A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Az íves hézagnélküli vágány vízszintes síkú kivetődéssel szembeni állékonyságának számítási módszerei

A cikk az íves hézagnélküli vágány állékonyságának számításánál használható Meier-féle és Nemesdy-féle eljárást hasonlítja össze, röviden ismertetve az elméleti alapokat, egyes kiinduló értékek eltéréseit és bizonytalanságait, megadva a kivetődési jellemzők mindkét módszerrel számított eredményeit.


A 17. egyenletben az Fkr,minR mindkét oldalon szerepel. Rendezéssel, majd az

helyettesítések alkalmazásával az alábbi másodfokú egyenletre jutunk, amely már könnyen megoldható:

A [9] szerint a kritikus erő kifejezése íves vágányra így is felírható:

Kritikus hőmérséklet-emelkedés

ahol:
A* = a két sínszál együttes keresztmetszeti területe [m2].

Kritikus fekvéshiba-amplitúdó

A fekvéshiba-amplitúdó nagysága csak akkor okoz kivetődést, ha a hiba hossza éppen ℓ = ℓkr×R.

Kritikus fekvéshibahossz

A sínleerősítések elforgás-ellenállási nyomatéka

A Nemesdy-féle elmélet paraméterei közül az úgynevezett elforgás-ellenállási állandó érdemel külön figyelmet. A sínleerősítéseknél fellépő elforgás-ellenállásból a vágányban keretmerevségi hatás adódik. Szabályos fekvésű, íves vágányban a keresztaljak sugárirányban állnak, felettük a sínszálak lekötési pontban értelmezett érintője a keresztaljak hossztengelyére merőleges. A vágány alakváltozása (oldalirányú helyzetének változása) csak úgy lehetséges, hogy az aljak feletti, eredeti aljtengely–síntengely pillanatnyi érintője által bezárt szög egy ε nagyságú elforgási szögértékkel megváltozik.

5. ábra. Euler-féle rugalmas kihajlás

6. ábra. Az aktív erő és az ágyazati oldalellenállás

7. ábra. Az A jelű kezdeti fekvéshiba rajza

8. ábra. Elforgás-ellenállási mérés jelleggörbéje osztott sínleerősítés esetén

A 8. ábra az elforgás-ellenállási nyomaték – szögelfordulás (Mo–ε) mérési diagram – idealizált jelleggörbéjét mutatja osztott sínleerősítés esetére, korábbi irodalmak [2, 9] alapján. Induláskor a síntalp a bordák között középállásban van, tehát mindkét oldalán van hézag. Az első szakaszban az elforgást előidéző nyomaték legyőzi a vele szemben ébredő ellenállási nyomatékot. A második szakasz közel egyensúlyi helyzetet jelent, majd a harmadik szakaszban már a bordáknak feszül a síntalp. Az első és a második szakaszban létrejövő elfordulás nagyságát a síntalpszélesség és a bordatávolság is befolyásolja, a harmadik szakaszban az alkatrészek deformációja, sérülése következik be. 

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. KÖZDOK, 1991.
  • [2] Führer G. Oberbauberechnung. Berlin: VEB Verlag für Verkehrswesen; 1979.
  • [3] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – I. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1957–1960. Budapest: KÖZDOK.
  • [4] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – II. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1961. Budapest: KÖZDOK.
  • [5] Lengyel L. Különféle sínleerősítések vizsgálata a vágány keretmerevsége szempontjából. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1962. Budapest: KÖZDOK.
  • [6] Braess HP, Zimmermann M, Weidmann U. Forschungsbericht Rahmensteifigkeitsmessungen. ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung. Schriftenreihe 181, 2018.
  • [7] Lichtberger B. Handbuch Gleis. Unterbau, Oberbau, Instandhaltubg, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag, 2004.
  • [8] Hasan N. Buckling of a ballasted curved track under unloaded conditions. Advances in Mechanical Engineering, 2021;13(6).
  • [9] Dr. Nemesdy E. Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Budapest: Tankönyvkiadó; 1966.
  • [10] MSZ EN13146-2 szabvány Vasúti alkalmazások. Vágányfektetés. A sínrögzítés vizsgálati módszerei. 2. rész: Az elcsavarodási erő meghatározása.
  • [11] Prüfung des Schienenbefestigungssystems W14 K-900 (/0E2) mit Zwischenlage Zw 900a ENIT gemäß DIN EN 13481-2:2012, Kat. C. TU München, Bericht Nr. 3714, 2018.
  • [12] A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. (Dr. Nagy J. szerk.) Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1982.
  • [13] Kutasy L. Rugalmas sínleerősítések kéttengelyű fárasztó-, eltolás- és elfordulás-ellenállási vizsgálati eredményeinek összehasonlító értékelése. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1976. Budapest: KÖZDOK.
  • [14] Pandrol K-konverzió típusú sínleerősítés. Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény. Győr: Széchenyi Egyetem; 2010.
  • [15] Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény az LW típusú betonaljon Ss 25 jelű síncsavarral és Skl 1 típusú rugalmas szorítókengyellel szerelt sínleerősítésről. Győr: Széchenyi Egyetem; 2009.
  • [16] D. Rhodes (Ppandrol Ltd, UK) – B. Coats (Pandrol, USA): Laboratory test standards for assessment of rail fastening system performance. https://www.slideserve.com/tamera/laboratory-test-standards-for-assessment-of-rail-fastening-system-performance
  • [17] Pandrol Report No: 65116-3 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Clip type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12788, 2010
  • [18] Pandrol Report No: 96487-29 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Rail Clips type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12865, 2009
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©