A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Az íves hézagnélküli vágány vízszintes síkú kivetődéssel szembeni állékonyságának számítási módszerei

A cikk az íves hézagnélküli vágány állékonyságának számításánál használható Meier-féle és Nemesdy-féle eljárást hasonlítja össze, röviden ismertetve az elméleti alapokat, egyes kiinduló értékek eltéréseit és bizonytalanságait, megadva a kivetődési jellemzők mindkét módszerrel számított eredményeit.


Hazai körülmények között a sín maximális hőmérsékletét +60 °C-ra vehetjük fel, azonban a gyakorlatban ritkán +62…+63 °C-os sínhőmérsékletet is mérnek. Amennyiben a jelenlegi előírások szerinti alsó semleges hőmérsékleti határon (+15 °C) történik a hézagnélküli vágány kialakítása, úgy 50 °C-nál kisebb hőmérséklet-emelkedés esetén a jól fenntartott vágányban nem alakul ki kivetődés.


A számítások végrehajtásánál az egyes kifejezésekben a közös számértékek dimenziója és az értékek nagysága természetesen egymásnak megfelelő volt. Az eredmények közlésénél az volt az alapvető törekvés, hogy a nagyságok könnyen érzékelhetők legyenek. Ezért az ívsugarak méterben, a fekvéshibák milliméterben, a helyettesítő inercia m4 mértékegységgel, az erők pedig kN-ban szerepelnek.
A következőkben az ívsugár és a kiindulási fekvéshiba nagyságának függvényében a 11–13. ábrák diagramjai mutatják be az egyes kivetődési jellemzők számított értékeit q=10 kN/m ágyazati oldalellenállás esetében. A jelmagyarázatokban az M betű a Meier-féle, az N betű a Nemesdy-féle elmélettel történt számításra utal. Egyes ívsugarakhoz tartozó értékeket közölnek a 4–6. táblázatok.

13. ábra. A kritikus hullámhossz alakulása a kétféle elmélet szerint14. ábra. A kritikus nyomóerő alakulása különböző fekvéshiba-hullámhosszak esetén a Nemesdy-féle elmélet szerint
11. ábra és 4. táblázat: R=200 m sugár és f=5 mm fekvéshiba-amplitúdó esetén a Meier-féle kritikus nyomóerő 1,02-szor nagyobb, mint a Nemesdy-féle érték. Az arány R=1000 m sugár és f=30 mm fekvéshiba esetén már 1,31.
12. ábra és 5. táblázat: A kétféle elmélettel számított értékek között az arányok a kritikus nyomóerőnél érvényesekkel megegyezők.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. KÖZDOK, 1991.
  • [2] Führer G. Oberbauberechnung. Berlin: VEB Verlag für Verkehrswesen; 1979.
  • [3] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – I. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1957–1960. Budapest: KÖZDOK.
  • [4] Nagy J. A hézagnélküli felépítmény hőfeszültség okozta jelenségeivel összefüggő vizsgálatok – II. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1961. Budapest: KÖZDOK.
  • [5] Lengyel L. Különféle sínleerősítések vizsgálata a vágány keretmerevsége szempontjából. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1962. Budapest: KÖZDOK.
  • [6] Braess HP, Zimmermann M, Weidmann U. Forschungsbericht Rahmensteifigkeitsmessungen. ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung. Schriftenreihe 181, 2018.
  • [7] Lichtberger B. Handbuch Gleis. Unterbau, Oberbau, Instandhaltubg, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag, 2004.
  • [8] Hasan N. Buckling of a ballasted curved track under unloaded conditions. Advances in Mechanical Engineering, 2021;13(6).
  • [9] Dr. Nemesdy E. Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Budapest: Tankönyvkiadó; 1966.
  • [10] MSZ EN13146-2 szabvány Vasúti alkalmazások. Vágányfektetés. A sínrögzítés vizsgálati módszerei. 2. rész: Az elcsavarodási erő meghatározása.
  • [11] Prüfung des Schienenbefestigungssystems W14 K-900 (/0E2) mit Zwischenlage Zw 900a ENIT gemäß DIN EN 13481-2:2012, Kat. C. TU München, Bericht Nr. 3714, 2018.
  • [12] A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. (Dr. Nagy J. szerk.) Budapest: Műszaki Könyvkiadó; 1982.
  • [13] Kutasy L. Rugalmas sínleerősítések kéttengelyű fárasztó-, eltolás- és elfordulás-ellenállási vizsgálati eredményeinek összehasonlító értékelése. Vasúti Tudományos Kutató Intézet Évkönyve, 1976. Budapest: KÖZDOK.
  • [14] Pandrol K-konverzió típusú sínleerősítés. Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény. Győr: Széchenyi Egyetem; 2010.
  • [15] Hazai megfelelőségvizsgálati szakvélemény az LW típusú betonaljon Ss 25 jelű síncsavarral és Skl 1 típusú rugalmas szorítókengyellel szerelt sínleerősítésről. Győr: Széchenyi Egyetem; 2009.
  • [16] D. Rhodes (Ppandrol Ltd, UK) – B. Coats (Pandrol, USA): Laboratory test standards for assessment of rail fastening system performance. https://www.slideserve.com/tamera/laboratory-test-standards-for-assessment-of-rail-fastening-system-performance
  • [17] Pandrol Report No: 65116-3 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Clip type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12788, 2010
  • [18] Pandrol Report No: 96487-29 Testing to CEN specifications of a Rail fastening Assembly incorporating PANDROL Brand Rail Clips type FE 1404 and PANDROL Brand Rail Pad type 12865, 2009
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©