A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Az íves hézagnélküli vágány vízszintes síkú kivetődéssel szembeni állékonyságának számítási módszerei

A cikk az íves hézagnélküli vágány állékonyságának számításánál használható Meier-féle és Nemesdy-féle eljárást hasonlítja össze, röviden ismertetve az elméleti alapokat, egyes kiinduló értékek eltéréseit és bizonytalanságait, megadva a kivetődési jellemzők mindkét módszerrel számított eredményeit.

A vágány oldalirányú inerciája

Egy homogén anyagú, kéttámaszú, középen működő, függőleges koncentrált erővel hajlított gerenda alakváltozása a következő módon számítható.

y = alakváltozás a tartó középső keresztmetszetében [mm],
F = terhelőerő [N],
ℓ = támaszköz [mm],
E = a gerenda anyagának rugalmassági modulusa [N/mm2],
Ix = a keresztmetszet x (vízszintes) tengelyre vett inercia nyomatéka [mm4].
Az E×I× szorzat a gerenda merevségét jellemző érték.
A fentiek analógiájára a vágánynak a kivetődési síkjában értelmezendő, tehát oldalirányú úgynevezett keretmerevségét az E×I* kifejezés adja meg, ahol E a sínacél rugalmassági modulusa, I* pedig az úgynevezett helyettesítő oldalirányú inercia (tehetetlenségi nyomaték). A helyettesítő inercia adott hosszúságú vágánymezőre a 2. ábrán látható elrendezéssel határozható meg, ahol a jelölések:
F = terhelő vízszintes erő,
ℓ = támaszköz,
y = alakváltozás a mező közepén.
A hajlítás elvégezhető a mező fekvő helyzetében, amikor is – a keresztaljak súrlódását kiküszöbölendő – görgőkre kell az aljakat helyezni.
A helyettesítő inercia (Ih) számítása:
A [2] irodalom, egyéb vizsgálati adatok ismertetése nélkül, a következő értékeket közli S49 rendszerű sínekkel és GEO sínleerősítéssel szerelt vágánymező inerciájára:
– előírásszerűen meghúzott csavarok: 1350 cm4,
– gyengén meghúzott csavarok: 638 cm4.
A vágánymező azonban nem homogén gerenda. Különböző rugalmassági modulusú elemekből csavarkötésekkel létrehozott szerkezet. A hajlítás során a keresztaljak és a sínszálak eredeti kölcsönös helyzete, legyőzve az ellenállásokat, elfordulások által módosul. Osztott sínleerősítések esetén, szélső helyzetben a síntalp az alátétlemez bordái között befeszülhet. Ezek a jelenségek hatással vannak a vágánymező keretmerevségére.

1. ábra. A nyomott vágányszakasz szabályos és deformációs vonala

2. ábra. A vágánymező terhelése egy erővel

Ugyanakkor a valóság azért sem azonos a 2. ábrán látható elrendezéssel, mert a vágányt nem koncentrált erő támadja, hanem a hőmérsékleti nyomóerőből származó, kifelé mutató, folytonos eloszlású erő. Az egykor létezett Vasúti Tudományos Kutató Intézet 1958-tól kezdve több éven át végzett világviszonylatban is jelentős pályakísérleteket a hézagnélküli vágány hőfeszültség okozta jelenségeinek megismerésére [3–5]. A keretmerevségi vizsgálatokat 48,3 rendszerű sínekkel, GEO sínleerősítésekkel szerelt, 16 méter hosszú, fa-, illetve vasbeton aljas, 60, 65, illetve 77 cm-es aljtávolságú, 40/65-ös szemnagyságú zúzott kővel ágyazott vágánymezővel hajtották végre, szoros és laza síntalpleszorítással. Az ágyazatról felemelt, terhelt vágánymező támaszköze ℓ=13,5 m volt, a terhelés két módon hatott:
– egy koncentrált terhelés mezőközépen,
– nyolc koncentrált erő, egymástól ℓ/9 m egyenletes távolságban (3. ábra) [3].

3. ábra. A vágánymező terhelése nyolc erővel
A [3] irodalom a következő megállapításokat és eredményeket ismerteti a vágánymező oldalirányú inerciájának alakulásával kapcsolatban:
– Mindkét terhelési mód esetében (egy, illetve nyolc erő) szoros lekötés esetén a mezőközépen mérhető (tehát maximális) kihajlás értékével fordítottan arányos az inercia értéke, azaz az alakváltozás növekedésével párhuzamosan az folyamatosan csökken.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. KÖZDOK, 1991.
  • [2] Führer G. Oberbauberechnung. Berlin: VEB Verlag für Verkehrswesen; 1979.
  • [3] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – I. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1957–1960. Budapest: KÖZDOK.
  • [4] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – II. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1961. Budapest: KÖZDOK.
  • [5] Lengyel L. Különféle sínleerősítések vizsgálata a vágány keretmerevsége szempontjából. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1962. Budapest: KÖZDOK.
  • [6] Braess HP, Zimmermann M, Weidmann U. Forschungsbericht Rahmensteifigkeitsmessungen. ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung. Schriftenreihe 181, 2018.
  • [7] Lichtberger B. Handbuch Gleis. Unterbau, Oberbau, Instandhaltubg, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag, 2004.
  • [8] Hasan N. Buckling of a ballasted curved track under unloaded conditions. Advances in Mechanical Engineering, 2021;13(6).
  • [9] Dr. Nemesdy E. Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Budapest: Tankönyvkiadó; 1966.
  • [10] MSZ EN13146-2 szabvány Vasúti alkalmazások. Vágányfektetés. A sínrögzítés vizsgálati módszerei. 2. rész: Az elcsavarodási erő meghatározása.
  • [11] Prüfung des Schienenbefestigungssystems W14 K-900 (/0E2) mit Zwischenlage Zw 900a ENIT gemäß DIN EN 13481-2:2012, Kat. C. TU München, Bericht Nr. 3714, 2018.
  • [12] A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. (Dr. Nagy J. szerk.) Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1982.
  • [13] Kutasy L. Rugalmas sínleerősítések kéttengelyű fárasztó-, eltolás- és elfordulás-ellenállási vizsgálati eredményeinek összehasonlító értékelése. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1976. Budapest: KÖZDOK.
  • [14] Pandrol K-konverzió típusú sínleerősítés. Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény. Győr: Széchenyi Egyetem; 2010.
  • [15] Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény az LW típusú betonaljon Ss 25 jelű síncsavarral és Skl 1 típusú rugalmas szorítókengyellel szerelt sínleerősítésről. Győr: Széchenyi Egyetem; 2009.
  • [16] D. Rhodes (Ppandrol Ltd, UK) – B. Coats (Pandrol, USA): Laboratory test standards for assessment of rail fastening system performance. https://www.slideserve.com/tamera/laboratory-test-standards-for-assessment-of-rail-fastening-system-performance
  • [17] Pandrol Report No: 65116-3 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Clip type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12788, 2010
  • [18] Pandrol Report No: 96487-29 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Rail Clips type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12865, 2009
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©