6. rész) MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút. Sínek Világa, 2014/2.
  • [14] Hortobágyi Frigyes: 150 éve megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára. Sínek Világa, 2011/2.
  • [15] Szőke Ferenc: Pályafelújítás előtt a Budapest–Székesfehérvári vasútvonal. Sínek Világa, 2006/1.
  • [16] Muskovics György: A Tárnok–Székesfehérvár vonalszakasz rekonstrukciója. Sínek Világa, 2010/2.
  • [17] Muskovics György: Kivitelezési tapasztalatok a Tárnok–Székesfehérvár vonalszakasz átépítéséről. Sínek Világa, 2013/3.
  • [18] Nyiszter Tamás, Bata András: Székesfehérvár vasútállomás átépítése. Sínek Világa, 2017/3.
  • [19] Brautigam András: Icosit műgyantával ragasztott kitérők fenntartási tapasztalatai. Sínek Világa, 2017/1.
  • [20] Rozsnyay Károly: A budapest–szobi vasútvonal villamosított pályájának üzembehelyezése. Sínek Világa, 1971/4.
  • [21] Muskovics György: Vác állomás korszerűsítése. Sínek Világa, 2015/3.
  • [22] Dr. Gáll Imre: A ceglédi vasútvonal halálsorompóinak története. Közlekedéstudományi Szemle, 2003/10.
  • [23] Vastagh János: A Rákos–újszászi vonal korszerűsítése. Sínek Világa, 1959/3.
  • [24] Németh Gyula: A piliscsabai alagút felépítménycseréje. Sínek Világa, 1982/4.
  • [25] Cs. Nagy Lajos: A becskei alagút megerősítése új eljárással. Sínek Világa, 1981/1.
  • [26] Vörös József: A szolnoki Tisza-híd. Sínek Világa, 2007/3–4.
  • [27] Vörös József: Új vasúti híd épül a Tiszán. Sínek Világa, 2014/5.
  • [28] Vörös József: Új vasúti híd épül a Tiszán (2. rész). Sínek Világa, 2015/1.
  • [29] Sánta Zsófia: A Déli pályaudvari alagút bejáratának ideiglenes helyre­állítása. Sínek Világa, 2015/4–5.
  • [30] Virág István: Dunai árvíz 2013. Sínek Világa, 2013/5.
  • [31] Pokorny Bence: Töltéskárosodás helyreállítása a Dunakanyarban. Sínek Világa, 2013/6.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©