A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Az íves hézagnélküli vágány vízszintes síkú kivetődéssel szembeni állékonyságának számítási módszerei

A cikk az íves hézagnélküli vágány állékonyságának számításánál használható Meier-féle és Nemesdy-féle eljárást hasonlítja össze, röviden ismertetve az elméleti alapokat, egyes kiinduló értékek eltéréseit és bizonytalanságait, megadva a kivetődési jellemzők mindkét módszerrel számított eredményeit.


– Mindkét terhelési mód esetében laza lekötés esetén az inercia nagysága egy minimumértékig csökken, majd amikor a síntalp alátétlemez-bordák közé befeszülése (az egyes sínleerősítéseknél eltérő erősséggel) működni kezd, növekszik.
– A 77 cm aljkiosztású vágány keretmerevsége szoros sínleerősítések esetében csak 4%-kal kisebb, mint a 60 cm aljkiosztásúé, míg laza lefogásoknál ez a különbség 20%-ra növekszik.
A [3] irodalom a nyolc erővel történt terhelés laza sínleerősítések esetében nyert eredményeit javasolta használatra, mondván, ezek megfelelő biztonsággal nyert értékek. Azonban nem adja meg, hogy a kihajlás nagyságának függvényében bekövetkező inerciaváltozást hogyan kell kezelni.
A kísérletek folytatásáról szóló [4] irodalom beszámol az 1961. évi eredményekről, amelyek közül egy diagramsorozatot mutat a 4. ábra.

4. ábra. Nyolc erővel terhelt, k=60–65–77 cm aljkiosztású fa- és vasbeton aljas, teljesen szoros sínleerősítésű vágánymező inerciaértékei

A nyolc erővel és az egy koncentrált erővel elvégzett kísérletek eredményeiből levont fontos megállapítás volt, hogy azonos anyagú aljakkal készített, eltérő aljkiosztású vágánymezők esetében 2 cm-nél nagyobb kihajlásnál mindössze 5-10% közötti a megállapított inerciák különbsége. (A 4. ábrán látható az az érdekes eredmény is, hogy a vasbeton aljas mező keretmerevsége jelentősen – például 5 cm kihajlásnál 50%-kal – a faaljas mezőé alatt marad a vizsgált kihajlási tartományban.)
Vasbetonaljas vágánymezőre vonatkozó értékeket az 1. táblázatban közöl [4].
Összefoglalóan elmondható, hogy a vágánymező oldalirányú inerciájának értékét erősen befolyásolják a vizsgálati támaszköz nagysága mellett azok a tényezők, amelyek a VTKI kísérleti eredményei alapján megállapíthatók:
– a vizsgálat során alkalmazott terhelés módja,
– a vizsgálat során kialakuló deformáció (kihajlás) mértéke,
– a sínleerősítések állapota (szorossága),
viszont az eltérő aljkiosztás hatása elhanyagolható.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. KÖZDOK, 1991.
  • [2] Führer G. Oberbauberechnung. Berlin: VEB Verlag für Verkehrswesen; 1979.
  • [3] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – I. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1957–1960. Budapest: KÖZDOK.
  • [4] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – II. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1961. Budapest: KÖZDOK.
  • [5] Lengyel L. Különféle sínleerősítések vizsgálata a vágány keretmerevsége szempontjából. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1962. Budapest: KÖZDOK.
  • [6] Braess HP, Zimmermann M, Weidmann U. Forschungsbericht Rahmensteifigkeitsmessungen. ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung. Schriftenreihe 181, 2018.
  • [7] Lichtberger B. Handbuch Gleis. Unterbau, Oberbau, Instandhaltubg, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag, 2004.
  • [8] Hasan N. Buckling of a ballasted curved track under unloaded conditions. Advances in Mechanical Engineering, 2021;13(6).
  • [9] Dr. Nemesdy E. Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Budapest: Tankönyvkiadó; 1966.
  • [10] MSZ EN13146-2 szabvány Vasúti alkalmazások. Vágányfektetés. A sínrögzítés vizsgálati módszerei. 2. rész: Az elcsavarodási erő meghatározása.
  • [11] Prüfung des Schienenbefestigungssystems W14 K-900 (/0E2) mit Zwischenlage Zw 900a ENIT gemäß DIN EN 13481-2:2012, Kat. C. TU München, Bericht Nr. 3714, 2018.
  • [12] A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. (Dr. Nagy J. szerk.) Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1982.
  • [13] Kutasy L. Rugalmas sínleerősítések kéttengelyű fárasztó-, eltolás- és elfordulás-ellenállási vizsgálati eredményeinek összehasonlító értékelése. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1976. Budapest: KÖZDOK.
  • [14] Pandrol K-konverzió típusú sínleerősítés. Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény. Győr: Széchenyi Egyetem; 2010.
  • [15] Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény az LW típusú betonaljon Ss 25 jelű síncsavarral és Skl 1 típusú rugalmas szorítókengyellel szerelt sínleerősítésről. Győr: Széchenyi Egyetem; 2009.
  • [16] D. Rhodes (Ppandrol Ltd, UK) – B. Coats (Pandrol, USA): Laboratory test standards for assessment of rail fastening system performance. https://www.slideserve.com/tamera/laboratory-test-standards-for-assessment-of-rail-fastening-system-performance
  • [17] Pandrol Report No: 65116-3 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Clip type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12788, 2010
  • [18] Pandrol Report No: 96487-29 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Rail Clips type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12865, 2009
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©