A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Az íves hézagnélküli vágány vízszintes síkú kivetődéssel szembeni állékonyságának számítási módszerei

A cikk az íves hézagnélküli vágány állékonyságának számításánál használható Meier-féle és Nemesdy-féle eljárást hasonlítja össze, röviden ismertetve az elméleti alapokat, egyes kiinduló értékek eltéréseit és bizonytalanságait, megadva a kivetődési jellemzők mindkét módszerrel számított eredményeit.

      
Az Mo nagyságú elforgás-ellenállási nyomaték számítási kifejezése:

ahol:
r = elforgás-ellenállási állandó [kNm/rad],
ε = elforgás szöge [rad].
A 8. ábra esetében az r értékének megállapítására az első és második szakasz határpontjához húzott érintő alkalmas. Hangsúlyozni kell, hogy az r tényező dimenziója kNm/rad, mert az origó és a görbe adott pontjához húzott egyenes meredekségét jelenti, szemben az egyes irodalmakban közöltekkel (például [9]-ben Mpm, [5]-ben tm az r tényező mértékegysége). Ilyen kiértékelésre mutat példát a 9. ábra az [5] irodalomból idézve. (A meredekségértékek tm/rad mértékegységekre vannak átírva. 100 kgm = 981 Nm; 1 tm = 9,81 kNm.) A GEO lekötésre meghatározott érték (16 tm/rad) 157 kNm/rad-nak felel meg.   

9. ábra. Elforgás-ellenállási állandók értékei francia kísérletek alapján10. ábra. W14 K-900 típusú sínleerősítés elforgás-ellenállási diagramjaAz elforgás-ellenállási állandó értéke meghatározható az MSZ EN13146-2 szabvány [10] alapján végzett mérés eredménygörbéjéből. A szabvány 1,5° elforgási szögnagyságig hajtatja végre a kísérletet és az 1° szögelfordulást előidéző nyomaték nagyságát kell ellenállási nyomatékértékként eredményül megadni. Az 1,5° elfordulás 0,02617 radiánnak felel meg. Ez olyan kis érték, hogy szabályos körülmények között nem fordulhat elő osztott sínleerősítésben a síntalp bordáknak ütközése. Az elforgatást az óramutató járásával megegyezően, majd ellenkező irányban is végre kell hajtani. Az eredménydiagramból megfelelő hajlású húr meredekségével adható meg az r elforgás-ellenállási állandó értéke.
A TU München kutatási jelentése [11] a W14 K-900 típusú közvetlen rugalmas sínleerősítésre állapított meg elforgás-ellenállási nyomatékértékeket. A szerkezet részei: 60E2 rendszerű sín, B91 vasbeton keresztalj, Skl 14 rugalmas kengyel, Wfp 14 K 900-12 nyomtávtartó szögelem, Ss0 síncsavar (meghúzási nyomatéka 250 Nm volt), Uls 7 alátétgyűrű, Sdü 9 műanyag betét betonaljban. A síntalpleszorító erő nagysága 16,8 kN. A mérési diagramokat a 10. ábra mutatja. Az ábrában – utólag berajzolva – szerepelnek a nagyon jó közelítést jelentő húrok is, amelyek segítségével a két elforgatásból az r-értékek megállapíthatók.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. KÖZDOK, 1991.
  • [2] Führer G. Oberbauberechnung. Berlin: VEB Verlag für Verkehrswesen; 1979.
  • [3] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – I. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1957–1960. Budapest: KÖZDOK.
  • [4] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – II. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1961. Budapest: KÖZDOK.
  • [5] Lengyel L. Különféle sínleerősítések vizsgálata a vágány keretmerevsége szempontjából. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1962. Budapest: KÖZDOK.
  • [6] Braess HP, Zimmermann M, Weidmann U. Forschungsbericht Rahmensteifigkeitsmessungen. ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung. Schriftenreihe 181, 2018.
  • [7] Lichtberger B. Handbuch Gleis. Unterbau, Oberbau, Instandhaltubg, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag, 2004.
  • [8] Hasan N. Buckling of a ballasted curved track under unloaded conditions. Advances in Mechanical Engineering, 2021;13(6).
  • [9] Dr. Nemesdy E. Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Budapest: Tankönyvkiadó; 1966.
  • [10] MSZ EN13146-2 szabvány Vasúti alkalmazások. Vágányfektetés. A sínrögzítés vizsgálati módszerei. 2. rész: Az elcsavarodási erő meghatározása.
  • [11] Prüfung des Schienenbefestigungssystems W14 K-900 (/0E2) mit Zwischenlage Zw 900a ENIT gemäß DIN EN 13481-2:2012, Kat. C. TU München, Bericht Nr. 3714, 2018.
  • [12] A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. (Dr. Nagy J. szerk.) Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1982.
  • [13] Kutasy L. Rugalmas sínleerősítések kéttengelyű fárasztó-, eltolás- és elfordulás-ellenállási vizsgálati eredményeinek összehasonlító értékelése. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1976. Budapest: KÖZDOK.
  • [14] Pandrol K-konverzió típusú sínleerősítés. Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény. Győr: Széchenyi Egyetem; 2010.
  • [15] Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény az LW típusú betonaljon Ss 25 jelű síncsavarral és Skl 1 típusú rugalmas szorítókengyellel szerelt sínleerősítésről. Győr: Széchenyi Egyetem; 2009.
  • [16] D. Rhodes (Ppandrol Ltd, UK) – B. Coats (Pandrol, USA): Laboratory test standards for assessment of rail fastening system performance. https://www.slideserve.com/tamera/laboratory-test-standards-for-assessment-of-rail-fastening-system-performance
  • [17] Pandrol Report No: 65116-3 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Clip type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12788, 2010
  • [18] Pandrol Report No: 96487-29 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Rail Clips type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12865, 2009
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©